چکیده فارسی:در همه نظام های حقوقی، طبق قاعده ای کلی، کسی که مالک چیزی نیست نمی تواند دیگری را مالک نماید. بااین وجود، بنای عقلا و لزوم حفظ انتظام امور ایجاب می کند که به عمل خریدار با حسن نیت که مبتنی بر اعتماد به امارات منطقی دال بر مالکیت فروشنده است، اعتبار داده شود. در حقوق امامیه قواعد علی الید و احترام مال مسلم حمایت مطلق از مالک را در برابر خریدار مال غیر ایجاب می نمایند. با این وجود، برخلاف حقوق تطبیقی که حمایت از خریدار با حسن نیت از طریق استثنائاتی ماهوی به عمل می آید، در فقه امامیه این حمایت با اعمال اصل صحت فعل غیر و قاعده ید که عمدتا مبتنی بر بنای عقلا بوده و مورد امضای شارع قرارگرفته اند، از طریق قواعد آیین دادرسی فراهم می شود، به گونه ای که جز در موارد علم خریدار به غاصب بودن فروشنده یا اقرار به مالکیت سابق خواهان عملا استرداد مال از او ممکن نیست. بنابراین، لزوم حمایت از خریدار با حسن نیت در فقه امامیه پذیرفته شده و لازم است که این امر در تدوین قوانین مورد عنایت قرار گیرد.
چکیده عربی:فی کل الأنظمة الحقوقیة، وفقاً علی قاعدةٍ کلیةٍ من لا یتمالک شیئاً لن یقدر أن یمَلّکَ شخصاً شیئاً. علی هذا یوجِبُ بناءُ العقلاء و لزومُ حفظ الانتظام فی الامور أن یمنَحَ عملُ المتباع مع النیة الحسنة مبتنیاً علی الاعتماد علی الأمارات المنطقیة الدالّة علی المالکیة. فی حقوق الامامیة تُوجِبُ قاعدتان «علی الید» و «احترام مال المسلم»، الحمایةَ المطلقةَ من المالک تُجاهَ مبتاع مال الغیر. فی فقه الامامیة هذه الحمایة بممارسة أصل صحة فعل الغیر و قاعدة الید التی کانت مبتنیةً علی بناء العقلاء علی نَحو رئیسئی و قد أیدَهُما الشارع؛ و یمَهَّدُ من قانون المرافعات کما لا یمکن استرداد المال واقعیاً من المبتاع مع العلم بکَون البائع غاصباً أو مُقرّاً بمالکیة: الداعی السابق. لذلک فقد قُبِلَ لزوم الحمایة من المبتاع مع النیة الحسنة فی الفقه الامامیة و ینبغی أن یعتنی بهذا الامر فی التقنین.