مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,806
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگرشی پیرامون نقاشی گل و مرغ با تاکید بر آثار آقا لطفعلی صورتگر شیرازی

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 35

چکیده

گل و مرغ در سنت هنر ایرانی, پیشینه ای طولانی دارد و به گونه ای نمادین, از فرهنگ ایرانی مایه گرفته است. همگی ما اینجا و آنجا به جلوه هایی از این هنر پر رمز و راز برخورد کرده و برای لحظاتی هرچند کوتاه دل و جان را به جادوی خط و کیمیای نقش و رنگهای آن سپرده ایم. گل و مرغ, تبلور نقش و رنگ خود را در فرش ها, طاقچه ها و سقف منازل, تزینن نمای داخلی امام زاده ها, حواشی آیات قرآن و سروده های شاعران نمایان ساخته است. در سنت هنر ایرانی, گل و مرغ از شاخه های نگارگری محسوب می شود که از عهد تیموری به بعد رونق چشمگیری داشته است. دنباله بررسی گونه های نمادین هنر گل و مرغ در نگاره های ایرانی, ما را در گذر از نگاره های دوران افشار و زند به دوران قاجار رهنمون می سازد. در این میان, استادان این شیوه در روند پیشرفت گل و مرغ سهم بزرگی داشته اند. آنان هرگز در رشته های پیوند با هنر گذشته را فراموش نکرده اند و آثارشان به گونه ای دنباله کار استادان بزرگ نام آشنا و گمنام مکاتب تبریز, شیراز, قزوین و اصفهان بوده است. در این بین علی اشرف هنرمند عهد افشاریه و زندیه را می توان از برجسته ترین نقاشان شیفته گل و مرغ دانست. وی گویی باغبانی گلستان هنر ایرانی را پیشه خود ساخته بود. پس از علی اشرف آقا صادق با ذوق وافرش به این مکتب اعتباری تازه بخشید. اما جلوه و جلال دوباره مکتب گل و مرغ در شیراز و در عهد قاجار ظاهر گشت, که مدیون ذوق و استعداد هنرمندی عاشق به نام آقا لطفعلی صورت گر شیرازی بود. وی را نمی توان تنها یک وارث و امانت دار هنر گل و مرغ دانست, چرا که با ذوق, استعداد, مهارت و قدرت ذهن کنکاش گر خود, در این عرصه چنان پیش رفت که شیوه اش به دیدگاهی بدیع برای مشتاقان و آیندگان مبدل گشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی مطلق، سیده ملیحه. (1392). نگرشی پیرامون نقاشی گل و مرغ با تاکید بر آثار آقا لطفعلی صورتگر شیرازی. نقش مایه، 7(17)، 23-35. SID. https://sid.ir/paper/184087/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی مطلق سیده ملیحه. نگرشی پیرامون نقاشی گل و مرغ با تاکید بر آثار آقا لطفعلی صورتگر شیرازی. نقش مایه[Internet]. 1392؛7(17):23-35. Available from: https://sid.ir/paper/184087/fa

    IEEE: کپی

    سیده ملیحه حسینی مطلق، “نگرشی پیرامون نقاشی گل و مرغ با تاکید بر آثار آقا لطفعلی صورتگر شیرازی،” نقش مایه، vol. 7، no. 17، pp. 23–35، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184087/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button