Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,801
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک های مقابله یی و سلامت روانی نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 82

چکیده

 سابقه و هدف: خانواده اصلی ترین کانون شکل گیری آموزه های اخلاقی است و ریشه آموزش مفاهیم اخلاقی در فرد از اخلاق در خانواده شروع می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک های مقابله یی و سلامت روانی نوجوانان دختر صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش مطالعه یی نیمه آزمایشی ازنوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم استان کرمان در سال تحصیلی 94-95 بود که 42 نفر از آنان با روش نمونه‎گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه‎ آزمایش و گواه (هر گروه 21 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های سبک مقابله یی فولکمن و لازاروس, و سلامت روان بود. برنامه مداخله یی شامل 9 جلسه آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی بود که برای شرکت کنندگان گروه آزمایش اجرا شد و شرکت کنندگان گروه گواه هیچ مداخله یی دریافت نکردند. در نهایت, داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه براین, نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در سبک مقابله یی مساله مدار و سلامت روان تفاوت مثبت و معنی داری وجود داشت (0.001>P). همچنین سبک مقابله یی هیجان مدار نیز در گروه آزمایش به طور معنی داری کمتر از گروه گواه بود (0.001>P). به عبارت دیگر, آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه مذکور در گروه آزمایش به کاهش سبک مقابله یی هیجان مدار, افزایش سبک مقابله یی مساله مدار و سلامت روان نوجوانان دختر منجر شده بود. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت کنترل هیجان و سلامت روان در نوجوانان, می توان از آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده, به ویژه به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی, برای تقویت سبک مقابله یی مساله مدار و سلامت روانی نوجوانان دختر استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اسماعیل بیگی، منیره، رضاپورمیرصالح، یاسر، بهجتی اردکانی، فاطمه، و نیازی، شهریار. (1397). اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک های مقابله یی و سلامت روانی نوجوانان دختر. پژوهش در دین و سلامت، 4(3 )، 70-82. SID. https://sid.ir/paper/258659/fa

Vancouver: کپی

اسماعیل بیگی منیره، رضاپورمیرصالح یاسر، بهجتی اردکانی فاطمه، نیازی شهریار. اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک های مقابله یی و سلامت روانی نوجوانان دختر. پژوهش در دین و سلامت[Internet]. 1397؛4(3 ):70-82. Available from: https://sid.ir/paper/258659/fa

IEEE: کپی

منیره اسماعیل بیگی، یاسر رضاپورمیرصالح، فاطمه بهجتی اردکانی، و شهریار نیازی، “اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک های مقابله یی و سلامت روانی نوجوانان دختر،” پژوهش در دین و سلامت، vol. 4، no. 3 ، pp. 70–82، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258659/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا