مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

68
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همبستگی انگیزه، خودکارامدی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: آموزش عالی یکی از مهم ترین زیرمجموعه های نظام آموزشی است. مهم ترین هدف آن فراهم سازی زمینه برای رشد و تربیت انسان های سالم, کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است مطالعه حاضر به تعیین همبستگی انگیزش تحصیلی و فرسودگی تحصیلی با میانجی گری خودکارامدی در دانشگاه علوم پزشکی قم می پردازد. روش کار: پژوهش حاضر, به صورت مقطعی در سال 1396 در دانشجویان رشته اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. نمونه های مطالعه 188 دانشجو بودن که با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی, فرسودگی تحصیلی, مقیاس انگیزه تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی بود. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در این مطالعه در مقیاس فرسودگی تحصیلی با دامنه نمرات (90-0 ) 15/86 ± 43/79, در مقیاس خودکارآمدی تحصیلی با دامنه نمرات (297-0) 46/07 ± 179/64 در مقیاس انگیزه تحصیلی با دامنه نمرات (196-28) 20/61 ± 145/51 بود. کلیه خرده مقیاس های انگیزه و خودکارآمدی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط داشت. همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان با فرسودگی تحصیلی ارتباط معکوس و معنادار بود و دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر فرسودگی تحصیلی بالاتری داشتند( P <0/05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد, سطح انگیزه پیشرفت و خودکارامدی دو عامل پیش بینی کننده منفی فرسودگی تحصیلی می باشند, که تعیین میزان آن ها و ارائه ی راه کار هایی جهت ارتقای آن ها از طریق برنامه ریزی آموزشی مناسب و برگزاری کارگاه های آموزشی سلامت روان, مدیریت زمان و مانند این ها می تواند متضمن بهبود وضعیت تحصیلی فراگیران در یک نظام آموزشی باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button