مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

173
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

438
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی جایگاه حوزه ترویج علم در اسناد بالادستی کشور

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف: ترویج علم ازجمله مباحث نوینی است که در سال های اخیر توجه زیادی به آن معطوف شده است. ترویج علم تلاش برای انعکاس اندیشه های علمی به روشی است که عموم افراد بتوانند مفاهیم اساسی یک علم را درک کنند. نظر به اهمیت و جایگاه موضوع همگانی سازی علم, این پژوهش به منظور پیگیری و نقد سیاست های حوزه ترویج علم کشور بر مبنای اسناد بالادستی کشور شکل گرفته است. روش: این پژوهش از نظر ماهیت تحقیق, از نوع توصیفی-تحلیلی است و در آن از روش تحلیل محتوا و بررسی اسنادی استفاده شده است. با بررسی محتوایی اسناد بالادستی و سیاست های کشور در این مطالعه, درمجموع 11 سند و سیاست که به موضوع ترویج علم پرداخته اند مورد تحلیل قرار گرفت. تلاش شد که مشخص شود هرکدام از این موارد به چه جنبه ای از موضوع ترویج علم توجه داشته اند. یافته ها: بر مبنای این مطالعه مشخص شد که به طور واضح سیاست و برنامه عملیاتی به منظور ترویج علم در کشور تدوین نشده است. با این حال, سند «نقشه جامع علمی سلامت کشور», موضوع همگانی سازی علوم را در ارزش ها و راهبردها گنجانده, نهادهای مرتبط را تا حد زیادی معرفی کرده و به برخی ابزارها به منظور تحقق این امر اشاره کرده و شاخص هایی را نیز به منظور ارزیابی میزان تحقق آنها پیشنهاد داده است. به این ترتیب مشخص می شود که این سند در مقایسه با سایر اسناد و سیاست ها در این زمینه بهتر عمل کرده است. «نقشه جامع علمی کشور» نیز به جز شاخص های ارزیابی, تلاش کرده سایر وجوه و ابعاد موضوع ترویج را مدنظر قرار دهد. سایر اسناد مورد مطالعه نیز کم و بیش به جنبه های مختلف موضوع ترویج علم پرداخته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آزادی احمدآبادی، قاسم. (1401). آسیب شناسی جایگاه حوزه ترویج علم در اسناد بالادستی کشور. ترویج علم، 13(22 )، 8-27. SID. https://sid.ir/paper/1035621/fa

    Vancouver: کپی

    آزادی احمدآبادی قاسم. آسیب شناسی جایگاه حوزه ترویج علم در اسناد بالادستی کشور. ترویج علم[Internet]. 1401؛13(22 ):8-27. Available from: https://sid.ir/paper/1035621/fa

    IEEE: کپی

    قاسم آزادی احمدآبادی، “آسیب شناسی جایگاه حوزه ترویج علم در اسناد بالادستی کشور،” ترویج علم، vol. 13، no. 22 ، pp. 8–27، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1035621/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button