به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)، به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی 10 عنوان مقاله پربازدید نمایه شده در این پایگاه و همچنین 10 نشریه با بیشترین تعداد عنوان مقاله با کلیدواژههای "رسانه" یا "روابط عمومی" معرفی شد.
جدول 1 نشاندهندهی کل دانلود مقالات در بازه هزارروزه با کلیدواژههای "رسانه" یا "روابط عمومی" به تعداد 340هزارو967 عنوان مقاله است؛ که از این میان مقالههای "بررسی تاثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیت های روابط عمومی ادراک شده بر وفاداری مشتریان" در نشریه "مدیریت بازاریابی" با تعداد 24هزارو916، "واکاوی نقش عوامل زمینه ای (خانواده و همسالان، مدرسه و رسانه) در نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان، یک مطالعه کیفی" در نشریه "تحقیقات کیفی در علوم سلامت" با تعداد 9هزارو311 و "بررسی نقش رسانه های جمعی در شکل گیری افکار عمومی نسبت به هدفمندی یارانه ها" در نشریه "مطالعات رسانه ای" با تعداد 6هزارو662 دانلود در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.
جدول 1 بیشترین دانلود مقاله با کلیدواژه "رسانه" یا "روابط عمومی" در بازه هزارروزه
ردیف
|
تعداد دانلود
|
عنوان مقاله
|
عنوان نشریه
|
1
|
24.916
|
بررسی تاثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیت های روابط عمومی ادراک شده بر وفاداری مشتریان
|
مدیریت بازاریابی
|
2
|
9.311
|
واکاوی نقش عوامل زمینه ای (خانواده و همسالان، مدرسه و رسانه) در نهادینه سازی فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان، یک مطالعه کیفی
|
تحقیقات کیفی در علوم سلامت
|
3
|
6.662
|
بررسی نقش رسانه های جمعی در شکل گیری افکار عمومی نسبت به هدفمندی یارانه ها
|
مطالعات رسانه ای
|
4
|
6.134
|
اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم
|
مطالعات رسانه ای
|
5
|
3.319
|
رسانه و فرهنگ سازی
|
تحقیقات فرهنگی ایران
|
6
|
2.648
|
استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در تدریس
|
راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)
|
7
|
2.608
|
بررسی نقش و تاثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)
|
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
|
8
|
2.469
|
بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظران
|
مطالعات رسانه ای
|
9
|
2.405
|
تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای پایه ی دهم بر اساس آموزش سواد رسانه ای
|
تفکر و کودک
|
10
|
2.233
|
رسانه های اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ سرمایه گذاری بر اذهان در قرن 21
|
کتاب مهر
|
جدول 2 مقالههای پربازدید با کلیدواژههای "رسانه" یا "روابط عمومی" را نشان میدهد که عنوان مقالههای "اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم" در نشریه "مطالعات رسانه ای" با تعداد 28هزارو18، "استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در تدریس" در نشریه "راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)" با تعداد 8هزارو698 و "رسانه و فرهنگ سازی" در نشریه "تحقیقات فرهنگی ایران" با تعداد 7هزارو661 بازدید در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.
جدول 2 مقالههای پربازدید با کلیدواژه "رسانه" یا "روابط عمومی" در بازه هزارروزه
ردیف
|
تعداد بازدید
|
عنوان مقاله
|
عنوان نشریه
|
1
|
28.018
|
اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم
|
مطالعات رسانه ای
|
2
|
8.698
|
استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در تدریس
|
راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)
|
3
|
7.661
|
رسانه و فرهنگ سازی
|
تحقیقات فرهنگی ایران
|
4
|
6.895
|
رسانه های اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالش ها
|
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
|
5
|
6.800
|
بررسی نقش و تاثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)
|
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
|
6
|
5.759
|
بررسی تاثیر انواع تبلیغات رسانه ای به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی در رفتار خریداران خودروی سواری
|
مدیریت بازاریابی
|
7
|
4.567
|
تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای پایه ی دهم بر اساس آموزش سواد رسانه ای
|
تفکر و کودک
|
8
|
4.399
|
آموزش به شیوه چندرسانه ای
|
راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)
|
9
|
4.203
|
بررسی آموزش سواد رسانه ای در کشورهای کانادا و ژاپن
|
نوآوری های آموزشی
|
10
|
4.026
|
رسانه های اجتماعی و تجارت الکترونیک؛ سرمایه گذاری بر اذهان در قرن 21
|
کتاب مهر
|
جدول 3 نشریات دارای بیشترین مقاله با کلیدواژه "رسانه" یا "روابط عمومی" را نشان میدهد که نشریههای "مطالعات رسانه ای" با تعداد 111، "پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)" با تعداد 107 و "مطالعات رسانه های نوین" با تعداد 53 مقاله مرتبط در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.
جدول 3 نشریات دارای بیشترین مقاله با کلیدواژه "رسانه" یا "روابط عمومی" در بازه هزارروزه
ردیف
|
تعداد مقاله
|
عنوان نشریه
|
1
|
111
|
مطالعات رسانه ای
|
2
|
107
|
پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)
|
3
|
53
|
مطالعات رسانه های نوین
|
4
|
43
|
مطالعات فرهنگ - ارتباطات
|
5
|
35
|
مطالعات فرهنگی و ارتباطات
|
6
|
34
|
پژوهش و سنجش
|
7
|
34
|
مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)
|
8
|
31
|
جهانی رسانه
|
9
|
17
|
تحقیقات فرهنگی ایران
|
10
|
16
|
دین و ارتباطات
|
در این گزارش تعداد کل بازدید از مقالات پایگاه SID با کلیدواژه "رسانه" یا "روابط عمومی" در سالهای 2018 تا 2021، 787هزارو515 عنوان است؛ که تعداد 151هزارو132 عنوان در سال 2018، 227هزارو509 عنوان در سال 2019، 265هزارو760 عنوان در سال 2020 و 140هزارو114 عنوان مربوط به 5ماه اول سال 2021 است.
همچنین با بررسی برخی موضوعات مرتبط با ارتباطات و روابط عمومی در سامانه Depth.sid.ir که سامانهای برای استخراج دانش از مقالات علمی است، به نتایج زیر دست یافتیم. در هریک از این نمودارها کلیدواژههای مرتبط با موضوعات یادشده نمایش داده شده است. لازم به ذکر است بزرگی دایرهی مربوط به هر کلیدواژه نشاندهندهی میزان ارتباط بیشتر آن با موضوع است.
مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "ارتباطات"
مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "روابط عمومی"
مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "رسانه"
مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "اطلاعرسانی"
مرتبط ترین موضوعات و میزان ارتباط آن ها با "تبلیغات"