معرفی کتاب زمینه تعلیم و تربیت نوشته فرزان شعاع اردبیلی
نیاز به تعلیم و تربیت در انسانها موضوعی طبیعی است و برای به فعل درآوردن سرشت بالقوه افراد به بالفعل نیاز به تعلیم و تربیت هستیم . با استفاده از تعلیم و تربیت میتوان سجایا و فضائل اخلاقی و روحی و سبک زندگی انسانها را در جهت سعادت دنیوی و اخروی و توسعه شاخصهای فردی و اجتماعی کشف و ارتقاء داد.
همه اندیشمندان و جامعه شناسان و متخصصان علم رفتار و اسلام شناسان توجه بسیاری به موضوع تربیت دارند. بدیهی است ارتقاء سطوح مختلف زندگی افراد در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی درصورتی ممکن خواهد بود که حصول رضایت پروردگار متعال مطمح نظر بوده باشد و آنچه در این مسیر به صورت کامل و آرمانی راه گشای بشریت است؛ مبانی سبکهای انسانی و اسلامی ؛ رفتارشناسی اسلامی و داده بنیادها ازطریق سیره نبوی و اهل بیت علیهم السلام که معلمان برتر، مطلق، بینهایت و گسترده الهی هستند؛ نیز است. که منجر به شکلگیری فرهنگ و تمدن اسلامی شده است. آدمی چیزی جز آنچه تربیت از او میسازد، نیست و علوم مختلف جنبه عملی تعلیم و تربیت است. تعلیم بیش از هر چیز سپردن دانش به دیگران است. یک نوع بازخورداست.
البته تربیت را پایه آموزش نیز گفتهاند. نگاه اسلام به تمامی نیازهای انسان، نگاهی تربیتی و به منظور پرورش استعدادهای درونی انسان و ساختن انسانی شایسته حیات انسانی است؛ انسانی که در سایه روشنایی علم و عقل و کمک از اراده(معرفت النفس) ، پرورش یافته، در کوره تقوا و تزکیه، صیقل زده شود و با عبادت در مسیر زیبایی ها حرکت کند و جلوه جمال و جلال الهی باشد.
علامه جعفری ، تربیت را نوعی انتقال میداند. اما نه انتقال علم، بلکه انتقال خود فرد، یعنی کودک و نوجوان و حتی شخص میان سال و بزرگسال از حیات طبیعی محض به حیات معقول منتقل شود. باتوجه به ملاحظات نظری وگفتارهای تربیتی به نظر می رسد؛ در کلمه تربیت هردو معنای آموزش و پرورش از جنبه مفهومی موجود بوده و قابل استنباط و دریافت می شود. امیدوارم با مطالعه این نوشتار توسط خوانندگان محترم به خصوص اساتید و دانشجویان گرامی، الگو و زمینه برای مطالعه دیگر متون و منابع مربوطه فراهم شود.
برای دریافت آخرینهای بلاگ در خبرنامه عضو شوید.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
فصلاوّل: تربیت از نظر معنی و اصطلاح
معنایتربیت
معنای تربیت از نظر اصطلاح
فصل دوم: فلسفه و فلسفه تربیت
فلسفه
فلسفه تربیت
فصلِ سوم: تعلیم و تربیت قدیم و جدید
تعلیم وتربیت قدیم درمقابل تعلیم و تربیت مترقی
فصلِ چهارم: تعلیم و تربیت درایران قبل و بعد از اسلام
سیرتحول تعلیم و تربیت درایران قبل و بعد از اسلام
فصلِ پنجم: دیدگاه تربیتی اسلام
گفتارهای تربیتی{دیدگاه اسلام}
فصلِ ششم: اصطلاحات و نظریههای تربیتی
نمونههایی از اصطلاحات و نظریههای مرتبط با اصول و مبانی تربیت
فهرست منابع (فارسی و انگلیسی)
یک طبقه بندی ازعلوم تربیتی{پیوست1}
وازهنامه؛ به ترتیب حروف الفبای انگلیسی{پیوست2}