بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

نگارش ساده مقاله چه فوایدی دارد و چگونه باید آن را انجام دهیم؟


Lay abstract یا Lay summary چیست؟

بعد از انتشار مقاله‌تان در مجله حتما خوشحال هستید. بعد از ماه‌ها تلاش زیاد، توانسته‌اید مقاله خود را منتشر کنید. مقاله شما به جامعه علمی راه پیدا کرده است. تقریبا حدود دو و نیم میلیون مقاله در هر سال منتشر می‌شود. چگونه توجه بقیه را به مقاله خودمان جلب کنیم؟ یکی از راه‌های افزایش رویت پذیری مقاله، این است که آن را تا حد ممکن در اختیار بقیه قرار دهید. چگونه می توان مقاله را در اختیار همه قرار داد؟ با نوشتن یک Lay summary خوب.

Lay abstract چیست؟

وقتی شما مقاله‌تان را منتشر می‌کنید نیازی به توضیح آنچه انجام دادید برای محققان و همکاران متخصص خود ندارید. اما مقاله شما برای افراد عامه نامفهوم است. پس باید چه کار کرد؟ محققان به طور مستقیم از موسسات و تامین کنندگان مالی بودجه دریافت می‌کنند تا تحقیقی را انجام دهند و حاصل این کار تحقیقاتی را به صورت مقاله منتشر کنند. پس، این موسسات و تامین کنندگان مالی تحقیق دوست دارند تا نتیجه کار تحقیقاتی انجام شده به اطلاع مردم برسد. اگر شما بتوانید مقاله یا کار تحقیقاتی خود را طوری نگارش کنید تا عموم مردم از دستاوردهای آن مطلع شوند، کمک زیادی به حامی مالی خود، خودتان و البته جامعه کرده‌اید. با نگارش lay summary از کار تحقیقاتی خود، باعث افزایش تعامل با جامعه خود می‌شوید.

برای دریافت آخرین‌های بلاگ در خبرنامه عضو شوید.

بعد از نگارش مقاله ، مهم است که به انتشار چکیده ای بپردازید که ساده، روان، بدون به کار بردن زبان فنی باشد و به صورت داستان بگوید که مقاله راجع به چیست. به نگارش چنین مطلبی "لی ابسترکت" یا Lay abstract گفته می شود. Lay summary به فارسی یعنی چکیده غیر تخصصی. Lay abstract باید در حدود بین 250 تا 300 کلمه باشد.

کاربرد Lay abstract

Lay abstract کمک می‌کند تا

  • نشان دهنده مسئولیت پذیری نسبت به مردم و تامین کنندگان مالی

  • نشان دهنده ارتباط مقاله خودتان با مقالات پیشین در فرمتی آسان و برجسته کردن نکات مقاله
  • افزایش آگاهی در مورد تحقیق انجام شده
  • افزایش آگاهی به مردم در مورد علم

یک Lay summary یا Lay abstract خوب دارای موارد زیر است:

  • محتوا: شما در مقاله‌ی حاضر چه کار کردید؟ انگیزه تحقیق شما چه چیزی بوده است؟

  • هدف: به طور واضح و روشن به خوانندگان خود بگویید هدف از انجام پژوهش چه چیزی بوده و چه چیزی را امید داشتید تا در پژوهش‌تان پیدا کنید؟

  • استراتژی: آنچه را که قرار است در تحقیق‌تان انجام شود را به طور واضح توضیح دهید.
  • تاثیر: آیا تحقیق شما منجر به سودمندی به جامعه شده است یا خیر؟ در صورتی که تحقیق شما چند فاز دارد، یا اینکه پیشنهادی برای کارهای آتی دارید، اینجا بیاورید.
  • نوع داده، تعداد آن و نوع دسترسی و بازه زمانی را مشخص کنید. مثلا اگر داده مورد استفاده شما پزشکی است، تعداد افراد مورد مطالعه و نوع و شرایط بیماری را مشخص کنید.
  • جملات را به صورت کوتاه و مختصر و ساده بنویسید. تصور کنید مقاله تان را برای یک دانشجوی ترم اول کارشناسی توضیح می‌دهید، یا اینکه مقاله تان را برای فردی از اعضای خانواده‌تان که در صنعت مد و لباس فعال است یا اصلا هیچ فعالیت دانشگاهی ندارد، توضیح دهید.
  • از به کار بردن اصطلاحات تخصصی در Lay summary خودداری کنید. اگر نیاز بود تا کلمه تخصصی در Lay summary شما بیاید حتما آن را به زبان ساده توضیح دهید.
  • از ضمیر اول شخص استفاده کنید (مثلا به جای به کار بردن بررسی شد از بررسی کردیم استفاده کنید).
  • به جای جملات منفی از جملات مثبت استفاده کنید.
  • استفاده از عکس خیلی مهم است، سعی کنید حداقل یک عکس در Lay summary خود قرار دهید.

از کجا مطمئن شویم Lay summary خوب نوشته‌ایم؟

زمانی که Lay summary خود را آماده کردید، از دوستان خود که تحصیلات دانشگاهی ندارند، بخواهید تا Lay summary شما را بخواند. از دوست‌تان بپرسید آن را متوجه شده است. اگر دوست‌تان گفت Lay summary شما را متوجه نشده، مشخص می‌شود که Lay summary نیاز به ویرایش دارد.

نتیجه گیری

Lay summary ابزاری است که می‌تواند تاثیر کار تحقیقاتی شما را بیشتر کند. مرکز اطلاعات علمی با نمایه مقالات فارسی و انگلیسی معتبر و دسترسی آن به صورت آزاد سهم زیادی در افزایش رویت پذیری مقالات دارد. بلاگ مرکز اطلاعات علمی، پذیرای Lay summary تحقیقات شما محققان عزیز است. می‌توانید برای افزایش رویت پذیری تحقیق خود، Lay summary آن را تهیه کرده و به آدرس dataanalytis@sid.ir ارسال کنید.

 

 

لینک کوتاه

لینک کوتاه

بازگشت به بالا

پست های مرتبط

با استفاده از افزونه مترجم گوگل به راحتی ترجمه کنید

تاریخ: 1400/09/27

بازدید: 114782

1400

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مترجم گوگل مترجم چند زبانه ماشینی است که توسط شرکت گوگل طراحی شده است تا متن ها ، اسناد و وب سایت ها را از زبانی به زبان دیگر ترجمه کند .

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

cover letter چیست و چگونه نگارش می شود

تاریخ: 1401/03/28

بازدید: 10377

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از مجلات قسمتی به نام cover letter دارند. cover letter، که با نام application letter شناخته می شود.

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

از کجا بدانیم موضوع پژوهش مان تکراری نیست ؟

تاریخ: 1401/03/10

بازدید: 9218

1401

زمان مطالعه: 3 دقیقه

اغلب به پژوهشگران گفته می شود برای پژوهش در یک حوزه موضوعی دوباره چرخ نسازید و به موضوعی نپردازید که قبلا به آن پرداخته شده است .

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

فرمت مقاله مروری

تاریخ: 1401/01/10

بازدید: 51910

1401

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از انواع مقالات ، مقاله مروری است .

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins