تغییر نقشه خودرو چیست؟
شاید تا به حال شما هم کلمه ریمپ را شنیده باشید و از خود بپرسید که ریمپ چیست ، ریمپ (Remap) اصطلاحی است که درموضوع برق و الکترونیک خودرو به کار میرود. علمی است که در ایران حدود 15 سال قدمت دارد ولی در طی 5 سال گذشته بیشتر شناخته شده است.بطور کلی در این علم که اززیرمجموعههای دانش برنامه نویسی محسوب میشود؛ به تغییر مجدد نقشهها، دادههای ثبت شده در ایسیو (کامپیوتر موتور) اشاره دارد. در این فرآیند به منظور بهبود و بهینهسازی عملکرد موتور، تغییراتی در برنامه ایسیو انجام میشود. مبنای ریمپ شامل تحلیل و بررسی دادههای، تغییر نقشهها (که اصطلاحاً در این علم به اسم مپ شناخته میشود.) و تنظیمات مرتبط، به روزرسانی مدلها و الگوریتمها، و تجدید نظر و بهینهسازی فرایندها و قوانین است. هدف اصلی ریمپ، سازگاری موتور خودرو با بنزین بی کیفیت، افزایش توان خودروهای تقویت شده و برطرف کردن خطاهای کاذب است.
دوره آموزش ریمپ
دوره اموزش ریمپ یک دوره آموزشی است که در ارتباط با فناوری ریمپ و بهبود کارایی سیستمها و برنامهها توسعه یافته است. این دوره توسط شرکت کاراکال تیونینگ، اولین برند ثبت شده ریمپ در ایران با بیش از 70 شعبه در سراسر ایران برگزار میشود. این دوره مناسب افرادی است که به مباحث برق و انژکتور خودرو تسلط نسبی داشته و در زمینه سیم کشی و تعمیر ایسیو نیز دستی بر آتش دارند. این دوره به علاقهمندان به امکان میدهد تا با اصول و مفاهیم ریمپ آشنا شده و بتوانند این تکنیکها را برای مشتریان خود به کار ببرند.
از سویی در دوره آموزش ریمپ، ابتدا به معرفی علم ریمپ و توانمندیهای آن پرداخته میشود. سپس مفاهیم اصلی و تکنیکهای مربوط به تحلیل دادهها و بهینهسازی ساختارها و قوانین مورد بحث قرار میگیرد. در ادامه، مطالبی درباره نحوه بروزرسانی و رفع ایرادات نرم افزاری ایسیوها تدریس شده و همچنین مراحل اجرا و اعمال ریمپ در یک خودرو یا پروژه خودروی تقویتی ارائه میشود. اینها تنها سرفصلهای دوره آموزش کاراکال تیونینگ را شامل میشود. در انتها دوره، شرکتکنندگان توانایی اعمال تکنیکهای ریمپ در پروژههای خود را خواهند داشت و با استفاده از دانشی که کاراکال تیونینگ به آنها میآموزد، قادر به بهبود کارکرد خودروها خواهند بود.
هزینه ریمپ ایسیو
هزینه ریمپ ایسیو (Remap ECU) برمبنای چند فاکتور مهم محاسبه میگردد. در درجه اول نوع ایسیو و نحوه دسترسی به فایل آن. نوع برنامه نویسی ایسیو یک خودرو، برای مثال در برخی از خودروها امکان برنامه ریزی از پورت OBD امکان پذیر نبوده و باید روش چیپ تیونینگ روی آن اعمال گردد مثل ایسیو بوش زانتیا 2000 یا پارس ELX، از طرفی برخی از ایسیوها، از پین قابل برنامه ریزی بوده مثل ایسیوهای زیمنس CIX48 . حال این فرآیند با استفاده از انواع نرم افزارها و ابزارهای خاص در کنار دانش متخصص در حوزه تنظیمات موتور صورت میگیرد. یکی از ابزارهای استفاده شده در ریمپ ایسیو پروگرامرها هستند که امنیت و کیفیت کار را بالا میبرند. این ابزارها ارتباطی مستقیم با سیستم مدیریت موتور(ECU) برقرار کرده و امکان اعمال تغییرات تنظیمات مرتبط با میزان سوخت، دمای موتور، فشار توربوشارژر و زمان جرقه زنی و سایر پارامترهای مهم را فراهم میسازند.
مهمترین نکته که در هزینه ریمپ ایسیو نیز تأثیرگذار است، انتخاب یک تیم متخصص و حرفهای است که دارای تخصص فنی و سابقه کار بالا و از همه مهمتر ارائه ضمانت است که در عین تجربه، دسترسی به آخرین نسخههای نرمافزاری جهت بروزرسانی (آپدیت) نیز داشته باشند. کیفیت ریمپ نیز بستگی به توانایی تیم تخصصی دارد که بتواند تنظیمات بهینه و پارامترهای مورد نیاز را با دقت و صحت بالا انجام دهد. پس هزینه ریمپ ارتباط مستقیم با کیفیت ریمپ ارائه شده دارد.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*