یادگیری مهارت سئو، نه سخت است، نه آسان! اگر وقت بگذارید و برای یادگیری سراغ منابع درستوحسابی بروید، اگر مشتاق یادگیری باشید و پشتکار از خود نشان دهید، مسلماً مسیر آسانتر میشود. تصمیمتان جدی است و میخواهید سئوکار شوید؟ پس این مقاله را بخوانید.
در اینجا، مسیری شفاف و سرراست را با هدف یادگیری این مهارت برای شما ترسیم کردهایم.
7 مرحله تا مسلط شدن بر مهارت سئو
تصمیم گرفتیم فرایند یادگیری این مهارت را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنیم، تا ببینید که با حرکت مداوم و مرحلهبهمرحله، سئوکار شدن کار نسبتاً خیلی پیچیدهای هم نیست!
مرحلۀ اول) آشنایی با مفاهیم اولیه، اصطلاحات و الگوریتمها
فرقی نمیکند قصد ورود به چه حوزهای را دارید، در هر صورت، اول از همه باید با اصول پایهای و مفاهیم اولیۀ آن آشنا شوید؛ سئو هم از این قاعده مستثنی نیست و برای شروع یادگیری، باید الفبای آن را بیاموزید.
لازم است خوب بفهمید که سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؛ طرز کار موتورهای جستوجو را یاد بگیرید و کلاً با هر چیزی که پایههای این مهارت و موتورهای جستوجو را تشکیل میدهد، آشنا شوید.
علاوهبر اینها، یادگیری اصطلاحات و لغات تخصصی این حوزه، مثل ایندکس، سندباکس گوگل، بکلینک، توضیحات متا و ... هم ضروری است.
باید راجعبه الگوریتمهای این موتور جستوجو هم اطلاعات کافی را به دست آورید؛ البته که گوگل صدها الگوریتم دارد و انتظار نمیرود شما همۀ آنها را بشناسید؛ ولی شناخت برخی از مهمترینهای آنها، مثل پنگوئن، پاندا، مرغ مگسخوار و ...، در یادگیری بهتر این مهارت کمکتان میکند.
مرحلۀ دوم) یادگیری تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی سئو
در چند سال گذشته و با روی کار آمدن الگوریتمهای جدید، کلمات کلیدی دیگر وزن گذشته را ندارند! ولی همچنان، جزو اساس اصلی عملکرد موتورهای جستوجو محسوب میشوند.
باید بدانید مخاطبان هدف هر سایت، چه عباراتی را جستوجو میکنند تا بتوانید صفحات را پیرامون آن عبارات (کلمات کلیدی) بهینه کنید.
فرایند پیدا کردن این عبارات، تحقیق کلمات کلیدی نام دارد و برای انجام آن، به ابزارهای مخصوص نیاز دارید.
اصولاً اولین قدم از هر فرایند بهینهسازی برای موتورهای جستوجو، شناسایی کیوردهای مرتبط با حوزۀ فعالیت آن سایت است؛ به همین خاطر، یادگیری تحقیق کلمات کلیدی، یک بخش بسیار مهم از یادگیری سئو است.
بهعلاوه، از آنجایی که سئو یک فرایند زمانبر (و البته بیپایان) است، باید برای هر مرحلۀ آن از قبل برنامه بریزید و یک استراتژی خوب تهیه کنید؛ پس آموختن چگونگی تدوین استراتژی را هم توصیه میکنیم.
مرحلۀ سوم) خلق محتوای سئوپسند
محتوای خوب، یعنی محتوایی که هم گوگل آن را دوست داشته باشد و هم برای بازدیدکنندگان سایت مفید باشد. اغراق نیست اگر بگوییم بخش عمدۀ سئو کردن یک سایت، به خلق محتوای ایدئال برمیگردد!
معمولاً وقتی مسئولیت سئو کردن یک سایت را بر عهده داشته باشید، پروسۀ خلق محتوا (عموماً متنی) را به متخصصان این کار میسپارید و خودتان روی مسائل دیگر متمرکز میشوید.
ولی بهعنوان یک سئوکار حرفهای، باید بتوانید یک محتوای سئوپسند را از یک محتوای فاقد ارزش تشخیص دهید؛ به همین دلیل، توصیه میکنیم در فرایند یادگیری سئو، حتماً آموزشهای لازم برای تولید یک محتوای بینقص را هم فرا بگیرید.
به این ترتیب، حتی اگر تولید محتوا را برونسپاری کنید، میتوانید خیلی خوب آن را ارزیابی کنید.
مرحلۀ چهارم) یادگیری مباحث مربوط به سئو داخلی
هر اقدامی که با هدف بهینهسازی، داخل وبسایت انجام میشود، در دستهبندی سئو داخلی قرار میگیرد.
سئو داخلی، یکی از 3 بخش اصلی در کلیت فرایند سئو است و آشنایی کامل با تکنیکهای آن، برای هر کسی که میخواهد سئو را یاد بگیرد، ضرورتی غیرقابل انکار است.
فرایند تولید محتوا و برنامهریزی برای آن، جزو سئو داخلی محسوب میشود؛ در واقع، سئوکار با سبکسنگین کردن همۀ جوانب و بررسی کامل شرایط و کلمات کلیدی، تقویم محتوا را با کمک استراتژیست محتوا آماده میکند. موضوعاتی که باید پیرامون آنها محتوا تولید شود، همراه با شکل محتوا، در این تقویم مشخص میشوند و در اختیار نویسندهها قرار میگیرند.
رسیدگی به عناوین متا، توضیحات متا، بهینهسازی تصاویر و توضیحات آلت آنها، لینکسازی داخلی و ...، همگی جزو فرایندهای سئو داخلی به حساب میآیند.
مرحلۀ پنجم) یادگیری مباحث مربوط به سئو خارجی
بعد از سئو داخلی، نوبت سئو خارجی است؛ یعنی اقداماتی که خارج از وبسایت، با هدف رساندن صفحات آن به جایگاههای برتر نتایج انجام میگیرند.
لینکهایی که از وبسایتهای دیگر به سمت وبسایت هدایت میشوند (بکلینکها)، جزء اصلی سئو خارجی هستند و اتفاقاً یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل هم محسوب میشوند.
در حین یادگیری سئو خارجی، باید با تمام جوانب آن آشنا شوید و اصول تهیۀ رپورتاژ برای گرفتن بکلینک را هم فرا بگیرید.
مرحلۀ ششم) یادگیری مباحث مربوط به سئو تکنیکال
در کنار سئو خارجی و سئو داخلی، سومین جنبۀ مهم سئو که نقش بسیار پررنگی در موفقیت یا عدم موفقیت آن دارد، سئو تکنیکال است. در این جنبه، به مسائل فنی مثل بهینهسازی سرعت وبسایت، موبایلفرندلی بودن، ساختار صفحات و ... پرداخته میشود.
موتورهای جستوجو، نوعی ماشین به حساب میآیند و این رباتها هستند که وظیفۀ ارزیابی وبسایتهای اینترنتی را بر عهده دارند. همانطور که برای سروکله زدن با هر ماشینی باید اطلاعات فنی خوبی داشته باشید، یادگیری سئو تکنیکال هم برای ارتباط برقرار کردن بهینه با رباتهای کرالر، فرایندی ضروری و غیرقابل چشمپوشی است.
مرحلۀ هفتم) آشنایی با ابزارهای ضروری برای سئو
حرفهایترین متخصصان سئو هم نمیتوانند بدون استفاده از ابزارهای گوناگون، کاری از پیش ببرند و سایتی را برای موتورهای جستوجو بهینه کنند!
صدها و شاید هزاران ابزار وجود داشته باشند که هرکدام از آنها، بهدرد بخشی از اقدامات سئو میخورند. اینجا هم هیج الزامی برای آشنایی با همۀ این ابزارها وجود ندارد؛ ولی مسلماً هرچقدر ابزارهای بیشتری را بشناسید و از آنها استفاده کنید، کارتان برای رساندن صفحات یک سایت به جایگاههای برتر هم راحتتر خواهد بود.
البته که شناخت برخی از ابزارها و طرز کار آنها، مثل گوگل آنالیتکس، سرچ کنسول و یک یا چند مورد از ابزارهای کیورد ریسرچ ضروری است.
یادگیری سئو را با یک کاربلد پیش ببرید!
تا اینجا مسیری را که شامل 7 مرحله میشود، برای یادگیری سئو ترسیم کردیم. اگر دقیقاً طبق آن چیزی که گفتیم عمل کنید، در نهایت یک سئوکار حرفهای میشوید و سایتهای بزرگ و کوچک برای همکاری با شما صف میبندند.
منتهی همانطور که احتمالاً حدس زده باشید، طی کردن این مسیر بهتنهایی و بدون کمک یک کاربلد، سخت و پیچیده است؛ بهجای اینکه خودتان چراغ در دست بگیرید و تلاش کنید روی ابهامات نور بیندازید، بهتر است سراغ دورهای کامل بروید که تمام اطلاعات لازم را از نقطۀ شروع، تا انتهای مسیر که تسلط کامل بر مهارت سئو است، در اختیار شما قرار دهد.
آدرس دریافت دوره: مشاهده دوره سئو
دورۀ سئو؛ آموزش صفر تا صد، دقیقاً همین مسیر را طی میکند. مدرس این دوره، خانم افسری، کارشناس ارشد سئو در یک شرکت آمریکایی با نام OWDT است؛ همچنین، با نگاهی به رزومۀ ایشان و برندهای مطرح ایرانیای که با آنها کار کرده است، میتوان فهمید این دوره، شرکتکننده را کاملاً برای ورود به بازار آماده میکند.
به همین خاطر، اگر قصد یادگیری سئو را دارید، توصیۀ ما شرکت در این دوره است!
مجموعه ایران لرن (مرکز کار و مهارت ایرانیان)، برگزارکنندۀ دورۀ سئو بالا، پلتفرمی است که با هدف تربیت و معرفی نیروهای متخصص به استارتاپها فعالیت میکند. علاوهبر دورۀ سئو، این مجموعه دورههای آموزشی دیگری هم ارائه میکند که میتوانید با ورود به سایت آنها، از هر دورهای که میخواهید بهره ببرید.
*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهدهی سفارشدهنده است.*