نتایج جستجو

271

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

28

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی









متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    2023/3/21
تعامل: 
  • بازدید: 

    16
کلیدواژه: 
چکیده: 

بنادر نقاطی هستند که ارتباط با بازار جهانی را امکان پذیر می سازند و به میزان کریدورهای حمل ونقل، برای توسعه تجارت کشور اهمیت دارند و می توانند تعیین کننده بهبود جریان کالا و روند توسعه اقتصادی کشور باشند. ایران که بنابه موقعیت ممتاز جغرافیایی خود سال هاست یکی از پایگاه های بندری جهان محسوب می شود، همچنان مطلوبیت بنادر خود را با مزیت ژئوپلیتیک در منطقه، منطبق نساخته و توسعه بنادر رقیب در خلیج فارس و دریای عمان طی 30 سال اخیر، بیانگر ضرورت بازبینیِ هوشمندانه به موضوع طرح های توسعه بندری در کشور است. گزارش حاضر تاریخچه و وضعیت طرح جامع بنادر کشور و نقاط مثبت و نیز آسیب ها و ضعف های طرح ها به خصوص آخرین طرح جامع بنادر بازرگانی کشور را به صورت خلاصه بررسی نمود. از نقاط مثبت طرح جامع فعلی بنادر بازرگانی کشور، اعتماد به کارشناسان کشور در یک طرح جامع بزرگ ملی است. تهیه طرح جامع فعلی (مصوب سال 1399) بنادر تماماً توسط مجموعه کارشناسی داخل کشور انجام گرفته، به این معنا که برای اولین بار به طور کامل به توان مهندسین کشور برای انجام این امر مهم اعتماد گردید. این موضوع بیانگر توان بالای مهندسین و کارشناسان کشور و امکان بهره گیری از ظرفیت و توان ایشان بابت نقش آفرینی در طرح های بزرگ ملی است. از سویی دیگر، در طرح جامع، مصوب 1399، موضوعات نرم افزاری توسعه در کنار پرداختن به موضوعات سخت افزاری توسعه مورد توجه قرار گرفته که از نقاط قوت این طرح نسبت به طرح های پیشین به حساب می آید. در این میان، مواردی از قبیل نگاه تخصصی به موضوعاتی نظیر ترافیک بنادر و کاهش اثرات منفی گلوگاه های ترافیکی و افزایش سهم ریلی بار از نکات برجسته است. به رغم نکات مثبت موجود در طرح جامع فعلی بنادر کشور نسبت به طرح های جامع پیشین، برخی ملاحظات و آسیب های جدی از قبیل عدم همخوانی و همگامی طرح جامع بنادر با مطالعات در دست انجام طرح جامع حمل ونقل کشور، عدم توجه جدی به ارتقای نسل توسعه بنادر، اخذ رویکرد درون گرا و عدم توجه به زنجیره تأمین کالا و رویکرد سیستمی به بنادر وجود دارد که ضروری است نسبت به آنها در طرح های آتی برنامه ریزی لازم صورت پذیرد. با توجه به لزوم به روزرسانی طرح های جامع بندری به نزدیک شدن به افق طرح جامع فعلی (حدود دو سال دیگر) و همچنین نظر به تحولات قابل توجه بین المللی و بروز فرصت ها و تهدیدهای جدید، ضروری است در طرح جامع آینده و در فرایند بازنگری طرح های جامع بنادر بازرگانی که برای افق های 10 و 15ساله از اتمام طرح جامع اخیر بایستی برنامه ریزی گردد، اقداماتی اساسی مورد توجه قرار گیرد که به شرح زیر پیشنهاد می شود: 1. رویکرد سیستمی و برون گرا در تدوین استراتژی های کلان توسعه بندر، باید تمامی ذی نفعان و ذی نفوذان مرتبط ازجمله گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دخیل شوند و ضروری است تا اخذ نظرات و پیشنهادهای آنان در بهبود فرایندها و رویه ها مورد توجه قرار گیرد. این رویکرد، سیستمی و برون گرا بوده و سبب استفاده از ظرفیت های بین بخشی می گردد. 2. توجه به کریدورهای بین المللی و تحولات و طرح های توسعه ای در آنها طرح جامع بنادر کشور باید آخرین تحولات مربوط به کریدورهای بین المللی را رصد نماید و در این زمینه تأکید می گردد که اگر قرار باشد ایران نقش مؤثر و کلیدی برای خود در عرصه بین الملل پیدا کند، به طور حتم نمی توان بنادر و پس کرانه ها را بدون توجه به کریدورهای بین المللی مورد تحلیل قرار داد. 3. توجه به ابعاد نرم (توسعه غیرفیزیکی) بنادر توصیه می شود ابعاد نرم یا توسعه غیرفیزیکی بنادر در کنار توسعه فیزیکی سخت افزاری بندری مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص می توان به مواردی نظیر اصلاحات ساختار سازمانی بنادر و بهبود فرایندها و رویه های عملیاتی و گمرکی و ارتقای سرمایه های انسانی و توجه به آموزش و ارتقای مهارت کارکنان و کارمندان اشاره کرد. 4. هماهنگی تقاضای آتی بنادر با تقاضای طرح جامع حمل ونقل کشور از آنجایی که مطالعات طرح جامع حمل ونقل کشور (حسب یک ضرورت کلان ملی) برای افق سال 1414 در حال انجام است و مطالعات طرح جامع بازرگانی کشور پیش از آن و برای افق 1404 تهیه شده، ضروری است به جهت هماهنگی بهتر زیرساخت های دریایی و بندری با سایر زیرساخت های زمینی (جاده ای و ریلی) و هوایی، فرایند پیش بینی تقاضای حمل ونقل دریایی متناسب با افق طرح جامع حمل ونقل کشور در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه در حال حاضر، این هماهنگی میان تقاضای طرح های جامع بندری و طرح جامع حمل ونقل کشور وجود ندارد. 5. توجه جدی به رقابت پذیری جهانی بنادر تغییر در سطح رقابت بنادر در دهه های اخیر، عمدتاً ناشی از تغییرات به وجود آمده در معادلات جهانی بوده که این معادلات خود تابعی از عوامل سه گانه جهانی شدن (آزادسازی اقتصادی و مقررات زدایی با هدف تسهیل تجارت جهانی، کاهش فواصل جغرافیایی)، کانتینری شدن (افزایش و بهینه سازی تجهیزات ارائه سرویس به خطوط کانتینری) و انقلاب لجستیکی (ایفای نقش جدید به عنوان زیرسیستم مهمی از سیستم های گسترده تر تولید و لجستیک علاوه بر وظیفه سنتی خود در امر تخلیه و بارگیری) می باشند. این عوامل سبب تغییرات گسترده در نحوه عملکرد، تأمین مالی، مدیریت و راهبری بنادر و درنتیجه تغییرات شدید در رقابت پذیری بنادر شده است. 6. بازبینی طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف ارتقای نسل بنادر به رغم هدفگذاری توسعه بنادر بزرگ دنیا تا نسل پنجم توسعه، در حال حاضر، صرفاً بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره) و امیرآباد دارای معیارهای بنادر نسل دوم هستند و سایر بنادر بازرگانی کشور نسل اولی می باشند. پیشنهاد می گردد تا ضمن اخذ رویکرد سیستمی به عوامل مؤثر و کنشگر دریایی و بندری، در طرح های آتی توسعه بنادر، نسبت به برنامه ریزی ارتقای نسل بنادر اقدام گردد. 7. توجه به سیاست های تحول آفرین در توسعه دریایی و پس کرانه با توجه به رویکردهای اخیر به سیاست های تحول آفرین مانند توسعه و اقتصاد دریامحور، ضروری است تا در بازبینی طرح های جامع بنادر کشور نسبت به هماهنگ سازی استراتژی ها و اقدامات توسعه ای بنادر با این دست از موارد اقدام جدی به عمل آید. 8. بهبود رویه ها و فرایندهای کاری داخل بندر و توجه به هوشمندسازی ارکان و اجزای بنادر استفاده از خدمات هوشمندسازی نتایجی ازجمله بهبود رویه های عملیاتی و گمرکی، ارتقای سطح کارایی و بهره وری، افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش هزینه تمام شده خدمات بندری و کاهش زمان فرایندهای عملیاتی و اسنادی در بندر به دنبال خواهد داشت. با این توضیح، ضروری است تا بازنگری طرح جامع بنادر براساس توجه به هوشمندسازی بنادر صورت پذیرد. در این خصوص ضروری است تا نظرات تمامی دست اندرکاران مرتبط با فرایند ورود و خروج کالا در بنادر اخذ و ضمن ایجاد همگرایی میان تمامی این دستگاه ها، فرایندها و رویه های اصلاحی مورد توجه جدی قرار گیرد. 9. توجه به رفع کمبودهای زیرساختی و توسعه ای بنادر تحلیل ها نشان می دهند که مجموع ظرفیت اسکله ها و انبارها در بنادر تا پایان سال 1400، به ترتیب 87 و 82 درصد تقاضای افق طرح را پاسخگو هستند، لیکن ضروری است کمبودهای پیش بینی شده برای پهلوگیری کشتی ها و خدمات نگهداری موقت کالا خصوصاً کالاهای اساسی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد. در این زمینه، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری کشورهای خارجی متناسب با نیاز هر بندر نیز می تواند در توسعه و بهره برداری بنادر در دستور کار قرار گیرد. 10. افزایش سهم ریلی بنادر در ارتباط با سرزمین اصلی اگرچه در طرح جامع فعلی بنادر به افزایش سهم بار ریلی بنادر تأکید شده و تلاش گردیده تا زیرساخت های اساسی مرتبط با تبدیل بنادر موجود به بنادر ریل پایه صورت پذیرد (افزایش سهم ریلی بنادر به حدود دو برابر وضع موجود تا افق سال 1404)، لیکن ضروری است در طرح های جامع آتی بنادر متصل به شبکه راه آهن سراسری، هماهنگی بیشتری میان سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت رفع مشکلات ساختاری صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از مسائلی که حکومت قاجاریه با آن مواجه شد، مهاجرت توده­های مردم بود؛ مهاجرتی که از 1266ق/ 1850م، و به نسبتی گسترده­تر از 1286ق/ 1870م، از ایالات مختلف به خارج از ایران به­خصوص نواحی جنوب قفقاز اتفاق افتاد، تا جایی که سالی چند هزار نفر ترک وطن می­کردند و در کارخانه ها، صنایع نفت، دهکده ها، مزارع، اسکله ها و غیره در بدترین شرایط مشغول به کار می­شدند. در این مقاله کوشش شده است با رویکردی توصیفی تحلیلی، مبتنی بر گردآوری داده­ها از منابع آرشیوی و با اتخاذ چارچوب نظری مدل­های جاذبه و دافعه براساس آرای متفکرانی چون روانشتاین، دروتی توماس و اورت اس. لی، چرایی مهاجرت نیروی کار ایرانی به قفقاز تبیین شود. مدعای پژوهش این است که عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به­عنوان عوامل فشار و کشش، در مبدأ و مقصد نوعی عدم تعادل ایجاد کردند که موجب مهاجرت نیروی کار ایرانی به قفقاز شد و طی سال­ها این روند ادامه داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
همکاران: 

داوود-علمی غیاثی

کارفرما: 

جهاد دانشگاهی

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    تیر 1366
تعامل: 
  • بازدید: 

    178
کلیدواژه: 
چکیده: 

طرح و تهیه نقشه های اجرایی سه ترکیب یا نوع «عرشه پیش ساخته» به هم راه سیستم مهاربندی طولی و عرضی پایه های اسکله ای که برای نصب سریع در آب های ساحلی در نظر گرفته شده به انجام رسیده است. در مرحله اول طرح، محاسبه و تهیه نقشه های سه نوع عرشه پیش ساخته به انضمام سیستم مهاربندی طولی و عرضی پایه ها انجام گردیده و در مرحله دوم برای یک نوع انتخاب شده از سوی کارفرما، تهیه نقشه های اجرایی برای اسکله با عرض های 6 متر و 7 متر به اتمام رسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 178

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1369
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    341
  • دانلود: 

    93
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 341

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 93
نویسنده: 

نقی پور مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1369
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1429
  • دانلود: 

    453
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1429

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453
همکاران: 

مجری: 

واحد تهران

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    1372
تعامل: 
  • بازدید: 

    188
کلیدواژه: 
چکیده: 

در علم مهندسی ساختمان موضوع دوام ساختمانها و به عبارت دیگر پایایی سازه ها تحت شرایط محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عمر مفید سازه در اثر شرایط اعمال شده بر روی آنها چه بصورت طبیعی و یا مصنوعی، مدتی است که سازه باید بتواند مقاومت کافی جهت پایداری در مقابل نیروهای وارده را داشته باشد، در نتیجه هر چه شرایط محیطی خشونت بیشتری داشته باشد، عمر مفید سازه کاهش بیشتری یافته و ساختمان سرویس دهی خود را زودتر از دست خواهد داد.استفاده از مصالح مرغوب و مناسب، بکاربردن روشهای اجرایی اندیشمندانه و سازگار کردن آنها با شرایط محیط یکی از وظایف عمده یک مهندس ساختمان است. سازه ها با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع مختلفی از هر نظر پیدا کرده اند، از سیستم های باربری آن گرفته تا نوع مصالح بکار رفته و یا معماری آن که از این میان نوع مصالح مناسب نقش مهمترین خواهد داشت. در این پروژه سازه های بتنی و بتن مسلح مورد نظر بوده و بصورت یک تحقیق دوام بتن در شرایط خاص مورد ارزیابی قرار می گیرد.شرایط محیطی خورنده و خشن سواحل جنوبی یکی از خورنده ترین شرایط موجود در بین سواحل موجود روی کره زمین می باشد و بالطبع این شرایط سازه های موجود در آن محیط را بصورت شدیدی مورد هجوم قرار خواهد داد، بطوریکه شواهد موجود در طول سواحل جنوبی ایران و کلیه جزایر آن نشان می دهد ساختمانهای دریایی اعم از بندر یا اسکله و ساختمانهای مستقر بر سواحل هر ساله متحمل خسارت سنگینی می شوند. منظور از این خسارات، خساراتی است که در اثر خورندگی، آب، خاک و هوا در سازه ها بوجود می آید و خساراتی نظیر طوفان، سیل و موج و یا حوادث غیرمترقبه مورد نظر نمی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 188

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

امیدیان محمدکاظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1375
  • دوره: 

    2
تعامل: 
  • بازدید: 

    793
  • دانلود: 

    232
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 793

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    69
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 69
نویسنده: 

غلامی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    4
تعامل: 
  • بازدید: 

    306
  • دانلود: 

    92
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92
نویسندگان: 

مومن نیا مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1112
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

هدف از این تحقیقات، شناسایی و پراکنش پریفیتون ها (گیاهان و جانوران چسبنده به مواد زنده و غیرزنده دیگر) در تالاب انزلی است. این مطالعات از تیر تا دی ماه 1376 در یازده ایستگاه در مناطق مختلف تالاب انزلی صورت گرفت. روش نمونه برداری از محیط های مصنوعی با استفاده از صفحات پلاستیکی (سوبستراهای مصنوعی) انجام گرفت. گونه های گیاهی و جانوری به تفکیک وزن شناسایی شدند.176 گونه گیاهی و 17 گونه جانوری شناسایی شدند. گونه های گیاهی متعلق به چهار شاخه Chrysophyta 69 گونه، Chlorophyta  52 گونه ، Cyanophyta  48 گونه و Rhodophyta  7 گونه تشکیل شده بودند. همچنین گونه های جانوری متعلق به هشت شاخه Annelida 3 گونه، Arthropoda  4 گونه، Briozoa  3 گونه، Coelenterata  1 گونه، Mollusca 2 گونه، Protozoa  2 گونه، Kamptozoa  1 گونه و Nematoda 1 گونه بودند. بیشترین بیوماس جانوری بر روی صفحات پلاستیکی از رده Crustacea و جنس Balanus بوده است. جایگزینی گونه های گیاهی و جانوری در طول مدت مطالعات مشاهده شد. به استثنا ایستگاه چهار (نزدیکترین منطقه به دریا) که در آنجا گونه های جانوری غالب بودند، در سایر ایستگاهها گونه های گیاهی غالبیت داشتند.نتایج مطالعات در منطقه کانال بندرانزلی نشان داد که بر روی سازه های دریایی (کشتی ها، پل ها، اسکله ها و ...) گونه Dreissena polymorpha  غالب بود و از نظر کمی هم از بیوماس بالایی برخوردار بود. نمونه برداریهای مستمر ماهانه و ایجاد بانک اطلاعات دینامیک شکل گیری جمعیت پریفیتون، سبب می شود تا اطلاعات دقیق تر و جامع تر بر روی ترکیب پراکنش و میزان رشد این گروه از جانداران در تالاب انزلی به دست آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript