پس از جنگ جهانی دوم رشد و توسعه بسیار چشمگیری در زمینه الاستیسیته گرمایی توسط علوم مهندسی در شاخه های گوناگون ایجاد شده است. چنانچه می دانیم ساختمانها تحت نوسانات آب و هوایی عملکردهای متفاوت از خود نشان می دهند و عامل اصلی در این میان حرارت است که در محیط منتشر می شود و موجب تغییر شکل و یا ریزش ساختمان می گردد. پیشرفت قابل ملاحظه در زمینه هواپیما و ساختمان ماشینها، اساسا در توربینهای بخار و گاز و ضرورت پدیده ای جدید در زمینه مهندسی شیمی و مهندسی هسته ای، موجب پیدایش مسائل گوناگونی گردیده است که در آن میان نیروهای گرمایی نقش بسیار مهم و گاه نقش کلیدی و اساسی را ایفا می کنند. هدف از مقاله حاضر، مسئله باز شدن یک ترک داخلی از نوع گریفیت در یک نوار قائم توسط گوه ای حرارت دیده شده است، به نحوی که کناره های نوار بر محور ترک عمود بوده و محیط نیز به صورت همگن و ایزوتروپه فرض شده است. تحت شرایط کشش سطحی، عبارات و روابط دقیق از عوامل شدت نیرو و شکل ترک با استفاده از فن تبدیل فوریه به دست آمده است. دو حالت خاص از نحوه توزیع انتشار حرارت در محیط و هندسه گوه در انتها نیز مورد بحث قرار گرفته است.