نتایج جستجو

2805

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

281

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
همکاران: 

محمد-شکوری

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    2023/6/22
تعامل: 
  • بازدید: 

    17
چکیده: 

نقل و انتقال خودرو و سایر وسایل نقلیه به موجب ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب (1389)، در دو مرجع فرماندهی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی انجام می شود. لکن با توجه به وجود ابهام در عبارات ماده مزبور، درخصوص اینکه آیا مراجعه به دفاتر اسناد رسمی الزامی بوده یا اینکه در اختیار طرفین معامله است، اختلافاتی میان دو مرجع مزبور شکل گرفته و با توجه به رفت و آمد بین این دو مرکز و تحمیل هزینه های مضاعف به مردم، موجب نارضایتی متعاملین وسایل نقلیه نیز گردیده است. قانونگذار تلاش نمود تا در قوانین بودجه 1401 و 1402 با تعیین فرماندهی انتظامی به عنوان مسئول فرایند نقل و انتقال وسایل نقلیه، به این اختلاف خاتمه دهد؛ لکن با توجه به عدم صراحت احکام مذکور، عدم نسخ ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و نیز یک ساله بودن اعتبار احکام قانون بودجه، اصلاح ماده (29) قانون مذکور و تعیین تکلیف موضوع، ضروری به نظر می رسد. لذا در این راستا، گزارش حاضر ضمن تحلیل پیشینه موضوع و فرایند فعلی نقل و انتقال وسایل نقلیه، نسبت به بررسی فروض مختلف و قابل تصور در این راستا پرداخته و در انتها راهکار مطلوب تقنینی برای تعیین یک مرجع واحد برای نقل و انتقال مالکیت وسایل نقلیه و نیز کاهش هزینه های غیر ضروری برای آن را در قالب اصلاح قانون پیشنهاد نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    128-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تحریف قرآن کریم، موضوعی است که از قرون اولیه تا دوران معاصر بخصوص دوران پس از غیبت امام زمان همواره مطرح بوده است و یکی از موضوعات اصلی در علوم قرآن وعلم کلام به شمار می رود. در این زمینه تاکنون کتاب ها و تألیفات بسیاری نگاشته شده و همچنان نیز محل مناقشه بسیاری از علمای کلام و اهل حدیث و فرق گوناگون اسلام است. در متون روایی شیعه نیز روایاتی وجود دارد که برخی ازدانشمندان اسلامی از این گونه روایات تصور تحریف کرده اند. به نظر می رسد مهم ترین عاملی که می تواند به این مناقشات پایان دهد، استفاده از خود قرآن کریم در پاسخ گویی به این موضوع است. در این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و تحلیل واژگان در صدد تبیین "ماانزل" و "مانزل" در قرآن کریم هستیم که با استفاده از آن به اثبات موضوع عدم تحریف قرآن کریم پی خواهیم برد. از نتایج این مقاله این است که قدرت تبیین پیامبر به واسطه در اختیار داشتن مجموعه کامل علم قرآن است، که به صورت دفعی بر ایشان نازل شده است(ماانزل) «مانُزِّل» را تبیین می کند. همچنین به مناسب بحث واژه های تدبر وتبیین وتفسیر را نیز از نگاه قرآن می کاویم. اهل بیت نیز، علاوه بر اینکه وارث علوم نبوی هستند، به دلیل اینکه از طهارت مطلقه برخوردارند، به «کتاب مکنون» که اصل و حقیقت قرآن است دسترسی دارند، از این رو تیببن وتفسیر همانند پیامبر به ایشان هم واگذارشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    20-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    182
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

سابقه و هدف: سوراخ بین دو بطن از شایع ترین بیماری های مادرزادی قلبی در نزد کودکان است. در بیماران مبتلا به سوراخ بین دو بطن متوسط تا بزرگ ، عفونت های مکرر تنفسی، نارسایی احتقانی قلب ، اختلال رشد و نمو و در درازمدت افزایش فشار شریان ریوی از مشکلات عمده هستند. همه این مشکلات به علت شانت بالای چپ به راست ایجاد می شود . این مطالعه با هدف بررسی تأثیر همودینامیک کاپتوپریل در کاهش میزان شانت چپ به راست در بیماران مبتلا به سوراخ بین دو بطن انجام شده است. مواد و روش ها : در این مطالعه نیمه تجربی 20 بیمار با سن 8/2± 5/6 سال شامل 15 پسر و 5 دختر مورد مطالعه قرار گرفتند. از طریق یک روش جدید اکو کاردیوگرافیک نسبت مقدار خون واردشده به بستر عروق ریوی به مقدار خون وارد شده به بستری عروق سیستمیک ( QP/QS ) قبل و بعد از تجویز کاپتوپریل اندازه گیری شد. کاپتوپریل با دوز 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در 24 ساعت به صورت خوراکی و به مدت سه روز در سه دوز منقسم روزانه تجویز شد. برای آنالیز یافته ها از T-test pairاستفاده شد . یافته ها : در این مطالعه QP/QS از 59/. ± 4/2 قبل از درمان به 46/0± 7/1 بعد از درمان کاهش یافت(001/0< P ). فشار خون از (10± 70 ) / ( 12± 104 ) میلی متر جیوه قبل از درمان به ( 7 ± 53 ) /( 9 ± 83 ) میلی متر جیوه بعد از درمان کاهش یافت( 001/0< P ) . بحث : این مطالعه نشان می دهد که کاپتوپریل می تواند میزان شانت چپ به راست را در بیماران مبتلا به سوراخ بین دو بطن متوسط تا بزرگ به طور قابل توجهی کاهش دهد؛ لذا تصور می شود که استفاده دراز مدت از این دارو ممکن است باعث کاهش علایم بالینی در نزد بیماران گردد ونیاز به عمل جراحی را به تأخیر اندازد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اولیایی نیا هلن

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    137-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    576
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

هنگام مطالعة راسلاس (Rasselas) اثر ساموئل جانسون، نویسنده و ناقد نئو کلاسیسیت قرن هیجدهم انگلستان، آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کند شباهت غریبی است که بین این اثر و گلستان سعدی وجود دارد. برخی از گفته های راوی داستان به نام ایملاک (Imlac) و نقطه نظرهای اخلاقی - فلسفی وی بنظر می رسد پژواک صدای سعدی در گلستان باشد، افزون بر آن، حال و هوای کاملاً شرقی داستان، ساختار داستان - در - داستان آن، به رغم یکپارچگی ظاهری، و پندهای اخلاقی ایملاک شباهت میان این اصر و گلستان را دو چندان می کند. همچنین راوی در ضمن اشاره به سفرهای خود، اشارات مکرری به این و غنای ادبیات فارسی دارد که هر خوانندة ایرانی را کنجکاو می سازد که علت این توجه موکد چیست و این اظهارنظرها در مورد علاقة ایرانیان به شعر و ادب و منزلت شاعر در میان ایرانیان از کجا نشأت می گیرد؟ آیا این اشارات صرفاً اتفاقی و یا تخیلی بوده است و یا اینکه نشان از توجه و علاقة خاص و آگاهانة نویسنده یعنی جانسون دارد.بنابراین، نگارنده درصدد برآمد که به یک پژوهش اولیه بپردازد تا از آشنایی و علاقة نویسنده به ادبیات فارسی اطمینان حاصل شود. البته با تئجه به کلاسیست بوده هر دو ساعر و با توجه به محبوبیت ادبیات فارسی در کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه در سدة هفده و هیجدهم میلادی و با عنایت به تأثیر غیرقابل انکاری که نویسندگان فرانسوی بر نویسندگان انگلیسی در این عصر داشته اند، این احتمال وجود داشت که این تأثیر بصوز غیرمستقیم بر جانسون نیز وجود داشته باشد.پس از مراجعه به زندگینامة جانسون به قلم جان بازول (Boswell) شواهدی به دست آمد که فرضیة آشنایی احتمالی جانسون با ادبیات فارسی را تقویت می نمود. بنابراین پژوهش با طرح دو سؤال ادامه یافت: (1) آیا جانسون با ادبیات فارسی آشنا بوده است؟ (2) در این صورت اگر اشارات جانسون به ایران و ادبیات فارسی اتفاقی نبوده است، آشنایی وی با ادبیات فارسی و بخصوص گلستان از چه طریق و تا چه حدی بوده است؟ آیا این آشنایی می تواند در نگارش راسلاس موثر بوده باشد و حال و هوای شرقی و ساختار و مضامین مشابه آن با گلستان را توجیه نماید؟سرانجام به مقاله ای از جئوفری تیلوتسون که قاطعانه به بررسی تأثیرپذیری جانسون از داستانهای ایرانی می پردازد، دست یافتن که دلالت بر گرایش تخیل جانسون به سوی حکایات و افسانه های ایرانی دارد. او می افزاید که پتیس دولاکروا (Petis de la croix) این داستانها را در پنج جلد به چاپ رسانیده بود که پس از او آمبروز فیلیپس آنها را در سال 1714 به زبان انگلیسی ترجمه می کند (جئوفری تیلوتسون، 1935) . با توجه به یافته های مذکور می توان دریافت که آشنایی جانسون با این آثار بسیار محتمل و حتی حتمی بوده است.بنابراین نمی توان تصور کرد هنگامی که در راسلاس ایملاک از زبان جانسون اظهار نظر موکدی مانند آنچه در ذیل می آید ابراز می دارد، از روی ناآگاهی و یا صرفاً بر اساس شنیده ها باشد:" ایران، جایی است که من در آن بقایای عظیم مردم این سرزمین قدیمی با جلال را به چشم دیدم و (سرزمینی که) تمدنی پیشرو در آن وجود دارد. ایرانیان مردمی فوق العاده اجتماعی هستند و دیدارهای ایشان هر روز نکات تازه ای از آداب و منش برای من هر ماه داشت..." (اقتباس از ترجمة خانم کوکب صفاری).همانگونه که ذکر شد، نگارنده با توجه به همسانی مکتب دو نویسنده یعنی کلاسیسیم سعدی و نئوکلاسیسیسم جانسون در انگلستان قرن هیجدهم و تأثیری که نویسندگان نئولاسیسیسم فرانسه بر نویسندگان هم مکتب خویش در انگلستان داشتند، به پژوهش گسترده تری در این زمینه مبادرت نمود که نتایج خوشبختانه مؤید این نظریه بود که مکتب ها و دیدگاههای مشابه دو نویسنده احتمالاً سبب جذب جانسون به سوی نوشته های نویسندانی چون سعدی شده است. ادبیات کلاسیسیسم - و همچنین نتوکلاسیسیم - تاکید خاصی بر رسالت آموزشی ادبیات و بر اهمیت خصوصیات کلی طبیعت و فطرت انسانی دارد و بدهی است که حکایت و پند و اندرزهای "ناصحی" چون سعدی برای جانسون و معاصرانش تا چه حدی شیرین و دلنشین بوده است. برای مثال، آرچر به ماهیت ارسطویی داشتان شماره 20 از بخش هفتم گلستان اشاره می کند (W.C.Archer, 1964). پروفسور آربری در کتاب Classical Persian Literatiure می گوید: " تمام کوششهایی که تاکنون انجام شده است بر این واقعیت دلالت می کند که فقط یک شاعر قرن هیجدهم می توانسته است حق مطلب را در مورد یک شاعر ایران قرن سیزدهم (عصری که به تاریخ میلادی سعدی می زیسته) ادا کند. (Arberry, 1958) امرسون نیز بر این باور است که "سعدی حوادث و موقعیت های متنوعی را با همان عمق تجربه در نویسندگانی چون کاردینال دورتس در پاریس و یا دکتر جانسون در لندن ارائه می دهد." (جروم رایت کسینتون، 1364) یوهنان نیز به موضوع دالنشین بودن گلستان سعدی برای نویسندگان و متفکران "عصر عقل" (یعنی عصر جانسون) اشاره دارد.(Yohannan,1977) ظاهراً شباهت میان راسلاس و گلستان سعدی به حدی است که خانم کوکب صفاری تصریح می نمایند که "زبان ایملاک ( در راسلاس) به سخن سعدی بسیار ماننده است." (کوکب صفاری، 1373 ) سرانجام شادروان استاد زرین کوب در کتاب خود به نام نه شرقی، نه غربی، انسانی به تأثیر آثار شرقی و کلستان بر نویسندگان عربی اشاره می کنند و سخن ایشان در مورد گلستان سعدی که به توصیف قصد و منظور سعدی در گلستان می پردازد چنان منطبق بر سخن ایملاک در مورد رسالت هر شاعر متعهد است که گوییا این دو اظهار نظر توسط یک شخص واحد صورت گرفته است (عبدالحسین زرین کوب، 1353). ولی از همه مهمتر، منبعی که نگارنده را بطور مستقیم به اثبات فرضیة خود یعنی تأثیرپذیری احتمالی جانسون از گلستان سعدی رهنمون کرد، مقالة ارزشمند ریچارد اورسول بود که در اواخر کار پژوهش از آمریکا برای نگارنده ارسال شد به نام "Imlac and the poets of Persia and Arabua" در این مقاله اورسول افزون بر اشارات مشابهی که نگارنده به سخنان جانسون در مکاتبات شخصی خود با هیستینگز دارد، به ترجمة جانسون از اثری به نام سفر لوبو اشاره می کند که جنبه های نثر انگلیسی را با شکل ادبی قصیده و مضامین متعالی مذهبی در شعر فارسی مرتبط می کند. اورسول همچنین تصریح می کند که برخی از نظرات و جملات جانسون در راسلاس، بخصوص در فصل دهم آن، چکیده ای از الگوی شعر فارسی و عربی را ارائه می دهد. در پایان مقاله، اورسول به اظهار نظرهای شاردن دربارة تأثیر حافظ و سعدی بر نویسندگان غربی می پردازد. اورسول تأکید می کند که جانسون دست کم باید نویسندگانی که ترجمة شعر فارسی شاردن آنان را به خواننده توصیه کرده است، خوانده باشد. سپس وی به تفسیر برخی از جلات خاص راسلاس می پردازد که مشابه شعرای ایرانی چون سعدی می باشد!در پایان این مقولة مقدماتی دربارة تأثیرپذیری احتمالی جانسون از سعدی در نگارش به فهرست موضوعات اصلی هر دو اثر می توان به محوری بودن موضوع انسان در هر دو اثر پی برد. سومین نکتة مورد بررسی در این گفتار که با جهان بینی دو نویسندة سنخیت دارد، مسأله پند آمیز بودن این نوع ادبیات است، کلاسیسیسم بر آموزشی بودن (Didacticism) ادبیات تکیله دارد و در هر دو اثر هر دو راوی یعنی سعدی ایملاک چون دو ناصح ظاهر می شوند.در این گفتار به چهل و یک مورد از نظریات ناقدان که در مقالات و کتب مورد پژوهش آمده است، اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خوانین زاده محمدعلی

نشریه: 

آینه پژوهش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    35
  • شماره: 

    1 (پیاپی 205)
  • صفحات: 

    207-271
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از کاوش های باستان شناختی که در شبه جزیرۀ عربستان انجام شده، شواهدی فراوان کشف شده اند که تصور ما از عربستان پیشااسلامی را دگرگون می کنند. تصویر رایج در نامیدن آن به دوران «جاهلیت» تجلی یافته، که در آن دست کم دو انگارۀ مهم هست؛ نخست اینکه در عربستان حکومتی مرکزی وجود نداشته و هرج ومرج قبیلگی تا ظهور اسلام فراگیر بوده است؛ دیگر اینکه بت های متعدد به طور فراگیر تا ظهور اسلام پرستش می شدند. در مقابل، در متون کتیبه شناختی داده هایی فراوان یافت می شوند که تصویری روشن تر از وضعیت سیاسی و گرایش های دینی عربستان پیشااسلامی ارائه می کنند. در این نوشتار، ابتدا وضعیت سیاسی عربستان در دوران پایانی باستان در پی سلطۀ تدریجی پادشاهی حمیر بر سراسر شبه جزیره به اجمال مرور می شود؛ سپس با بررسی نمونه هایی از شواهد فراوان مادی از سه قرن پیش از اسلام پیشینۀ باور به خدای یگانه مرور و نام خدای یگانه در میان اعراب یهودی و مسیحی بررسی می شود. در نتیجۀ این بررسی، مشاهده می شود که از حدود دو قرن پیش از اسلام نه تنها شاهدی بر پرستش خدایان چندگانه در کتیبه های یافت شده از مناطق مختلف شبه جزیره دیده نمی شود، بلکه شواهدی فراوان بر یهودیت و مسیحیت یافت شده اند که در آنها تنها خدای یگانه، با نام ها و تعابیر مختلف یاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

قربانی قدرت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    46
  • صفحات: 

    313-327
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دین دارای ابعاد مختلفی از جمله ابعاد اعتقادی، اخلاقی، تجربی، مناسکی- عبادی، اسطوره­ای-روایی، اجتماعی و مادی است. تجربة دینی یکی از ابعاد دین است و هم بعنوان یک واقعیت مهم دینی دارای مناسبات مختلفی با دیگر ابعاد آن است. از این ­رو شناخت نوع مناسبات تجربة دینی با ابعاد دین اهمیت زیادی دارد. پرسش تحقیق آن است که چه نسبتی میان تجربة دینی با ابعاد مختلف دین قابل تصور است؟ در پاسخ به این سوال، ابتدا بایستی به اهمیت تلقی­ های مختلف از دین و سپس تجربة دینی توجه داشت؛ یعنی نوع خوانش ما از تجربة دینی، نسبت آن را با ابعاد دین تعیین می ­کند. همچنین تلقی ما از دین، در تعیین ماهیت و تنوع ابعاد آن بسیار مهم است. در این زمینه، می­توان با نظر به دو سنت مهم دینی موجود در جهان، یعنی سنت خداباوری و خداناباوری، به اهمیت امر متعالی و جنبه الهی/قدسی دین، توجه داشت و حداقل بر نقش ابعاد اعتقادی، اخلاقی، روایی-اسطوره ­ای، تجربی، نهادی-حقوقی/اجتماعی، عبادی-مناسکی (شعائری) و مادی دین توجه داشت که هریک مناسبات خاصی با تجربۀ دینی دارند؛ بویژه ابعاد اعتقادی و شعائری که می ­توانند مورد توجه بیشتری قرار دارند. در این زمینه، به نظر می­ رسد بُعد اعتقادی می ­تواند ایجاد کننده یا تفسیرگر تجربۀ دینی، بُعدعبادی-شعائری نمایش­گر و تجلی کننده و تکرار نُمادین تجربه ­های دینی، و بُعد روایی-اسطوره­ای انتقال دهندة ماهیت آن به نسل های بَعدی، بُعد اخلاقی هم مُوجد و هم بسط سلوکی نتیجة تجربیات دینی، و بُعد مادی نیز تجسم ­گر خارجی و زمینه­ ساز وقوع تجربه های دینی باشند. ضمن اینکه توجه به نظریات مطرح در دو رویکرد ذات­ گرایی و ساختار­گرایی درباب تجربه­ های دینی و تقسیم تجربه­ های دینی به دوگونة مینوی و شهودی-نظری، نوع مناسبات آنها را با ابعاد دین متنوع و پیچیده ­تر خواهد ساخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسین زاده ابوالحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1361
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    129-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حضور دانشجویان خارجی در ایران یکی از مهمترین بسترهایی است که می توان در آن به عمق و ابعاد ارتباطات میان فرهنگی پی برد. ارتباط میان فرهنگی شامل ارتباطات میان شخصی، میان متنی، میان ذهنی و تعاملی است که به درک مشترک و پیوند میان کنشگران از حوزه های مختلف فرهنگی منجر می شود. هدف مقاله حاضر نشان دادن برهمکنش ابعاد مختلف ارتباط میان فرهنگی دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه المصطفی شعبه خراسان رضوی است. ارتباطات میان فرهنگی در بعد میان شخصی با تأکید بر معاشرت و دوستی، در بعد میان متنی با تأکید بر آشنائی با زبان و ادبیات، آداب و رسوم و مفاخر فرهنگی، در بعد میان ذهنی با تأکید بر تصورات قبل و بعد از حضور در دانشگاه، در بعد تعاملی بر مبادله و تعامل اقتصادی، و در بعد سیاسی، با تأکید بر اختلاف و کدورت در روابط میان اشخاص از حوزه های فرهنگی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر به صورت پیمایشی بر روی یک نمونه طبقه ای نامتناسب متشکل از 180 نفر از دانشجویان خارجی کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و افریقا که در دانشگاه المصطفی واحد مشهد شاغل به تحصیل هستند انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد میان ابعاد چهارگانه ارتباط میان فرهنگی مذکور برهمکنش معناداری وجود دارد. همچنین، میزان ارتباطات میان فرهنگی دانشجویان در حد متوسط و یا کمتر از حد متوسط است. آشنایی دانشجویان با زبان و ادبیات و فرهنگ و داشتن تصور مثبت از یکدیگر باعث ایجاد درک و فهم مشترک شده که خود باعث تقویت و تسهیل ارتباط میان فرهنگی آنهاست. و در نهایت، عدم اعتماد، تفکرقالبی و قوم مداری، و فقدان زبان مشترک مانع شکل گیری ارتباطات پایدار و مؤثر میان فرهنگی دانشجویان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
همکاران: 

امیر-ادیب

کارفرما: 

جهاد دانشگاهی

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    اردیبهشت 1370
تعامل: 
  • بازدید: 

    227
کلیدواژه: 
چکیده: 

هدف مطالعه، بررسی و پیگردی خاک های صنعتی رسی در «استان اصفهان» بوده که با پی جویی های به عمل آمده از نظر کیفیت تشکیل ماده معدنی می توان آن را به شرح زیر تقسیم بندی نمود: 1- آلتراسیون ولکانیک ها و سنگ های آذراواری وابسته به: شرق روستای گودرزن، گردنه قرقچی، روستای کشه، منطقه فشارک، گردنه ملااحمد، دره ابیانه، نیاسر، گردنه رخ و شورغستان 2- آلتراسیون توده های نفوذی آذرین: دره ابیانه و شمال غرب قره بلطاق 3- آلتراسیون شیل ها غرب روستای فسخود و منطقه آب سنجد صرف نظر از نحوه پیدایش خاک ها، به ترتیب اهمیت می توان آن ها را تقسیم بندی کرد: گودرزن، روستای کشه، گردنه ملااحمد، گردنه قرقچی، قره بلطاق، غرب روستای فسخود، منطقه آب سنجد، ابیانه، فشارک، نیاسر، گردنه رخ و شورغستان با توجه به درصد آلومین نسبتا زیاد در نمونه مربوط به منطقه گودرزن، صرف نظر از میزان ذخیره به ظاهر کم که در پی جویی مشاهده گردید می توان بررسی های دقیق تری را در آن منطقه متمرکز نمود. در ضمن به علت رخنمون های متعددی از چینه های پرمین و تریاس در نواحی صعب العبور جنوب این منطقه امکان وجود افق هایی از خاک رس نسوز در مرز پرموتریاس این منطقه قابل تصور است. از دو منطقه دیگر به ترتیب کشه و ملااحمد نیز پتانسیل های دیگری برای اکتشاف خاک رسی می باشند. منطقه ملااحمد از لحاظ نوع تشکیل خاک رسی و سنگ های مادر آن شباهت زیادی به کانسارهای کائولن کشف شده در محدوده نقشه زمین شناسی چهارگوش ساوه دارد که این مساله خود حائز اهمیت بوده و مطالعات بیش تری را طلب می نماید. خاک رسی کشه در دامنه های پست و کم ارتفاع جنوبی کرکس تشکیل یافته است و ظاهرا از خود ذخیره زیادی را نشان می دهد. این منطقه نیز بررسی های بیش تری و دقیق تری را لازم دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 227

نویسندگان: 

بازرگان مهدی

نشریه: 

آدینه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1372
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    84
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    170
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript