نتایج جستجو

131

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

14

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها


گروه تخصصی





متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

قربانی عباس

نشریه: 

نامه مفید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39 (فلسفه)
  • صفحات: 

    67-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

ما اشیا را در قالب انواع عام و شامل ادراک می کنیم و در زبانمان از مفاهیم کلی استفاده می نماییم؛ اما نحوه وجود کلی برای ما روشن نیست. واقع گرایان معتقدند که کلی دارای وجود عینی است. مفهوم گرایان آن را مفهوم ذهنی می شمرند و نام گرایان کلی را به صرف لفظ عام فرو می کاهند. نظر هگل در این موضوع بدیع است. او تعریف جدیدی از کلی به دست می دهد و آن را کلی انضمامی می نامد. به نظر او، خطاست تصور کنیم که مصادیق مفاهیم ذهنی، نخست تحقق دارند و در مرحله بعد، تمثل ذهنی ما تحقق می یابد و مفاهیم اشیا از رهگذر عملیات انتزاع و ائتلاف وجوه اشتراک آنها شکل می گیرد، بلکه مفهوم اصل است و چیزها اموری هستند که از طریق مفهومی که در آنها حضور دارد و خود را در آنها آشکار می کند تحقق دارند. این مقاله به تعریف هگل از کلی، رهیافت او به آن، نسبت میان، کلی و جزئی و وجود کلی از دیدگاه وی می پردازد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

راستگو سیدمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    145-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2930
  • دانلود: 

    692
چکیده: 

یکی از بن مایه های برجسته در سوره های عرفانی، به ویژه عرفان رندانه، که نشانگر یکی از آموزه ها و آزموده های عارفان نیز هست، «نظر بازی» است. نیز کلیدواژه های وابسته بدان یا بر آمده از آن مانند نظرباز، صاحب نظر، اهل نظر، علم نظر و ... . در این گفتار نخست به کوتاهی، باز نموده ایم که چگونه واژگانی چون نظربازی که در زبان و فرهنگ مردمی نشانگر خوهایی ناپسندیده اند، چونان کلید واژه ها به زبان و فرهنگ عرفانی راه یافته اند، سپس نشان داده ایم که نظربازی که نزد مردم به معنی چشم چرانی است، نزد عارفان نشانگر چند گونه تجربه عرفانی است: 1- این تجربه که عارف در عشق و عرفان به جایی می رسد که بر هر چه می نگرد، خدا و جلوه های خدا را می بیند و با آن ها نظربازی می کند؛ 2. آن دست تجربه ها که ز ملک تا ملکوت حجاب از پیش عارف برداشته می شود و چشم او به زیبایی های غیبی گشوده می گردد و چه بسا یار آسمانی خویش را در زیباترین چهره و پیکره انسانی می بیند و با او و آن ها نظر می بازد؛ 3. در آن گونه تجربه ها که عارف به درون خویش راه می یابد و با زیبایی ها و دیدنی های شگرفی که در خویش می بیند، نظربازی می کند. در گزارش این تجربه ها به نکته هایی چون: تجلی، تمثل، نظام احسن، شاهد بازی و ... نیز اشاره هایی داشته ایم)، سپس یاد کرده ایم که نظرباز، صاحب نظر، اهل نظر و ... کسی است که به چنین تجربه هایی توانایی یابد، چنان که علم نظر، آگاهی از رسم و راه نظربازی است و دانستن معانی و شیوه های آن، چگونگی رسیدن به آن، آفت و آسیب های آن و ... در پایان نیز آسیب شناسانه به لیز و لغزان بودن این شیوه ها و سو استفاده هایی که به ویژه صوفی نمایان از آن ها کرده و می کنند، اشاره کرده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 692 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تاجری نسب غلامحسین

نشریه: 

سفینه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    12 (ویژه مهدویت)
  • صفحات: 

    37-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4488
  • دانلود: 

    2028
چکیده: 

این مقاله، به بررسی آیاتی میپردازد که روایات متون حدیثی شیعه امامیه، آنها را مربوط به امام مهدی علیه السلام میدانند. در این گفتار، 54 آیه از قرآن و 56 روایت از امامان معصوم علیه السلام آمده، که نویسنده، آنها را در چهار بخش تقسیم کرده است: تفسیر ظاهر آیات، تاویل باطن آیات، تعیین مصداق، تمثل و استشهاد.پیوست این گفتار، مروری آماری دارد بر این مقاله و دو مقاله پیشین نگارنده که در شماره 10 و 11 فصلنامه سفینه منتشر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2028 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

تاجری نسب غلامحسین

نشریه: 

سفینه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11 (ویژه مهدویت)
  • صفحات: 

    47-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1896
  • دانلود: 

    1167
چکیده: 

نویسنده در این گفتار که هدف آن، تبیین ریشه های استوار عقیده مهدویت در قرآن است بخشی از آیات قرآن را که در باب مهدویت است، مطرح میکند. وی، این گروه آیات را «آیات متبع» نامیده، یعنی آیاتی که روایات مربوط به مهدویت ذیل آنها در منابع شیعی از منابع سنی نقل شده (قسمت اول) و آیاتی که روایات مربوط به مهدویت ذیل آنها، در منابع سنی از منابع شیعی نقل شده است (قسمت دوم). قسمت دوم خود به چند بخش تقسیم شده است: تفسیر ظاهر آیات، تاویل باطن آیات، تعیین مصداق، تمثل و استشهاد. در این گفتار، در مجموع، 36 آیه و 74 روایت، از میان آیات و روایات فراوان مهدویت، انتخاب شده است. ضوابط این گزینش و علت انتخاب روش تفسیر ماثور برای این پژوهش در مقاله «مهدویت در قرآن: آیات مشترک» (در شماره 10 سفینه) توضیح داده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جاهد محسن | کاوندی سحر

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    47
  • صفحات: 

    81-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    700
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

گلشن راز اثر شیخ محمود شبستری یکی از برجسته ترین منظومه های عرفانی بشمار می رود که در تبیین و تشریح هر سخن از آن تلاشهای بی شماری صورت گرفته است. علامه محقق دوانی از جمله بزرگانی است که رساله ای مختصر در شرح بیتی از گلشن راز دارد:«تفکر رفتن از باطل سوی حق،                                      به جزء اندر بدیدن کل مطلق» او این بیت را از نگاه عرفانی شرح کرده است.از این رساله نسخ متفاوتی در دست است که گاهی در آنها پراکندگی و تفاوت به چشم می خورد. رساله حاضر تصحیحی است از این رساله علامه دوانی که بطور مستدل و با توضیح لازم ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 700

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    13
  • صفحات: 

    63-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1311
  • دانلود: 

    247
چکیده: 

پیامبران الاهی (ع) از مراتب و درجات متفاوت و به تبع آن از مقامات و درنتیجه از صور و مراتب متفاوتی از وحی برخوردار بوده اند. با آنکه پیامبر اسلام (ص) جامع همه صور گوناگون وحی و تکلیم الاهی بوده است، پیام آوری جبرییل (ع) برای او، بیش از همه آنها کانون توجه مفسران، متکلمان و فلاسفه اسلامی قرار گرفته است؛ زیرا اعتقاد اکثر ایشان بر این بوده است که تعالیم اسلامی فقط از این طریق بر آن حضرت (ص) نازل می شده است. درحالی که او از مراتب عالی تر وحی، یعنی وحی مستقیم و بی واسطه خداوند در حالت های معراج معنوی خود، برخوردار بوده است و توجه به آن در تبیین اموری مانند عصمت در دریافت وحی و یقینی بودن معرفت وحیانی، نقش اساسی دارد. ما در این مقاله علاوه بر پرداختن به این مساله به استقصای صور و مراتب گوناگون وحی محمدی (ص) و تبیین، نقد و تکمیل نظریه فلاسفه در تحلیل ماهوی وحی پرداخته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 247 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    958
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

در این مقاله خواهیم گفت که در محدوده سخن از خدا، امور اخروی، قیامت، و بطور کلی امور غیر مادی زبان قرآن زبان تمثیل است، و بلکه زبان تمثیل، یگانه زبان سخن از این امور و تنها راه درک آیات و الفاظ متشابه قرآن است. فهم این زبان، محتاج فهم هستی شناسی عالم و شناخت روح و حقیقت معنا و تمثل آن در عوالم مختلف است. این زبان بدین ترتیب و از طریق روح و حقیقت معنا که در همه مظاهر و مثالهای خود حضور دارد، ما را به زبان مشترک معنوی می رساند. صدرالمتالهین این زبان را در مقابل زبان اقتصاد اشاعره، زبان اقتصاد صحیح نامیده است. زبان «ظاهرگرا» و «زبان رمز و اشاره» دو زبان دیگری است که صدرا آنها را در بحث از زبان قرآن به میان کشیده و نقد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 958

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    56
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    7177
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

عالم مثال عالمی است که نخستین بار به وسیله شیخ اشراق به فلسفه اسلامی راه یافت. این عالم واسطه ای است بین عالم ماده و عوالم مجرد از ماده و به همین دلیل نقش یک حلقه اتصال را بازی می کند که از خصوصیات عوالم فوقانی و تحتانی بهره مند است و به همین دلیل عالم عجایب خوانده می شود. این عالم در فلسفه سهروردی کارکردهای متعددی دارد که از جمله آنها می توان به توجیه قیامت و رستاخیز و تبیین مساله وحی و توضیح معجزات اولیا اشاره کرد. درباره نحوه تعامل عالم مثال و عالم ماده نیز بایستی گفت بر اساس کلام سهروردی می توانیم صور عالم ماده را ظهور صور مثالی بدانیم که در عالم مثال موجودند و در اینجاست که به مفهوم «تمثل» بر میخوریم که توضیح آن با کمک عالم مثال آسان می نماید. نوع ارتباط خیال متصل و خیال منفصل نیز از زمره مسایلی است که در اینجا مطرح می شود. این ارتباط دو طرفه است به طوری که خیال انسان هم از خیال منفصل تاثیر می پذیرد و هم روی آن اثر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شریفیان فریدون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    57
  • صفحات: 

    75-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1094
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله، پرداختن به نوع شناسی پژوهش ترکیبی و فرآیند طراحی و اجرای آن است. در این مقاله، بررسی مبانی نظری پژوهش ترکیبی موردنظر نیست؛ با وجود این، در مقدمه به صورت خلاصه، درباره این موضوع بحث شده است. در ادامه، بر ضرورت نوع شناسی پژوهش ترکیبی تاکید و معیارهای مطرح در نوع شناسی های گوناگون معرفی گردیده است. هر چند نوع شناسی های مختلفی در زمینه پژوهش ترکیبی ارایه شده، در این مقاله به طور خاص، دو نوع شناسی مشهور عرضه گردیده است. نوع شناسی اول شامل چهار طرح چندجانبه، گنجانده شده، تبیینی و اکتشافی است. نوع شناسی دوم به دو بخش الگوی پژوهش ترکیبی و روش پژوهش ترکیبی تقسیم شده است. طرح های پژوهش در هر دو نوع شناسی، به تفصیل توضیح داده شده و در قسمت بعد، به دیدگاهی با عنوان رویکرد مبتنی بر هم افزایی که به تازگی، در کنار نوع شناسی  پژوهش ترکیبی مطرح شده، اشاره گردیده است. در پایان، مراحل طراحی و اجرای پژوهش ترکیبی ذکر شده است. چکیده عربی: تحاول المقالة الحالیة استقصاء علم النماذج الشخصیة فی البحوث الترکیبیة و تصحیحها و تنفیذها. ان هذه المقالة لا تستهدف دراسة الاسس النظریة فی البحث الترکیبی غیر انها تتعرض للموضوع باختصار فی مقدمة البحث. و فی البحث تأکید علی ضرورة علم النماذج الشخیصة فی البحث الترکیبی کما یجد القاری تعریفاً بالمعاییر المطروحة فی مختلف اشکال هذا العلم.تستعرض المقالة الحالیة فقط صیغتین مشهورتین من علم النماذج الشخصیة علی الرغم من طرح صیغ مختلفه و متعددة لهذا العلم فی مجال البحث الترکیبی. تشتمل الصیغة الاولی من علم النماذج الشخصیة علی اربعة نماذج: متعدد الجوانب و متداخل و توصیفی و اکتشافی. و تشتمل الصیغة الثانیة من علم النماذج الشخصیة علی نموذجین: نموذج البحث الترکیبی و طریقة البحث الترکیبی. تتطرق المقالة الی صیغتین للبحث الخاص بعلم النماذج الشخصیة و تتعرض لرؤیة خاصة تمثل اسلوباً من اسالیب التراکم و الذی برز فی الآونة الاخیرة الی جانب علم النماذج الشخصیة الترکیبی. فی الختام یذکر الباحث مراحل تصمیم و اجراء البحث الترکیبی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    58
  • صفحات: 

    82-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1101
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

در این مقاله تطبیق آرا فلسفی ملاصدرا درباره عقول با فرشته شناسی نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است. باین منظور کلیه کتب فلسفی و تفسیری ملاصدرا، مطالعه و آرا او درباره عقول جمع آوری شده است؛ همچنین مطالب نهج البلاغه در رابطه با فرشتگان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. سپس تنها با بررسی دو صفت «تجرد» و «کثرت» ملائکه (در نهج البلاغه) و عقول (در حکمت ملاصدرا) این نتیجه بدست آمده است که ملائکه مقرب در صورتی بر عقول قابل تطبیقند که در مرتبه تجرد تام باشند، و در صورت تنزل وجودی و تمثل آنها، ملائکه در هیئت و صورت عالم مادون خود، بر عقول تطبیق نمیکنند. از حیث کثرت نیز تعداد ملائکه، مانند تعداد عقول بیشمار و دارای کثرت نوعی و تشکیکی است، هر چند درباره منشا کثرت فرشتگان نکته ای در نهج البلاغه ذکر نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript