نتایج جستجو

187

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

19

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها



گروه تخصصی







متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

جوینی عزیزاله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (ضمیمه)
  • صفحات: 

    95-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1475
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

عرفات، علمی است که جنبه های عملی آن همواره با ریاضت و سیر و سلوک و آزمایش های سخت همراه بوده تا اینکه عارف را به مرحله کشف و شهود و تصرّف بر قوای جاری طبیعت و پدید آوردن افعلا شگفت آور برساند و نیز وی را بر علم مغیبات و قدرت بر کرامات و خوارق عادات توانا گرداند.اما تصوف که به معنی پشمینه پوشی و روی برگرداندن از لذائذ دنیوی است در اسلام سالها بعد از پیدایش عرفان در صفحات تاریخ متجلی شده و در قرن دوم هجری رواج کامل یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فروزان فر احمد

نشریه: 

دانشور پزشکی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    39
  • صفحات: 

    89-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1148
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

عرفان، ارتباط با حقیقت و ادارک آن با تامل و بصیرت است و این کار از طریق عبادت و مجاهدت و ریاضت میسر است و عرفا بر خلاف اهل برهان و استدلال، در کشف حقیقت بیش تر بر ذوق و اشراق اعتماد دارند. این طریقه معرفت سابقه دیرینه دارد و شکل ابتدایی آن در میان ادیان و مذاهب قدیم یافت می شود. مانند مذهب پرستندگان توتم (Totemisme) یا آیین پرستندگان ارواح (Animisme) یا ((نیروانا)) در مذهب بودایی که با مساله فنا در عرفان ما برابر است. اگر چه تفاوت هایی هم بین عقاید و تعالیم رایج در مذاهب مختلف عرفانی وجود دارد، اما با نگرش دقیق، وجوه اشتراک و شباهت بیش تر آشکار می شود. اساس عرفان نیز عبارت است از اعتقاد به امکان ادارک حقیقت از طریق علم حضوری که الگوی عملی آن، ترک آداب و رسوم قشری و ظاهری و تمسک به زهد و ریاضت و به بیانی دیگر توجه به عالم درون است. همین اصل در دنیای امروز و در جوامع اروپایی، مبنای حکمت های تازه نیز قرار گرفته است. در عرصه عرفان، کتب و آثار بسیاری از قدیم تا کنون خلق شده و مشایخ بسیاری ظهور کرده اند که برخی از آن ها در عمر کوتاه خود صاحب آثار بسیار شده اند و همین آثار، آوازه شهرت آن ها را در عالم طنین انداز کرده است. یکی از این مشایخ، شیخ عبدالکریم هوازن بن عبدالملک بن طلحه نیشابوری مکنی به ابوالقاسم و ملقب به زین الاسلام است که در قرن پنجم می زیسته و از پیشوایان و بزرگان خراسان بوده و سلطان آلب ارسلان سلجوقی نیز بسیار او را احترام می گذاشته است. رساله قشریه او که به زبان عربی تالیف گردیده و شرح حال و بیان اقول مشایخ بزرگ عرفان و تصوف است دو بار ترجمه شده است. نوبت نخست نزدیک به زمان مولف توسط یکی از شاگردانش به نام العثمانی که نسخه آن در موزه بریتانیا موجود است و نوبت دیگر در دوره معاصر توسط مرحوم بدیع الزمان فروزانفر. در این مقاله، علاوه بر تفصیل سخن در این باب و بازنمایی زوایای مختلف این اثر ارزشمند، نسخه ای خطی که شرح رساله قشریه است و توسط سید محمد گیسو دراز چشتی در سال 1361 ه.ق در حیدرآباد کن نوشته شده معرفی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ستوده نژاد شهاب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    52
  • شماره: 

    164
  • صفحات: 

    495-506
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2086
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

ایرانیان مقیم آسیای میانه اقوام متعددی را شامل می شوند که به دلیل موقعیت جغرافیایی سرزمین های آن حوزه و داد و ستدهای جاده ابریشم، روابط گسترده ای با مردم خاور دوری داشته اند، و از عهد اشکانیان تا دوره فرمانروایی ساسانیان، گرایش به دیانت بودیسم در میان این اقوام ایرانی در حدی بوده که تعداد زیادی از آنها به عنوان مبلغین بودایی و عهده داران دیگر وظایف و مسوولیت های مرتبط با تبلیغ و تدریس علوم دین بودا، از آسیای میانه به چین و سرزمین های آسیای جنوب شرقی رفتند، و آیینی که در محور فرهنگی و قومی شبه قارة هند در جنوب آسیا ظهور کرده بود، از قرن دوم میلادی به بعد، به دلیل گرایش و ریاضت کشی و مطالعات و ترجمه های متداوم ایرانیان آسیای میانه، بودیسمی در شاخه و کالبد ماهایانا و آمیخته به اعتقادات ایرانی شکل گرفته و این تاثیرات نقطه عطفی در تاریخ تحولات و توسعه این آیین در خاور دور بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رضایی ایرج

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    46
  • شماره: 

    188
  • صفحات: 

    19-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3598
  • دانلود: 

    852
چکیده: 

وحی در قران مفهوم گسترش یافته ای دارد که شامل انواع هدایت های ناشناخته از هدایت جماد و نبات و حیوان گرفته تا هدایت انسان را شامل میشود. مولوی با نگاهی نو و بدیع به آیات قرانی، انواع و مراتب وحی را بیان داشته و همچنانکه شیوه خاص اوست تفسیر عرفانی لطیف و بی سابقه ای ارائه میدهد. او هر چند عالی ترین مرتبه وحی را مخصوص پیامبران عظام میداند که کسی را یارای دستیابی بدان نیست ولی با بهای آسمان را پس از ختم نبوت به روی زمینیان بسته نمی داند و می گوید هر انسانی باتحمل ریاضت و مجاهدت می تواند محل وحی الهی و در معرض وزش نسیمهای رحمت و الهامات پروردگار قرار گیرد. نوشتار حاضر، سعی دارد آراء مولوی را در خصوص معانی و مراتب مختلف وحی در مثنوی باز نماید و در پایان رابطه انسان کامل با وحی و الهام و عدم تفاوت وتمایز اساسی میان این دو اصطلاح را در نزد مولانا، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 852 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قرایی فیاض

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    62
  • صفحات: 

    161-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1179
  • دانلود: 

    318
چکیده: 

در این مقاله اوصاف و خصال انسان آرمانی و نمونه هندوییزم با توجه به مبانی انسان شناختی و جهان شناختی این مکتب، تحت عناوین ذیل، مورد بررسی قرار گرفته است: 1. جایگاه انسان آرمانی در تعالیم هندو 1ـ1. اصول چهارگانه هندو 2ـ1. اهداف چهارگانه هندو 3ـ1. طرق چهارگانه رستگاری هندو 4ـ1. مراحل چهارگانه زندگی هندو 2. انسان آرمانی از منظر مکاتب مختلف هندو 1ـ2. انسان آرمانی از دیدگاه مکتب یوگا (Yoga Darsana)، مظهر “یوگا مارگه“ یا “طریق ریاضت“ 2ـ2. انسان آرمانی از دیدگاه مکتب ودانته (Vedanta Darsana)، مظهر “جنانه مارگه“ یا “طریق علم“ 3ـ2. انسان آرمانی از دیدگاه مکتب بکتی (Bhakti)، مظهر “بکتی مارگه“ یا “طریق عشق“ لازم به یادآوری است، از میان مکاتب فرعی سه گانه مکتب “ودانته“، بیشتر نظر به “ادوایته ودانته“ (Advaita Vedanta) به عنوان مهمترین آنها بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 318 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلام محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    37
  • شماره: 

    2 (پی در پی 145)
  • صفحات: 

    107-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    972
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

نوشته حاضر قصد دارد ابتدا تعاریف تصوف را از جهت دورنمایه آنها طبقه بندی کند. از این حیث , دورنمایه تعاریف عرضه شده از تصوف تا پایان قرن پنجم در نه موضوع فرعی : بعد عملی یا نظری تصوف ، زهد ، ریاضت ، اخلاق ، فنا ، التزام سنت و شریعت ، عشق ، ملامتگیری ، غیبت و شهود و بالاخره نقد تصوف و صوفی تحلیل و بررسی گردیده و سپس به تبیین جهت گیری های هر صوفی و علل آن پرداخته شده است. بررسی تعاریف تصوف از حیث این که گویندگان آنها به کدام مکتب یا نحله فکری منسوب اند و نشان دادن وجه اختلاف و اشتراک دیدگاه های منسوبان دو مکتب خراسان و بغداد از موارد دیگری است که به آن اشاره گردیده است. درج تمامی تعاریف به دست آمده از لابه لای متون صوفیانه به ترتیب الفبایی ، پایان بخش این گفتار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شجری رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    918
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

گریز از نیکنامی و استقبال از بد نامی و رسوایی، یکی از ویژگی های مکتب رندی و عرفان عاشقانه است که در گفتار عارفان و آثار شاعران و رفتار رندان و قلندران بدان توجه و توصیه شده است. جامه شهرت، بافته ای پرآفت است و رنگ عجب و ریا و کبر و کیا را بر قامت طاعات و عبادات می پاشد و چهره اخلاص و یکرنگی را می پوشاند؛ لذا مبارزه با این صفت نفسانی همواره یکی از دغدغه های عارفان شوریده و رندان وارسته و حقیقت جو بوده است و راه ها و ریاضت ها و مجاهدت های گوناگونی برای شکستن شیشه نام و ننگ و غرور و شکوه مریدان خویش توصیه کرده اند. بیان این راه ها و بررسی علل و علامات این آفات در قالب حکایات و امثال و اشعار بزرگان و عارفان به ویژه عطار و مولانا و ابوسعید ابوالخیر زمینه های بحث این مقاله را تشکیل می دهند. بی شک کسی می تواند خویش را از چشم خلق بیفکند و مدح و ذمشان در نظرش یکسان باشد که حق در نظرش بزرگ جلوه کند و جز به او نیندیشد و جز برای او نگوید، نخواهد و نکند. تحصیل این فضایل نیز آسان نیست و جان بر سر کسب آن می سوزد؛ اما آنچه می تواند نام و ننگ را به باد دهد، بادة عشق است، حاصل نوعی معرفت شهودی است که عاشق را ناخوآگاه در کمند جذبه خویش گرفتار می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 918

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    39-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3813
  • دانلود: 

    474
چکیده: 

شعوانه ابلیه پارسا زن ایرانی از اهالی بصره است که تذکره نویسان، سخنان عالی و احوالی شگفت از وی روایت کرده اند. وقایع زندگی او و دیگر زنان عارف در لابه لای اوراق کتابهای صوفیه گم شده، و اطلاعات ناچیزی از آن در دست است. این مقاله به مطالعه دوره زندگی، شرح احوال و آثار وی پرداخته است. شعوانه در قرن دوم هجری می زیسته است. او در میان دسته ای از زنان اهل بصره جای دارد که همگی طریق زهد و ریاضت را پیموده و در طریق فقر و تصوف سلوک کرده اند. از جمله ویژگیهای این گروه بانوان عارف، خوف و حزن دائم است. شعوانه نیز روزگار را به عبادت و حزن و گریه دائم می گذراند. وی صدای خوشی داشت و در مجلس وی، زنان و مردان حضور می یافتند و وی اشعاری را برای ایشان می خواند و مستمعان با وی می گریستند. زندگی فقیرانه وی نشاندهنده عدم وابستگی و تعلق مادی این زن به دنیا و مافیهاست. با فضیل عیاض، صوفی مشهور خراسانی دیدار داشته و او را پند داده است. مناجاتهایی هم از وی باقی مانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3813

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 474 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    24
تعامل: 
  • بازدید: 

    1002
  • دانلود: 

    203
چکیده: 

هدف اصلی در آفرینش انسان، تکامل و بازگشت به سوی حق تعالی است. در تاریخ غنی ایران اسلامی، عرفا، در پی ایجاد ارتقای کیفیت وجود بشری برای ملاقات با معشوق ابدی- ازلی بوده اند. مولانا جلال الدین، این ارتقای کیفیت را با کیمیاگری برابر کرده است. او معتقد است که تبدیل آدمی به انسان کامل، فرآیندی کیمیاوی است. به زبان دیگر کیمیاگری عرفانی مد نظر او بوده است. در این کارگاه کیمیاگری، مس وجودی انسان ها تحت تاثیر ریاضت و آتش عشق، با اکسیرهای متفاوتی که به آن زده می شود، ارتقا یافته و بدین ترتیب، انسان به انسان کامل تبدیل می شود.بررسی نگرش مولانا در کیمیا، می تواند چشم انداز تازه ای به دنیای فکری او بوده و بن مایه نظریات روان شناسی و جامعه شناسی باشد. همان طور که یونگ با تکیه بر این اندیشه ها، در این باب نظریه پردازی کرده است. این مقاله تلاش می کند تا اکسیرهای کارگاه کیمیاگری عرفانی مولانا را جسته و برجسته سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 203
نویسنده: 

راستی کردار نجمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    24
تعامل: 
  • بازدید: 

    563
  • دانلود: 

    146
چکیده: 

وجود پاره ای از مشتراکات و تشابهات میان برخی تجارب روان شناختی و تجارب دینی مثلا مشاهده پدیده هایی از قبیل تجارب ظاهرا عرفانی متاثر از دارو، مصرف مواد مخدر،توهمات شنوایی با محتواهای مذهبی، ریاضت و تجارب دینی، تحریک بیش از حد، و حالات دینی، اثر اختلالات مغزی مزمن بر دین و برخی موارد مشابه دیگر منجر به طرح این سوال شده که آیا مذهب نتیجه نیاز روحی انسان است یا ناشی از خطای ذهنی و روحی او است؟عده ای نظر داده اند که برخی جنبه های مذهب ممکن است حاصل استعدادی توارثی و مشترک در بین انواع باشند و شاید از طریق فرایند تکامل، انتخاب شده باشند. بر این اساس دور از انتظار نیست که ببینیم دین به عنوان یک متغیر وارد آزمایشگاه می شود. در این پژوهش ضمن مروری بر موارد ذکر شده در بالا در چهارچوب یافته های عصب شناختی، به بحث پیرامون پیامدهای این نوع نگرش تقلیل گرایانه به دین پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 563

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 146
litScript