رنگ و نور عوامل عمده ای در محیط های معماری هستند و تاثیر زیادی بر واکنش های روان شناختی و سلامت جسمانی انسان دارند. در محیط های آموزشی به خصوص مدارس، تعلیم و تربیت دانش آموزان تنها تحت تاثیر کلام معلم نیست، بلکه عناصر متعدد دیگری نیز در انتقال پیام به دانش آموز نقش دارند. رنگ به عنوان عنصر تفکیک ناپذیر معماری تاثیر فراوانی بر روحیه و رفتار کاربران فضاها و ساختمان های آموزشی دارد. این پژوهش، به منظور استفاده مناسب از رنگ و نور در جهت تربیت مطلوب دانش آموزان، بررسی مبانی نظری عوامل موثر در ادراک رنگ، مثل سیستم عصبی انسان، عوامل روان شناختی، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی و عوامل معماری، تحقیقات داخلی و خارجی در این زمینه را مرور و خلاصه نمود. سپس با توجه به یافته های تحقیقات و پیشنهادها و با توجه به مبانی نظری عوامل موثر در رنگ، جدول پیشنهاد رنگ مناسب برای فضای آموزشی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ارائه شد.