فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

اقبال عباس

نشریه: 

بهار

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
شرکت دانش‌بنیان متقاضی: 

برنا شیمی آریا

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    مهر 1402
تعامل: 
  • بازدید: 

    85
چکیده: 

کوپلیمرهای دوگانه دوست به دلیل ماهیت هم زمان آب دوستی و آب گریزی توانایی خودآرایی در محیط های آبی دارای رنگ و همچنین کپسوله کردن رنگ در محیط را دارند. همین امر موجب ایجاد برهم کنش مناسب رنگ با بسترهایی مانند پنبه می شود که در آن ها رنگرزی توسط چاپ دیجیتال به سختی انجام می گیرد و معمولاً رنگ پایداری مناسب ندارد. در این طرح، انواع مختلف کوپلیمرهای دوگانه دوست با استفاده از مونومرها و پلیمرهای مختلف تهیه شدند که بعد از بررسی اولیه از نظر ثبات امولسیونی، چندین نمونه انتخاب و با آنالیزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. برای شناسایی کوپلیمرها از آزمون هایی مانند H NMR، XRD، DSC، TGA و GPC استفاده و رفتار خودآرایی کوپلیمرها در محلول های آبی با DLS مطالعه شد. نمونه های انتخاب شده دارای ساختار آمورف بودند و پایداری حرارتی بالاتر از &#xB0, C 300 داشتند. همچنین، خودآرایی آن ها در محیط آبی باعث به وجود آمدن امولسیون ها در مقیاس nm100> شد. نمونه ها بعد از چاپ با جوهرهای ارائه شده توسط شرکت متقاضی شامل پیگمنت های مختلف آبی، قرمز، زرد و مشکی، ثبات شستشویی، ثبات مالشی و پایداری بسیار خوبی (5/5) نشان دادند. نتایج این طرح نشان داد که کوپلیمرهای دوگانه دوست می توانند به عنوان یک عامل کمکی در چاپ دیجیتال بر روی پنبه استفاده شوند. این کوپلیمرها با کپسوله کردن رنگ در خود، باعث می شوند که رنگ با پنبه برهم کنش مناسب داشته باشد و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

نویسندگان: 

سروشیار جمشید

نشریه: 

راهنمای کتاب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    0
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    451
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    2023/7/23
تعامل: 
  • بازدید: 

    14
کلیدواژه: 
چکیده: 

طرح «اصلاح تبصره «2» ماده (163) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» ناظر به اجرای اصل هشتادوپنجم قانون اساسی است. براساس اصل هشتادوپنجم قانون اساسی، مجلس در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می کند به صورت آزمایشی اجرا می شود. بر این اساس تبصره «2» ماده (163) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بیان می دارد که پس از انقضای زمان آزمایشی، این گونه قوانین اعتبار قانونی نخواهند داشت. طرح حاضر درصدد ایجاد ضمانت اجرایی در زمان اعلام پایان مدت اعتبار قوانین آزمایشی و برای جلوگیری از عدم تعیین تکلیف قوانین آزمایشی در موعد مقرر خود، پیشنهاد داده است. براساس این طرح با اصلاح تبصره «2» ماده (163) قانون آیین نامه داخلی مجلس، پایان مدت اعتبار قوانین آزمایشی ازسوی مجلس به روزنامه رسمی اعلام شده و در آن روزنامه چاپ و منتشر شود.در حال حاضر تبصره «1» این ماده تکلیف روشنی را برای پایان اعتبار قوانین آزمایشی تعیین کرده است. همچنین حسب بررسی های صورت گرفته، با وجود ضمانت اجرای مذکور در این طرح همچنان امکان عدم تعیین تکلیف قوانین آزمایشی در پایان مدت اعتبار کاملاً محتمل است و مضافاً اینکه این طرح در متن و محتوا نیز اشکال هایی دارد؛ دستیابی به هدف مورد نظر با ابهام های زیادی روبه رو می شود. بنابراین به نظر می رسد این اصلاح نمی تواند حل مسئله مذکور را به دنبال داشته باشد. بنابراین تصویب کلیات طرح پیشنهاد نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    2023/6/22
تعامل: 
  • بازدید: 

    74
کلیدواژه: 
چکیده: 

انقلاب اسلامی درشروع گام دوم خود و متناسب با اقتضائات قرن پانزدهم در آستانه تحول همه جانبه حکمرانی قرار دارد. تحولات دنیای جدید، عدم کفایت و ناکارآمدی مدل های مرسوم حکمرانی را بارز کرده است. در چنین نقطه عطفی همه امکان بالقوه و انرژی تحول ساز اگر با بصیرت و آگاهی و انسجام به سمت و سوی ساختن یک تصویر مطلوب واحد هدایت نشود، تحول کارآمد اتفاق نخواهد افتاد و در بسیاری حیطه ها نه تنها حکمرانی به رفع مسائل نزدیک نمی شود بلکه حتی ممکن است به قهقرا رانده شود. حکمرانی ای که بناست اسلامی تر، انسانی تر، مردمی تر، مشارکتی تر، متواضعانه تر و گفتگویی تر ، عادلانه تر و پاسخگوتر باشد.از همین رو رهبر معظم انقلاب بر «ضرورت توجه به آینده ی ترسیم شده و هدف گذاری شده برای ایران عزیز» تاکید کردند. (1400/08/26) همچنین ایشان به مساله هوش مصنوعی اشاره کردند و پیشنهاد کردند که این مساله باید مورد تکیه و توجه و تعمیق قرار گیرد چرا که در اداره آینده دنیا نقش دارد و در سخنرانی دیگری فرمودند « در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت نمی شود با همان شیوه های چهل سال قبل و با آن ابزارها امروز کار کرد» (14 خرداد 1402).تجارب جهانی از تلاش روزافزون برای استقرار رویکرد آینده نگر در کشورها حکایت دارد. بارزترین نمونه های آن در اتحادیه اروپا دیده می شود. تا جایی که ریاست اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه ماموریت خود تاکید ویژه بر «نشاندن آینده نگاری در قلب سیاستگذاری در اتحادیه اروپا» دارد . [1] ساز و کار آینده نگری در بسیاری کشورها ازقبیل فنلاند، آمریکا و آلمان و ... سالهاست در فرآیند تقنین آمیخته شده است. البته مدل ها و فرآیندها بسیار متفاوت و در حال تکامل هستند.در ساختار ملی آمریکا «شورای ملی علم و فناوری» و «اداره سیاست علم و فناوری» وظیفه اشراب آینده نگری و انسجام ظرفیت های آینده نگری را به عنوان نهادهای اصلی آینده پژوهی دنبال می کنند. فنلاند با تاسیس «کمیسیون آینده در مجلس » و ایجاد الزامات و تعهدات آینده نگری برای دولت که در دفتر ویژه آینده نگری واقع در نخست وزیری پیگیری می شود، سیستم خود را به سمت و سوی آینده نگری سوق داده است. تلاش های جدی حاکمیت در آلمان دهه 90 منجر به تشکیل هسته های آینده پژوهی در دولت و مجلس شد. هسته پیگیری این مهم در مجلس آلمان موسوم به واحد «تب» است و با همکاری اندیشکده ها و دولت عمل می کند. دفتر نخست وزیر فنلاند پیشگام در آینده نگاری است و از آن در اصلاحات آموزشی بهره می برد. دفتر نخست وزیر سنگاپور یک واحد مشخص به نام «مرکز آینده نگاری راهبردی» ایجاد کرده است که توسعه سناریو ملی را مدیریت می کند، محصولات دانشی تولید می کند، و عالی ترین رهبران کشور را دخیل می کند.ژاپن، کره و مالزی نهادهایی متمرکز را برای آینده نگاری علم و فناوری تأسیس کرده اند. مالزی از آینده پژوهی برای هدایت تحول بخش آموزش خود استفاده می کند. تقریباً تمامی روسای دانشگاه ها در این کشور در این فرایند مشارکت می کنند و دولت نیز برای مواجهه با انقلاب چهارم صنعتی از رویکردهای آینده پژوهانه بهره می برد. تایلند یک موسسه آینده پژوهی را تحت عنوان «آژانس نوآوری ملی » تاسیس کرده است که میزبان کنفرانس شبکه آینده پژوهان آسیا-اقیانوسیه در سال 2018 بود.مرکز پژوهش های مجلس، تجربیات کشورهای مختلف در زمینه آینده پژوهی در قوانین و سامانه های ملی مرور کرده است که تحت عنوان آینده پژوهی در برزیل، آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، سوئد، فنلاند، دانمارک، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن، هند، ترکیه، مالزی، مصر و استرالیا در گزارش های مستقل بررسی کرده است و در یک کتاب تجمیع شده در سال 1397 به چاپ رسانده است [2] که نشان دهنده اهتمام جهانی به گنجاندن آینده در برنامه های رسمی و قوانین است.با توجه به این موارد وقت آن فرارسیده است که آینده نگری به شکل سیستماتیک در برنامه های رسمی و الزام آور کشور قرار گیرد و از مرحله مطالعه و توصیه، به مرحله نهادینه شدن در سیستم و اجرایی سازی برسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

نویسندگان: 

اولیایی نیا هلن

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    137-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    596
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

هنگام مطالعة راسلاس (Rasselas) اثر ساموئل جانسون، نویسنده و ناقد نئو کلاسیسیت قرن هیجدهم انگلستان، آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می کند شباهت غریبی است که بین این اثر و گلستان سعدی وجود دارد. برخی از گفته های راوی داستان به نام ایملاک (Imlac) و نقطه نظرهای اخلاقی - فلسفی وی بنظر می رسد پژواک صدای سعدی در گلستان باشد، افزون بر آن، حال و هوای کاملاً شرقی داستان، ساختار داستان - در - داستان آن، به رغم یکپارچگی ظاهری، و پندهای اخلاقی ایملاک شباهت میان این اصر و گلستان را دو چندان می کند. همچنین راوی در ضمن اشاره به سفرهای خود، اشارات مکرری به این و غنای ادبیات فارسی دارد که هر خوانندة ایرانی را کنجکاو می سازد که علت این توجه موکد چیست و این اظهارنظرها در مورد علاقة ایرانیان به شعر و ادب و منزلت شاعر در میان ایرانیان از کجا نشأت می گیرد؟ آیا این اشارات صرفاً اتفاقی و یا تخیلی بوده است و یا اینکه نشان از توجه و علاقة خاص و آگاهانة نویسنده یعنی جانسون دارد.بنابراین، نگارنده درصدد برآمد که به یک پژوهش اولیه بپردازد تا از آشنایی و علاقة نویسنده به ادبیات فارسی اطمینان حاصل شود. البته با تئجه به کلاسیست بوده هر دو ساعر و با توجه به محبوبیت ادبیات فارسی در کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه در سدة هفده و هیجدهم میلادی و با عنایت به تأثیر غیرقابل انکاری که نویسندگان فرانسوی بر نویسندگان انگلیسی در این عصر داشته اند، این احتمال وجود داشت که این تأثیر بصوز غیرمستقیم بر جانسون نیز وجود داشته باشد.پس از مراجعه به زندگینامة جانسون به قلم جان بازول (Boswell) شواهدی به دست آمد که فرضیة آشنایی احتمالی جانسون با ادبیات فارسی را تقویت می نمود. بنابراین پژوهش با طرح دو سؤال ادامه یافت: (1) آیا جانسون با ادبیات فارسی آشنا بوده است؟ (2) در این صورت اگر اشارات جانسون به ایران و ادبیات فارسی اتفاقی نبوده است، آشنایی وی با ادبیات فارسی و بخصوص گلستان از چه طریق و تا چه حدی بوده است؟ آیا این آشنایی می تواند در نگارش راسلاس موثر بوده باشد و حال و هوای شرقی و ساختار و مضامین مشابه آن با گلستان را توجیه نماید؟سرانجام به مقاله ای از جئوفری تیلوتسون که قاطعانه به بررسی تأثیرپذیری جانسون از داستانهای ایرانی می پردازد، دست یافتن که دلالت بر گرایش تخیل جانسون به سوی حکایات و افسانه های ایرانی دارد. او می افزاید که پتیس دولاکروا (Petis de la croix) این داستانها را در پنج جلد به چاپ رسانیده بود که پس از او آمبروز فیلیپس آنها را در سال 1714 به زبان انگلیسی ترجمه می کند (جئوفری تیلوتسون، 1935) . با توجه به یافته های مذکور می توان دریافت که آشنایی جانسون با این آثار بسیار محتمل و حتی حتمی بوده است.بنابراین نمی توان تصور کرد هنگامی که در راسلاس ایملاک از زبان جانسون اظهار نظر موکدی مانند آنچه در ذیل می آید ابراز می دارد، از روی ناآگاهی و یا صرفاً بر اساس شنیده ها باشد:" ایران، جایی است که من در آن بقایای عظیم مردم این سرزمین قدیمی با جلال را به چشم دیدم و (سرزمینی که) تمدنی پیشرو در آن وجود دارد. ایرانیان مردمی فوق العاده اجتماعی هستند و دیدارهای ایشان هر روز نکات تازه ای از آداب و منش برای من هر ماه داشت..." (اقتباس از ترجمة خانم کوکب صفاری).همانگونه که ذکر شد، نگارنده با توجه به همسانی مکتب دو نویسنده یعنی کلاسیسیم سعدی و نئوکلاسیسیسم جانسون در انگلستان قرن هیجدهم و تأثیری که نویسندگان نئولاسیسیسم فرانسه بر نویسندگان هم مکتب خویش در انگلستان داشتند، به پژوهش گسترده تری در این زمینه مبادرت نمود که نتایج خوشبختانه مؤید این نظریه بود که مکتب ها و دیدگاههای مشابه دو نویسنده احتمالاً سبب جذب جانسون به سوی نوشته های نویسندانی چون سعدی شده است. ادبیات کلاسیسیسم - و همچنین نتوکلاسیسیم - تاکید خاصی بر رسالت آموزشی ادبیات و بر اهمیت خصوصیات کلی طبیعت و فطرت انسانی دارد و بدهی است که حکایت و پند و اندرزهای "ناصحی" چون سعدی برای جانسون و معاصرانش تا چه حدی شیرین و دلنشین بوده است. برای مثال، آرچر به ماهیت ارسطویی داشتان شماره 20 از بخش هفتم گلستان اشاره می کند (W.C.Archer, 1964). پروفسور آربری در کتاب Classical Persian Literatiure می گوید: " تمام کوششهایی که تاکنون انجام شده است بر این واقعیت دلالت می کند که فقط یک شاعر قرن هیجدهم می توانسته است حق مطلب را در مورد یک شاعر ایران قرن سیزدهم (عصری که به تاریخ میلادی سعدی می زیسته) ادا کند. (Arberry, 1958) امرسون نیز بر این باور است که "سعدی حوادث و موقعیت های متنوعی را با همان عمق تجربه در نویسندگانی چون کاردینال دورتس در پاریس و یا دکتر جانسون در لندن ارائه می دهد." (جروم رایت کسینتون، 1364) یوهنان نیز به موضوع دالنشین بودن گلستان سعدی برای نویسندگان و متفکران "عصر عقل" (یعنی عصر جانسون) اشاره دارد.(Yohannan,1977) ظاهراً شباهت میان راسلاس و گلستان سعدی به حدی است که خانم کوکب صفاری تصریح می نمایند که "زبان ایملاک ( در راسلاس) به سخن سعدی بسیار ماننده است." (کوکب صفاری، 1373 ) سرانجام شادروان استاد زرین کوب در کتاب خود به نام نه شرقی، نه غربی، انسانی به تأثیر آثار شرقی و کلستان بر نویسندگان عربی اشاره می کنند و سخن ایشان در مورد گلستان سعدی که به توصیف قصد و منظور سعدی در گلستان می پردازد چنان منطبق بر سخن ایملاک در مورد رسالت هر شاعر متعهد است که گوییا این دو اظهار نظر توسط یک شخص واحد صورت گرفته است (عبدالحسین زرین کوب، 1353). ولی از همه مهمتر، منبعی که نگارنده را بطور مستقیم به اثبات فرضیة خود یعنی تأثیرپذیری احتمالی جانسون از گلستان سعدی رهنمون کرد، مقالة ارزشمند ریچارد اورسول بود که در اواخر کار پژوهش از آمریکا برای نگارنده ارسال شد به نام "Imlac and the poets of Persia and Arabua" در این مقاله اورسول افزون بر اشارات مشابهی که نگارنده به سخنان جانسون در مکاتبات شخصی خود با هیستینگز دارد، به ترجمة جانسون از اثری به نام سفر لوبو اشاره می کند که جنبه های نثر انگلیسی را با شکل ادبی قصیده و مضامین متعالی مذهبی در شعر فارسی مرتبط می کند. اورسول همچنین تصریح می کند که برخی از نظرات و جملات جانسون در راسلاس، بخصوص در فصل دهم آن، چکیده ای از الگوی شعر فارسی و عربی را ارائه می دهد. در پایان مقاله، اورسول به اظهار نظرهای شاردن دربارة تأثیر حافظ و سعدی بر نویسندگان غربی می پردازد. اورسول تأکید می کند که جانسون دست کم باید نویسندگانی که ترجمة شعر فارسی شاردن آنان را به خواننده توصیه کرده است، خوانده باشد. سپس وی به تفسیر برخی از جلات خاص راسلاس می پردازد که مشابه شعرای ایرانی چون سعدی می باشد!در پایان این مقولة مقدماتی دربارة تأثیرپذیری احتمالی جانسون از سعدی در نگارش به فهرست موضوعات اصلی هر دو اثر می توان به محوری بودن موضوع انسان در هر دو اثر پی برد. سومین نکتة مورد بررسی در این گفتار که با جهان بینی دو نویسندة سنخیت دارد، مسأله پند آمیز بودن این نوع ادبیات است، کلاسیسیسم بر آموزشی بودن (Didacticism) ادبیات تکیله دارد و در هر دو اثر هر دو راوی یعنی سعدی ایملاک چون دو ناصح ظاهر می شوند.در این گفتار به چهل و یک مورد از نظریات ناقدان که در مقالات و کتب مورد پژوهش آمده است، اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ملک پور مختار

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    143-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    529
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

نظر به اینکه شرکت فعال والدین کودکان عقب مانده ذهنی خردسال (تولد تا پایان 5 سالگی) در برنامه های مداخله جبرانی بموقع ( منظور از این مداخله، ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در زمینه حسی - حرکتی، گفتاری و رفتارهای اجتماعی به کودکان عقب مانده ذهنی و در معرض خطر معلولیت پیش دبستانی و نیز خانواده آنان بمنظور ایجاد و رشد این مهارت ها در این کودکان است.) موجب اجرای موفقیت آمیزتر این برنامه ها می شود لذا توجه به نیازهای این والدین اهمیت خاصی پیدا می کند. شناسایی این نیازها و توجه به آنها موجب انگیزش خانواده برای شرکت فعال تر در این برنامه ها می شود. هدف این پژوهش شناخت و ارزیابی نیازهای والدین کودکان عقب مانده ذهنی زیر شش سال و اولویت های آنان در رابطه با این نیازها است. در این پژوهش نیازهای 152 نفر از پدران و مادران شامل 55 پدر و 97 مادر مورد شناسایی و ارزیابی قرار رفت. نتیجه پژوهش نشان داد که مهمترین نیازهای والدین در رابطه با کودک عقب مانده ذهنی خود بترتیب عبارتند از : " نیاز به اطلاعات" "نیاز به حمایت" و " نیاز خانوادگی".لازم به ذکر است، در رابطه با نیازهای اقتصادی، گرچه تنها 44.33 درصد والدین به این نیازها جواب مثبت داده اند و در مقایسه با سه نیاز قبلی از درصد کمتری برخوردار است لکن در جواب های داده شده به سوالهای این حیطه مشخص شد که 102 نفر یعنی 67.10 درصد و 87 نفر یعنی 52.23 درصد از پدران و مادران از کل 152 نفر بترتیب به سوال های شماره 27 و 28 این حیطه جواب مثبت داده اند که نیاز شدید آنان به مسائل اقتصادی را نشان می دهد. بنابراین، بی توجهی به این نیازهای می تواند مشکلاتی را در مورد فراغت خاطر والدین در امر مشارکت آنان در برنامه های مداخله جبرانی بموقع ایجاد نماید.لازم به ذکر است که یک مقاله از این تحقیق تهیه و در مجله علوم ترتبتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد جلد دوم شماره اول بهار 1379 به چاپ رسیده است.این طرح پژوهش طی شماره 770541 توسط شورای محترم پژوهشی دانشگاه اصفهان در تاریخ 7/5/77 به تصویب رسید و سپس توسط محقق طی مدت 9 ماه به اجرا درآمد که بدینوسیله از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه اصفهان و نیز سایر اعضاء محترم این شورا تشکر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قاسم لو فرید

نشریه: 

مجازی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    40-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    41
  • صفحات: 

    227-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

یکی از موضوعاتی که ذهن محققین و اکثر اقشار جامعه را مشغول کرده است؛ مسئله کاهش ازدواج و افزایش طلاق در ایران است. با توجه به اهمیت رسانه ها همچون مطبوعات در پوشش مشکلات جامعه، این تحقیق درصدد بررسی نحوه پوشش و بازتاب اخبار ازدواج و طلاق در مطبوعات ایران در سال 95 (مطالعه موردی: کیهان، شرق، ایران، همشهری) است تا میزان و چگونگی آن را بسنجد. این تحقیق با روش تحلیل محتوای کمی و با نمونه گیری کل شماری صورت پذیرفته است. از مجموع 103 مطلب در مورد ازدواج، روزنامه همشهری با 9/37 بیشترین مطلب و شرق 5/16 کمترین مطلب را داراست. از مجموع 21 مطلب مربوط به طلاق، روزنامه همشهری و شرق به تعداد مساوی با 6/28 بیشترین مطلب را دارند. بین متغیر سطح زیر چاپ مطالب و عناصر خبری مربوط به ازدواج و روزنامه ها به ترتیب با 1 درصد خطا و 99 درصد اطمینان, رابطه وجود دارد (معنی دار است) و بین متغیر سطح زیر چاپ، عناصر خبری و ارزش های خبری مطالب مربوط به طلاق و روزنامه ها بیش از 5 درصد خطا رابطه وجود ندارد (معنی دار نیست). بین متغیر ارزش های خبری در گزینش مطالب مربوط به ازدواج و نام روزنامه ها نیز با بیش از 5 درصد خطا، رابطه وجود ندارد (معنی دار نیست). طبق نظریه برجسته سازی اداره کنندگان روزنامه ها با نگاهی مثبت به ازدواج سعی بر برجسته ساختن ازدواج داشته اند تا طلاق. اما این موضوع اهمیت نداشته و در یک سال تنها 124 خبر به آنها اختصاص داده اند که نشان می دهد موضوعات دیگر در اولویت اداره کنندگان روزنامه ها قرار داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1403
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    18
  • دانلود: 

    11
چکیده: 

هدف اجرای برنامه های توانبخشی زودهنگام مبتنی بر شواهد در بهبود توانایی های حرکتی نوزادان زودرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شواهد درمورد مداخلات توانبخشی در بهبود رشد حرکتی نوزادان زودرس، متنوع و پراکنده است و ناهمگونی در نوع، مقدار و زمان مداخلات درمانی وجود دارد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه مروری، شناسایی انواع مداخلات توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) در بهبود مهارت های حرکتی نوزدان بستری در بخش مراقبت های ویژه بود. روش بررسی این یک مطالعه مرور حوزه ای است. مطالعات پژوهشی موجود از پایگاه های اسکوپوس، پاب مد، وب آو ساینس و موتور جست وجوی گوگل اسکالر جمع آوری شدند. معیارهای ورود شامل مقالاتی بود که به زبان انگلیسی و فارسی چاپ شده باشند، موضوع اصلی مطالعات مداخله ای توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) زودهنگام بر بهبود مهارت های حرکتی نوزادان زودرس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان باشد و در بازه زمانی سال های 2000 تا 2023 به چاپ رسیده باشند. بعد از انتخاب کلیدواژه ها، مقالات یافت شده در یک جست وجوی سازمان یافته با معیارهای ورود مطابقت داده شدند و درنهایت مطالعات مدنظر انتخاب شدند. یافته ها از میان مطالعات بررسی شده، 15 مطالعه معیارهای ورود را داشتند. از میان مطالعات موجود، 7 مطالعه مربوط به مداخلات چندحسی و 2 مطالعه مربوط به مداخلات چندوجهی بود. همچنین 2 مطالعه مربوط به مداخلات عصبی رشدی، 2 مطالعه مربوط به مداخلات اجراشونده توسط والدین و 2 مطالعه مربوط به مداخلات پشتیبانی از اکتشاف بازی مداخله رشدی زودهنگام بود. نتیجه گیری براساس یافته های موجود در این پژوهش و جلساتی که با کارشناسان در این حوزه برگزار شد، توانستیم مداخلات توانبخشی زودهنگام مهارت های حرکتی نوزادان زودرس را در 4 گروه: 1) مداخلات چندوجهی و چندحسی، 2) مداخلات عصبی رشدی، 3) مداخلات اجراشونده توسط والدین و 4) مداخلات پشتیبانی از اکتشاف بازی مداخله رشدی زودهنگام طبقه بندی کنیم. اکثر مطالعات شامل مداخلاتی بودند که در مدت زمان کوتاهی انجام شده بودند و تأثیر کوتاه مدت را بر بهبود حرکتی گزارش کردند. فقط مداخله پشتیبانی از اکتشاف بازی بعد از ترخیص ادامه داشت و شکاف مداخلات زودهنگام از بخش مراقبت های ویژه نوزادان به خانه را پوشش می داد و بهبود رشد حرکتی را در کوتاه مدت و بلندمدت (6 و 12ماهگی) گزارش کرده بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 18

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button