این مقاله به نحوة آرایش اطلاعات در جملات زبان فارسی می¬پردازد. نتایج این تحقیق از دو بُعد نظری و کاربردی دارای اهمیت است. از بُعد نظری، صحت این ادعا که همیشه در یک جمله اطلاع کهنه بر اطلاع نو تقدم دارد (Halliday,1985,Haviland and Clark,1974) مورد بازبینی قرار می¬گیرد. بعلاوه، نتایج تحقیق حاضر تصویر روشنتری از روند یادگیری زبان دوم ارایه می¬کند و نقشی را که ساختار اطلاعاتی جملات زبان اول در این روند ایفا می¬کند، تبیین می¬نماید. از بُعد کاربردی نیز یافته¬های این تحقیق می¬تواند برای دست¬اندرکاران امر آموزش زبان در تعیین میزان اولویت و اهمیت تأکید به روی ساختار اطلاعاتی جملات زبان دوم مفید باشد.