ناهمواری های یک جاده باعث ایجاد ارتعاشات در خودرو می شود، که این ارتعاشات به بدنه خودرو و در نهایت به سرنشینان انتقال می یابد. لذا سیستم فنربندی ارتعاشات وارد شده را جذب و تا حد امکان انتقال آن را به اتاق خودرو و سرنشینان به حداقل می رساند. یکی از بخش های مهم در سیستم فنربندی، اکسل می باشد که تاثیر بسیار زیادی در هدایت و ایمنی خودرو دارد. در این نوشتار، ابتدا اکسل عقب خودروی تیبا به صورت سه بعدی از طریق نرم افزار سالیدورکس مدلسازی گردیده، سپس توسط نرم افزار آباکوس، تحلیل تحت بارگذاری های استاتیکی بر روی آن انجام شده است. در گام بعدی با افزودن محورها در اکسل عقب تیبا، آن را تقویت نمودیم و تحلیل از نوع استاتیکی بر روی آن آزمایش شد. طبق نتایج بدست آمده، مقادیر تنش و جابجایی در اکسل عقب تقویت شده خودروی تیبا از حالت معمولی کمتر بدست آمده است و می توان نتیجه گرفت اکسل تقویت شده به مراتب بهتر از اکسل معمولی می باشد.