نگرانی های زیست محیطی و کمبود سوخت های فسیلی باعث پیشرفت سریع فناوری باتری های قابل شارژ شده است. نتایج نشان داده است که عملکرد باتریهای لیتیوم-یونی نسبت به دما بسیار حساس است و دما به طور قابل توجهای بر ظرفیت و توان باتری تأثیر دارد. بنابراین، ساخت یک سیستم مدیریت حرارتی باتری کارآمد برای حفظ دمای عملیاتی باتری در محدودهی ایمن ضروری است. استفاده از PCMها میتواند گزینهی جالبی برای مدیریت حرارتی باتریهای لیتیوم-یونی باشد و مطالعات متعددی در مورد استفاده از PCMها در سیستمهای مدیریت حرارت باتریهای لیتیوم-یونی انجام شده است. بزرگترین چالش در سیستمهای BTMS مبتنی بر PCM، غلبه بر مسائل مربوط به هدایت حرارتی ضعیف PCMها است. محققان متعددی که در این زمینه فعالیت کردهاند، استفاده از انواع مختلف بالههای فلزی (بالههای پیندار، بالهی مدور، بالهی طولی و بالهی مثلثی)، فومهای فلزی (فومهای آلومینیوم، مس و نیکل)، مشهای فلزی و نانو مواد بر پایهی کربن را برای افزایش رسانایی حرارتی در سیستمهای BTMS مبتنی بر PCMها پیشنهاد کردهاند که برخی از این نانو مواد کامپوزیتی مبتنی بر کربن عبارتند از گرافیت منبسط شده، نانو لوله های کربنی و فیبر کربن. در این مقاله پیشرفتهای اخیر و روشهای نوین کنترل حرارت و بهینهسازی باتریهای لیتیوم-یونی بررسی شده است.