همه گیری ویروس کووید 19 (کرونا)، نه تنها بر سلامت همگانی اثر داشته، بلکه موجب رکود اقتصادی زیادی در جهان شده است. اقتصاد ایران در کنار تبعات ویروس کرونا فشار تحریم را نیز تحمل کرده و این دو عامل را هم زمان با هم تجربه میکند. مهمتر آنکه کسب وکارها نیز از آسیبهای این ویروس در امان نبوده اند. استان کرمانشاه با آمار بالای بیکاری در معرض تهدید ناشی از آسیب کسب وکارهای روستایی قرار دارد؛ لذا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی احیای کسب وکارهای کوچک و متوسط روستایی آسیب دیده در بحران کووید 19 با تمرکز بر کسب وکارهای روستایی استان کرمانشاه میباشد. جامعه آماری این پژوهش به شیوه نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدهاند و شامل کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و اساتید دانشگاه رازی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته اکتشافی و از نظر روش پژوهش، ترکیبی از دو روش تحلیل محتوای کیفی و توصیفی میباشد. برای گردآوری داد ه های پژوهش در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه ساختارمند و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شد. حاصل تجزیه و تحلیل داده ها در چهار مقوله اصلی مالی- تسهیلاتی، خدماتی- حمایتی، توانمندسازی کسب وکار و بازار خلاصه شد. دو عامل، مالی - تسهیلاتی و خدماتی- حمایتی موجب توانمندسازی کسب وکارشده و این عامل به نوبه خود می تواند منجر به زمینه سازی برای اخذ تصمیمهایی با محوریت مشتری، بازار و بازاریابی باشد. نتایج آزمون فریدمن عوامل را به صورت مالی- تسهیلاتی (43/3)، توانمندسازی کسبوکار (73/2)، حمایتی- خدماتی (40/2) و عوامل بازار (43/1) اولویتبندی کرد.