نتایج جستجو

20715

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

2072

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    34-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2178
  • دانلود: 

    1998
چکیده: 

مقدمه: ضعف در بازداری شناختی منجر به نارسایی در حافظه کلامی و غیر کلامی، هیجان و کنترل توجه می گردد که نیازمند توجه بیش تر است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تقویت حافظه کاری بر بازداری شناختی دانشجویان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پسر دانشگاه علامه طباطبایی (ره) شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396 بود که از بین آنان 30 نفر به شیوه نمونه-گیری در دسترس، انتخاب و به روش تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ده جلسه مداخله تقویت حافظه کاری (از طریق نرم افزار ان بک) برای گروه آزمایش انجام شد. آزمودنی ها در هر گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله مقیاس هوش وکسلر و آزمون واژه-رنگ استروپ مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در مرحله پس آزمون گروه آزمایش بهبود معناداری در نمرات بازداری شناختی نشان دادند. (05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان از مداخله تقویت حافظه کاری در بهبود بازداری شناختی دانشجویان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1998 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    792
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 792

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

یاخته

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    2 (42)
  • صفحات: 

    88-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4512
  • دانلود: 

    4396
چکیده: 

بیش از سه دهه از معرفی پدیده تقویت درازمدت به دنیای علم می گذرد. تاکنون گروه های مختلف تحقیقاتی، در معرفی این پدیده به عنوان مکانیسم طبیعی یادگیری و تشکیل حافظه در سیستم عصبی مرکزی پستانداران تلاش بسیاری کرده اند. به طور خلاصه می توان گفت شواهد زیادی نشان می دهد که 1. مسیرهای درگیر در یادگیری، اغلب LTP (Long Term Potentiation) پذیرند، 2. یادگیری و شکل پذیری سیناپسی، واسطه ها و گیرنده های مشابه و مشترک دارند و 3. برخی عوامل مثل هورمون ها، سیگنال های محیطی، سابقه فعالیت نورون ها و ... اثرات یکسانی بر یادگیری و LTP دارند. با این وجود، به صراحت گزارش های بسیار دیگری موارد فوق را نقض می کند. در این مقاله مروری، سعی بر این است که پس از معرفی یادگیری، حافظه و LTP، گوشه ای از این تلاش ها را بررسی نماییم. در پایان، نتیجه گیری می شود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است تا بتوان با قاطعیت به این سوال پاسخ داد که آیا تقویت درازمدت، مکانیسم حافظه و یادگیری است؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1427
  • دانلود: 

    767
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 767
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    479
چکیده: 

اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست و مهمترین ماده درسی که این وظیفه را بر عهده دارد، املای فارسی میباشد، بر همین اساس هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر تقویت حافظه دیداری برتقویت دیکته دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی مدارس آموزش و پروش ناحیه 2 شهر اهواز بوده است. روش تحقیق این مطالعه از نوع شبه تجربی با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی ناحیه دو آموزش و پرورش شهر اهواز میباشد که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزانی بوده که بر اساس نتایچ پیش آزمون واجد شرایط ورود به پژوهش بوده اند و به شیوه تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمودنی و کنترل جایگزین شده و گروه آزمودنی مورد مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند. روش نمونه گیری به شکل روش نمونه گیری تصادفی ساده و به شیوه قرعه کشی صورت پذیرفته است و ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه شامل آزمون سنجش حافظه بصری کیم کاراد و آزمون دیکته بوده است. داده های حاصله از مطالعه در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS" " ویراستار 26 مورد آنالیز قرار گرفته و سطح معنی داری نیز 05/0 در نظر گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان داده است که تقویت حافظه دیداری در تقویت دیکته دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی مدارس آموزش و پروش ناحیه دو اهواز موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    371-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1595
  • دانلود: 

    614
چکیده: 

مقدمه: پروتئین S100B، پروتئینی است که از آستروسیت ها آزاد می شود و در کنترل ارتباط نوروگلیالی و احتمالا در حافظه و شکل پذیری سیناپسی نقش دارد. مطالعه ارتباط عملکردی دو سلول آستروسیت و نورون از اهمیت خاصی برخوردار است. در مطالعه حاضر اثر تزریق این پروتئین به درون هیپوکامپ بر روی یادگیری در موش های صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.روش ها: در این تحقیق از 40 موش صحرایی نر استفاده شد. حیوانات پس از جراحی و کانول گذاری دو طرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ و نیز 7 روز ریکاوری، تحت یادگیری احترازی غیرفعال قرار گرفتند (0.5 میلی آمپر، 100 هرتز، 5 ثانیه). بلافاصله پس از آموزش، 0.5 میکرولیتر پروتئین S100B، به صورت دو طرفه، در دوزهای مختلف (5 و 50 و 500 و 5000 نانوگرم) به گروه های آزمایشی و سالین به گروه کنترل تزریق شد . شاخص های یادگیری و حافظه شامل اولین تاخیر در پایین آمدن از سکو و کل زمان سپری شده بر روی سکو، 24 ساعت بعد سنجش شد.یافته ها: تزریق 5 نانوگرم S100B، افزایش معنی داری را در شاخص اولین تاخیر در پایین آمدن از سکو (P<0.01) و نیز کل زمان سپری شده بر روی سکو (P<0.001) نشان داد و بطور شگفت آوری دوزهای 500 و 5000 نانوگرم این پروتئین، در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری را در هر دو شاخص فوق الذکر نشان دادند (P<0.001).نتیجه گیری: نتایج ما نشان می دهد پروتئین آستروسیتی S100B، اثرات تعدیلی بر روی حافظه دارد، بطوریکه در دوز های نانوگرم حافظه را تسهیل، در حالیکه در دوزهای میکروگرم حافظه احترازی غیر فعال را تخریب می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1595

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 614 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    15
تعامل: 
  • بازدید: 

    354
  • دانلود: 

    193
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 193
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    4730
  • دانلود: 

    2367
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4730

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2367
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    962
  • دانلود: 

    1060
چکیده: 

مقدمه: در سال های اخیر پژوهشگران بر دانش آموزانی متمرکز شده اند که چالش هایی در یادگیری دروس دارند و این، بر روند تحصیل آنها تاثیر چشمگیری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس-آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم شهر کرمان در سال تحصیلی 96-97 بود که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. برای جمع آوری داده ها از ماتریس های پیش رونده ریون، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. برنامه تقویتی رایانه یار، طی 25 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات حافظه فعال (0/05>p) و عملکرد خواندن (0/05>p) دو گروه پس از اعمال مداخله وجود دارد. میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 962

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1060 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسنده: 

کاوسی زینب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    2159
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2159
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button