نتایج جستجو

33074

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

3308

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2242
  • دانلود: 

    1243
چکیده: 

در چند دهه اخیر، سلامت بعنوان هدفی اجتماعی که نیاز به همکاری همه جانبه دارد، توسعه طیفی از سازوکارهای سیاستی را بدنبال داشته است. یافتن، معرفی و تجزیه و تحلیل سیر تحولات مفهومی سیاستگذاری سلامت، هدف اصلی این مطالعه کیفی است، تا چگونگی تکامل آن را نمایان سازد و مبانی اطمینان بخش و مرزهای اقدام شناخته شود. نتایج بررسی نشان می دهد، «اقدامات بین بخشی برای سلامت»، «سیاستگذاری های عمومی سالم» و اخیرا «سلامت درهمه سیاست ها» سه موج اصلی سیاستگذاری هستند که همراه با تغییر پارادایم سیاسی، چشم انداز تازه ای از «حکمرانی برای سلامت» را نمایان کرده اند. گذار به الگوی حکمرانی شدیدا شبکه ای، چند سطحی و چند ذینفعی، مبتنی بر بسیج «کل دولت» و «کل جامعه» برای سلامت، همان بخش مهم تعهد سیاسی و اجتماعی برای عدالت و پیشرفت پایدار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1243 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پایش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    631-646
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1516
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

مقدمه: با توجه به تکامل مفهومی سلامت و روندها در حکمرانی و چگونگی کاربرد آن در سلامت توسط حکومت هایی که به دنبال بهبود نتایج سلامت بوده اند، ظهور اجماعی در این خصوص را نشان می دهد؛ که سلامت مردم بیشتر از این نمی تواند در حصار تنگ دیدگاه زیست-پزشکی مانده و هدفی صرفاً بخشی و برونداد عملکرد یک وزارتخانه تلقی گردد مواد و روش کار: این مقاله کیفی، به روش تحقیق اسنادی، روایتی معرفت شناسانه از منطق متأخر سیاستگذاری سلامت ارائه می-دارد. یافته ها: سیاست گذاری برای سلامت باید مبتنی بر فهمی از آنچه که تاثیرات عمده ای بر روی سلامت مردم دارند، باشد؛ آنچه که به عنوان عوامل«تهدیدکننده سلامت»، «محافظت کننده سلامت» و «ارتقاء دهنده سلامت» توصیف می شوند. چنین فهمی به ظهور پارادایم جدیدی با عنوان «حکمرانی برای سلامت» منجر گردیده است. بحث و نتیجه گیری: حکمرانی برای سلامت، نه لزوما مداخله ای، بلکه، «نظامی ارزشی» و نوعی «نگریستن و باور فرهنگی-اجتماعی» به «توسعه پایدار» است که می تواند منجر به فرصت هایی برابر برای سلامت بهتر و کاهش بی عدالتی گردد. بعلاوه اینکه، تمرکز مشارکت جویانه بر همکاری بین بخشی و هماهنگی فرابخشی سلامت، ویژگی های سیستمی سیاستگذاریهای عمومی را تقویت کرده و منجر به برنامه های اثربخش تر در همه حوزه های سیاستی می شود. تحقق چنین آرمانی از حکمرانی یکپارچه برای سلامت، نیازمند «اراده سیاسی» لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1516

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

مصدق راد علی محمد

نشریه: 

پایش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1423
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

مقدمه: سیاست سلامت مجموعه دستورالعمل هایی است که توسط سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام سلامت در حوزه های تأمین مالی، تولید منابع و ارائه خدمات سلامت به منظور تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی مردم جامعه تدوین می شود و راهنمای تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران سطوح پایین است. این پژوهش با هدف توسعه یک مدل کاربردی برای سیاستگذاری و تحلیل سیاست های سلامت انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش با استفاده از روش مرور حیطه ای انجام شد. کلیه مطالعات مرتبط با مدل های سیاستگذاری و تحلیل سیاست در پایگاه های اطلاعاتی «Web Of Science»، «Scopus»، «Embase» و «PubMed» و دو موتور جستجوی «Google» و «Google scholar» با کلیدواژه های مناسب جستجو شد. در نهایت، 43 مدل سیاستگذاری و تحلیل سیاست انتخاب و با روش سنتز چهارچوبی تحلیل شدند. یافته ها: فرآیند سیاستگذاری پیچیده، پویا و به ندرت خطی است. یک مدل یکپارچه سیاستگذاری و تحلیل سیاست سلامت شامل چهار مرحله و 10 گام توسعه یافت. مراحل و گام های این مدل عبارتند از آمادگی تدوین سیاست (تشکیل دبیرخانه سیاستگذاری، تحلیل و تعریف مسأله و ایجاد توافقات سیاسی)، تدوین سیاست (در دستور کار گذاری، تدوین محتوای سیاست و حمایت طلبی سیاست)، اجرای سیاست (تدوین برنامه سیاست و اجرای برنامه سیاست) و ارزشیابی سیاست (پایش سیاست و ارزشیابی سیاست). نتیجه گیری: مدل یکپارچه سیاستگذاری و تحلیل سیاست سلامت با توجه به شرایط تاریخی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری ایران توسعه یافت. این مدل برای سیاستگذاری سلامت و تحلیل سیاست های سلامت (به صورت گذشته نگر یا آینده نگر) قابل استفاده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
همکاران: 

شهاب-طلایی شکری

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    1399-12-24
تعامل: 
  • بازدید: 

    263
کلیدواژه: 
چکیده: 

بر اساس گزارش مؤسسه جهانی تندرستی در سال 2018 درآمد بازار جهانی گردشگری تندرستی در سال 2017 حدود 639 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و پیش بینی می شود تا سال 2025 به 1،062 میلیارد دلار برسد. در حالی که طبق گزارش های آماری جهانی سهم بازار جهانی گردشگری پزشکی از بازار گردشگری سلامت در سال 2017 معادل 53 میلیارد دلار ارزش بوده است و پیش بینی می شود تا سال 2025 به 143 میلیارد دلار برسد. بنابراین حجم گردش مالی گردشگری تندرستی بیش از 12 برابر گردشگری پزشکی بوده است. نکته قابل تأمل اینکه تاکنون تمرکز اصلی سیاستگذاری گردشگری سلامت در کشور بر گردشگری پزشکی بوده است و گردشگری تندرستی که سهمی به مراتب بالاتر از گردشگری سلامت دارد چندان مورد توجه قرار نگرفته است، حال آنکه ظرفیت های کشور در این حوزه (مانند چشمه های آب گرم، دریاچه های شور، طبیعت متنوع کوهستانی، جنگلی، ساحلی، کویری و ...) به مراتب بالاتر از گردشگری پزشکی است. نکته قابل توجه در حکمرانی گردشگری سلامت این است که تا کنون راهبردها و سیاست های تعیین شده در این حوزه بدون لحاظ رویکردهای کلان، نظام مند و سیستمی بوده است. به طوری که تعداد گردشگران پزشکی در 10 سال اخیر بیش از 30 برابر افزایش داشته اند، اما این رشد در گردشگری تندرستی رخ نداده است. این در حالی است که: اولاً: از سویی کشور در طول سال های اخیر درگیر تحریم های ظالمانه بوده و به دلیل وارداتی بودن 70 درصدی تجهیزات پزشکی (مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، 1397) تکانه های شدیدی به نظام درمانی وارد شده و از این جهت، دولت مجبور به تزریق حمایت ها و یارانه های گوناگونی برای واردات لازم در این حوزه شده است و از سوی دیگر، به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع و تجهیزات، سرانه تخت، بیمارستان، تجهیزات پزشکی، کادر درمان و ... متناسب با نیازهای داخلی نبوده و کشور در این خصوص نیازمند تقویت بوده است. ثانیاً: گردشگری تندرستی ریشه در ظرفیت های داخلی کشور دارد و وابستگی آن به واردات بسیار اندک است، زیرا کشور ایران با توجه به پتانسیل بالا و تنوع اقلیمی و جذابیت های طبیعی و آب و هوایی مزیت رقابتی فراوانی برای جذب گردشگران تندرستی به ویژه از جمعیت 600 میلیونیِ کشورهای همسایه دارد. از این جهت، گردشگری تندرستی درگیر تنش هایی نیست که در حوزه گردشگری پزشکی وجود دارد، و با مزیت های رقابتی خود می تواند در مقیاسی فراتر از گردشگری پزشکی، موجب ورود ارز به کشور شود. بنابراین در عین توجه به توسعه گردشگری پزشکی باید به میزان بیشتری به گردشگری تندرستی توجه داشت و زنجیره های ارزش آن را در داخل ایجاد کرد. البته در حوزه گردشگری تندرستی به این نکته نیز باید توجه جدی داشت که به دلیل اقتضائات فرهنگی و بومی ایران اسلامی باید الگوهای بومی و خلاقانه ای در این حوزه طراحی و به اجرا گذاشته شود و از اقتباس های غیرعالمانه از الگوهای دیگر کشورها و بدون رعایت جنبه های فرهنگی بومی پرهیز شود. درمجموع پیشنهاد می شود که رویکردها و سیاست های کشور در زمینه گردشگری سلامت مورد بازنگری جدی قرار گرفته و گردشگری پزشکی و تندرستی مبتنی بر نیازمندی های درونی و مزیت های رقابتی داخلی بازطراحی شوند تا گردشگری تندرستی مبتنی بر الگوهای بومی رونق بیشتری گیرد. در این راستا باید سامانه گردشگران سلامت به خصوص در حوزه گردشگری پزشکی راه اندازی شود، تا شرط لازم برخورداری از یک گردشگری معیار در حوزه سلامت که عبارت از رصد و شفاف سازی در نحوه خدمات رسانی به گردشگران از ورود تا خروج است، تأمین شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    1391-4-6
تعامل: 
  • بازدید: 

    149
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 149

اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    1391-4-6
تعامل: 
  • بازدید: 

    163
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 163

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    79
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    913-914
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    80
  • دانلود: 

    47
کلیدواژه: 
چکیده: 

سردبیر محترم سلامت روان به عنوان یک جزو جدایی ناپذیر و ضروری سلامت شناخته می شود و دسترسی به سلامت کامل بدون عبور و گذر از چالش های حیطه سلامت روان دور از ذهن و ناممکن است. بنابر این همپایی و همسویی سایر بخش ها در دست یابی به سلامت کامل را می طلبد. داده های بار بیماری سلامت بر اساس شاخص سال های عمر تطبیق شده برای ناتوانی (DALYs) نشان می دهد که در کشور ایران بیمارهای روانی از سال 1394 تاکنون در بین 22 گروه بیماری، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و داده های سال 1398 نشان می دهد که DALYs بیماری های روانی 31/10 % از کل این شاخص را سهم بری می نماید. 1 در ایران نیز چهار پیمایش ملی در حوزه سنجش اختلالات و مشکلات روانی اجرا شد که آخرین مطالعه نشان داد 4/23% مردم ایران از مشکلات روانی رنج می برند. 2 سرانه هزینه دولت در سلامت روان در سال 2017 در اروپا 7/21 دلار، آمریکا 8/11 دلار، مدیترانه شرقی 2 دلار، جنوب شرق آسیا 1/0 دلار، غرب اقیانوسیه 1/1 دلار و در آفریقا 1/0 دلار می باشد و میانگین جهانی نیز 5/2 دلار آمریکا گزارش شده است. میانه هزینه دولت در کشور های با درآمد بالا 24/80 دلار و در کشور های با درآمد پایین 02/0 دلار می باشد و اختلاف فاحشی وجود دارد. مطالعات نشان می دهد، در کشور هایی که تولید ناخالص داخلی زیادتری دارند، هزینه های دولت در حوزه سلامت روان افزایش پیدا می نماید. در تامین نیروی انسانی نیز میانگین جهانی نه پرسنل با تخصص سلامت روان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت وجود دارد. این میزان در منطقه اروپا 50 نفر، آمریکا 9/10 نفر، مدیترانه شرقی 7/7 نفر، آفریقا 9/0 نفر، جنوب شرق آسیا 5/2 نفر و غرب اقیانوسیه 10 نفر به ازای هر 100000 نفر جمعیت است. همچنین در کشورهای با درآمد بالا 7/71 نفر و در کشور های با درآمد پایین 6/1 نفر به ازای هر 100 هزار جمعیت وجود دارد. 3 در ایران نیز، 39 بیمارستان روان پزشکی با 6735 تخت و 159 بیمارستان عمومی با 3700 تخت روان پزشکی خدمات ارایه می دهند. در حوزه کودکان نیز 11 بیمارستان با مجموع 181 تخت به ارایه خدمات روان پزشکی می پردازند. . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 80

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مصدق راد علی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    77
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    791-791
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    815
  • دانلود: 

    278
کلیدواژه: 
چکیده: 

سیاست سلامت مجموعه دستورالعمل هایی است که توسط سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام سلامت در حوزه های تأمین مالی، تولید منابع و ارایه خدمات سلامت بهمنظور بازیابی، ارتقا و حفظ سلامتی مردم جامعه تدوین می شود و راهنمای تصمیم گیری مدیران سطوح پایین است. مدل های مفهومی متعددی برای سیاستگذاری سلامت توسعه یافتند که راهنمای سیاستگذاران در تدوین، اجرا و ارزشیابی سیاست های سلامت هستند...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 278 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    4 ویژ ه نامه دستاوردهای چهل ساله نظام آموزش عالی
  • صفحات: 

    215-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1155
  • دانلود: 

    351
چکیده: 

باتوجه به پیچیدگی محیط های تصمیم گیری در جهان، سیاستگذاری علم و فناوری چندی است که مورد توجه قرار گرفته است. آموزش عالی سلامت از جمله زیرمجموعه های نظام های علم و فناوری است که به دلیل محیط در حال تغییر نظام های سلامت و لزوم پاسخگویی آموزش به این محیط متغیر، سیاستگذاری آینده نگارانه این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از زمان تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران، تلاش هایی در زمینه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت صورت گرفته که غالبا با رویکرد واکنشی بوده و به مرحله اجرا نرسیده است. برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان اولین تجربه سیاستگذاری آینده نگارانه حوزه آموزش عالی سلامت از سال 1394 آغاز گردید و با بهره گیری از بستر آمایش سرزمینی و یک نظام چند سطحی در دست اجرا می باشد. نوشته حاضر به بررسی ابعاد و الگوهای سیاستگذاری در آموزش عالی و تجارب سیاستگذاری آموزش عالی سلامت در ایران می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 351 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

پایش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    787-788
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    225
کلیدواژه: 
چکیده: 

جهانی شدن از طریق ترکیب سه بعد اصلی خود به عنوان اهرم توسعه شناخته می شود: یکپارچگی اقتصادی (از قبیل جریان کالا، خدمت و سرمایه، اطلاعات اقتصادی و مفاهیم بازاری)، یکپارچگی اجتماعی ( از قبیل انتشار ایده ها، اطلاعات، فرهنگ و مردم) و یکپارچگی سیاسی (از قبیل گسترش حاکمیت و مشارکت در زمینه همکاری بین المللی) [1، 2]. سلامت به عنوان یکی از اجزای کلیدی در توسعه پایدار اقتصادی، امنیت جهانی، حاکمیت موثر و ارتقای حقوق بشر شناخته می شود [3]. بنابراین سیاستگذاری در زمینه سلامت یک امر مهم محسوب می شود. اکنون طیف گسترده ای از موضوعات و مشکلات مرتبط با سلامت وجود دارد که مرزها را درنوردیده است و حل آنها مستلزم تلاش و همکاری جهانی است. پیامدهای گسترده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی موضوعات مرتبط سلامت، دیپلماسی های بیشتری را به حوزه سلامت کشانده است [4]. در دنیای امروز طبقه بندی های ساده از سیاستگذاری و سیاست ها – داخلی و خارجی، سخت و ساده و بالا و پایین-کاربردی ندارد [5]. به نظر می رسد جهانی شدن، پیامدهای سلامت مردم مانند کاهش مرگ و میر نوزادان و افزایش امید به زندگی را بدون توجه به سطح و توسعه یافتگی کشورها بهبود داده است [6، 7]. جهانی شدن و افزایش تجارت بین المللی در زمینه کالاها و خدمات، سلامت انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. ارتباط و همبستگی بین تجارت و سیاست های سلامت در سطح کشوری کلید مدیریت موثر در زمینه تجارت و سلامت است....

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button