نتایج جستجو

116002

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

11601

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    32
  • شماره: 

    1 (پیاپی 125)
  • صفحات: 

    47-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    291
  • دانلود: 

    477
چکیده: 

هدف تبادلات علمی و دسترسی راحت به اطلاعات موردنیاز لازمه رشد و پویایی علمی جامعه است. شبکه های اجتماعی علمی به عنوان بستری برای تبادلات علمی می توانند نقش بسیار در رشد و توسعه جامعه داشته باشند. با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکل گیری نسل جدید ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بی شمار برای ارتباط دوسویه فراهم آورده است. شبکه های اجتماعی علمی نیز محیطی برای معرفی و ارتقای فعالیت های علمی هستند و هرگاه بتوانند اطلاعات مرتبط فراهم کنند، با استقبال بیشتر متخصصان روبه رو خواهند شد. گردهم آمدن متخصصان بیشتر در این شبکه ها به معنای پویایی علمی بیشتر است. مطالعه حاضر به توصیف تجربه متخصصان علم اطلاعات در مورد ربط اطلاعات در شبکه علمی ریسرچ گیت پرداخته است. روش انتخاب روش کیفی با طرح پدیدارنگاری تفسیری در این پژوهش از آن رو است که ما به تجارب افراد از یک پدیده پرداخته ایم و می کوشیم توصیفی عمیق از یک پدیده معین نزد گروهی خاص از افراد داشته باشیم. یکی از زمینه های مناسب برای انجام پژوهش های با پارادایم تفسیری از نوع روش پدیدارنگاری، پژوهش های بازیابی اطلاعات است که در علم اطلاعات و دانش شناسی اهمیت زیاد دارد. پژوهش حاضر در پی شناخت و توصیف تجربه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی از عضویت در شبکه ی اجتماعی علمی ریسرچ گیت است. مشارکت کنندگان را 22 متخصص علم اطلاعات دارای مدرک دکتری و اعضای هییت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های پیام نور کشور تشکیل داده اند که در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت عضو هستند. مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و سپس با استفاده از روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل شد. یافته ها نتایج تحلیل مصاحبه ها منجر به استخراج 551 کد اولیه و چهار مقوله شامل ربط مدرک، ربط جانشین مدرک، ربط درخواست ها و پرسش ها و نبود بازخورد ربط شد. نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر ضمن تاکید بر اهمیت ربط اطلاعات نشان می دهد که شبکه ریسرچ گیت نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران دارد و همچنین این شبکه سامانه اطلاعاتی نمی باشد، اما رفع نیازهای علمی و ارتقای علم را از اهداف مهم خود می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کتاب مهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    17-18
  • صفحات: 

    122-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1898
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت آلودگی اطلاعات در شبکه های اجتماعی - علمی و ارائه راهکارهای مناسب به اعضای شبکه برای کاهش نقش منفی خودآرشیوی آن ها در آلودگی اطلاعات شبکه های اجتماعی - علمی آکادمیا و مندلی است. در این پژوهش از روش مروری - تحلیلی با رویکرد توصیفی استفاده شده است که در آن پژوهشگران به معرفی شبکه های اجتماعی - علمی آکادمیا و مندلی و بررسی وضعیت اطلاعات موجود در آن ها می پردازند. با توجه به ویژگی های این شبکه ها، راهکارهایی برای کاهش آلودگی اطلاعات در شبکه های مذکور ارائه می شود. یافته ها حاکی از آن است که خودآرشیوی اعضا سبب افزایش آلودگی اطلاعات ـ همچون به روز نبودن، چندزبانه بودن، ناخوانا بودن، دروغین و نامعتبر بودن، تکراری بودن، و نقص اطلاعات در شبکه های اجتماعی ـ شده است. امروزه، شاهد افزایش روزافزون کاربران شبکه های اجتماعی و به تبع آن افزایش بی رویه و غیرقابل جلوگیری اطلاعات ناخواسته هستیم. بنابراین، اطلاعات اشتباه، حجم زیاد آن ها، و آلودگی اطلاعات از جمله مشکلاتی است که شبکه های اجتماعی، به منزله بخشی از فضای مجازی، با آن دست و پنجه نرم می کنند. این پژوهش نشان می دهد که با ارائه راهکارهایی به اعضا ـ از جمله وضع و اعمال استانداردها و قواعد به منظور کنترل دقیق داده های ورودی به شبکه ها، استفاده از تکنیک های نام گذاری استاندارد برای ورود اطلاعات، و برقراری پیوند بین گروه ها برای دسترسی مشترک به مقالات ـ می توان از آلودگی اطلاعات در این فضای مجازی کاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1898

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    30
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    60-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    386
چکیده: 

زمینه و هدف: شبکه های اجتماعی به طور عموم و شبکه های اجتماعی علمی به طور اخص همواره توجه گروه ها و اجتماعات بشری را به خود جلب نموده اند. هدف این مقاله بررسی تمایل به حضور و استفاده از این ابزارهای ارتباطی از جنبه های گوناگون است. مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه کاربردی است که با رویکرد کتابخانه ای به بررسی الزامات استفاده از شبکه های اجتماعی علمی در دانشگاه ها و محیط های تحقیقاتی پرداخته است. دیدگاه ها و نظرات افراد مختلف مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات به کارگیری شبکه های اجتماعی بر شاخص های علم سنجی پایگاه های اطلاعاتی معرفی گردیده است. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعات آلتمتریکس در حوزه علوم پزشکی نشان می دهد که فعالیت پژوهشگران در شبکه های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر شاخص های علم سنجی دارند. در تحقیقات مورد مطالعه، شاخص های آلتمتریکس به عنوان سنجه های جایگزین شیوه های سنتی جهت اندازه گیری و ارزیابی تحقیقات و محاسبه میزان تاثیرات علمی مورد استفاده معرفی شده اند. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که فعالیت در شبکه های اجتماعی علمی موجب اقبال و توجه سایر همتایان شده و تاثیر مثبتی بر شناخته شدن افراد در مجامع علمی و به تبع آن افزایش شاخص های علمی سنجی همچون نمره اچ ایندکس و تعداد استنادات دریافتی دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش مثبت شبکه های اجتماعی علمی در افزایش شاخص های علمی سنجی، مسیولان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی باید پژوهشگران را به استفاده از شبکه های اجتماعی علمی تشویق کنند و نحوه انجام آن را آموزش دهند تا نه تنها دستاوردهای خود را ارتقاء دهند، بلکه تاثیر و شناخت واحدهای پژوهشی مربوطه خود را نیز افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 386 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 24
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    593-616
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش تحلیل حضور علمی زنان مخترع ایرانی در شبکه ‏های علمی-اجتماعی لینکدین و ریسرچ‏ گیت است. روش‏ شناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی بوده و به صورت کمّی با استفاده از روش مطالعه اسنادی و تحلیل شبکه‏ های اجتماعی در حوزه علم ‏سنجی و با رویکرد آلتمتریکس انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 211 زن مخترع ایرانی دارای پروانه ثبت اختراع در پایگاه USPTO است که از این میان 110 مخترع به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شده‏اند. داده ‏های پژوهش از طریق سیاهه وارسی گردآوری و با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS تحلیل شده‏ است. یافته ‏ها: بیش از نیمی از زنان مخترع ایرانی (110 نفر) در دو شبکه علمی-اجتماعی لینکدین و ریسرچ گیت عضو بودند که از این میان، تعداد بسیار اندکی از آنها اطلاعات تماس خود را در پروفایلشان درج کرده بودند. همچنین درصد از آنها در لینکدین و درصد نیز در ریسرچ ‏گیت به مشخصات پروانه‏ های ثبت اختراع خود اشاره کرده بودند. نتیجه‏ گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت حضور زنان مخترع ایرانی در شناساندن خود، برقراری ارتباط و همکاری علمی پژوهشی با سایر همکاران علمی است؛ درحالی که اغلب زنان مخترع ایرانی از حداکثر امکانات و قابلیت های فراهم شده در این شبکه ‏ها استفاده نکرده‏ اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    183-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    607
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

اهداف آلتمتریکس یا دگرسنجه ها از شاخص های نوین ارزیابی تحقیقات دانشگاهی است که انتشار یافته های پژوهشی در شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی وضعیت حضور مقالات پژوهشگران حوزه "قرآن و سلامت" در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت بود. ابزار و روش ها این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی است که با استفاده از روش تحلیل استنادی و علم سنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 230 مقاله بود که تا سال 2018 در پایگاه استنادی اسکوپوس بازیابی شدند. داده ها به وسیله نرم افزارهای Excel 2016 و SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها ایران با 67 مقاله بیشترین تعداد مقاله حوزه "قرآن و سلامت" را به خود اختصاص داده است. کشورهای ایالات متحده، عربستان سعودی، مالزی و پاکستان رتبه های بعدی را کسب نمودند. میزان حضور مقالات در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت 1/86% بود. همبستگی آماری معنی داری بین میزان استناد اسکوپوس و شاخص های شبکه ریسرچ گیت (تعداد خواندن و تعداد استناد) وجود داشت (01/0p<). نتیجه گیری پژوهشگران حوزه "قرآن و سلامت" با به اشتراک گذاری یافته های تحقیقاتی در شبکه های اجتماعی می توانند در افزایش استنادپذیری تولیدات علمی و بالطبع افزایش ارتباطات علمی با سایر پژوهشگران سهیم باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 607

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    909-930
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1943
  • دانلود: 

    932
چکیده: 

این پژوهش با به کارگیری شاخص های علم سنجی و تحلیل شبکه های اجتماعی به بررسی عملکرد کشورهای جهان در حوزه سیستم های اطلاعاتی طی سال های 2004 تا 2013 در پایگاه وب علوم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد شبکه هم تالیفی کشورهای جهان در این حوزه 166 گره و 21518 پیوند دارند. به طور کلی میانگین چگالی شبکه هم تالیفی نسبت به برخی حوزه ها بیشتر است و ساختار به نسبت پایدار و منسجمی دارد. هیچ مولفه منزوی در شبکه هم تالیفی وجود ندارد و بخش عمده ای از پیوند های ممکن در این شبکه به نمایش درآمده اند. با توجه به شاخص های مرکزیت بررسی شده، کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان اثرگذارترین کشورها در شبکه هم تالیفی سیستم های اطلاعاتی شناخته می شوند و می توانند گردش اطلاعات بین شبکه را کنترل کنند. با بهره گیری از یافته های این پژوهش، سیاستگذاران پژوهشی و برنامه ریزان دانشگاه های کشور می توانند تمهیدهایی را برای شکل گیری و تقویت پیوندهای مشارکتی با پژوهشگران کشورهای مهم و تاثیرگذار دنیا فراهم کنند و جایگاه مرکزیت کشور را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 932 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    2 (پیاپی 110)
  • صفحات: 

    177-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    436
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

هدف: بررسی شباهت ها و تفاوت های موجود در نحوه سازماندهی منابع در دو وبگاه نشانه گذاری سایت یولایک و بیبسونومی.روش شناسی: قابلیت ها و امکانات دو سایت مورد نظر با رویکرد تحلیلی و تطبیقی و روش ارزیابانه شناسایی و مقایسه شد.یافته ها: از نظر تنوع قالب های خروجی، گزینه های نمایش، و تعامل با برچسب ها، بیبسونومی عملکرد بهتری نسبت به سایت یولایک دارد و از نظر قابلیت های ارتباطی سایت یولایک بهتر از بیبسونومی عمل می کند.نتیجه گیری: برای مدیریت اطلاعات کتاب شناختی با خروجی های متنوع نمایش و تعامل با برچسب ها، پاپگاه بیبسونومی و به منظور بهره گیری از قابلیت های ارتباطی خوب، سایت یولایک توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    31
  • شماره: 

    2 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    23-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

اثرگذاری روزافزون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مجازی در حوزه های مختلف، ضرورت بررسی بیشتر و دقیق تر نهادهای علمی درباره این حوزه را آشکار می کند. از زمینه های مطالعاتی، تمرکز بر تاثیرات شبکه های اجتماعی در بستر و بافت فرهنگی مشخص است. اصفهان از بافت های فرهنگی است که جایگاه ویژه ای در تحولات فرهنگی-اجتماعی کشور دارد. مقاله حاضر، به دنبال پاسخ به این سوالات است: مقالات علمی نگاشته شده با موضوع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در میدان مطالعه اصفهان ازلحاظ مسیله شناختی، نظریه شناختی و روش شناختی چه ضعف ها و قوت هایی دارند؟ میدان پژوهش (اصفهان) چه جایگاهی در این پژوهش ها داشته است؟ و درنهایت، در مسیر پیش رو، چه پیشنهاد هایی برای سیاست گذاری بهتر در این حوزه مطالعه ارایه می شود؟ روش استفاده شده در پژوهش مرور نظام مند است که روی 30 مقاله نمایه شده در پایگاه های علمی انجام شده است. مطالعات انجام شده پس از مرور نظام مند، براساس پرسش نامه معکوس بررسی شدند؛ پس از بررسی ابعاد مختلف مقالات، در ادامه نقدهای مسیله شناختی (کم توجهی به بافت مطالعه)، روش شناختی (نبود تنوع روشی، غلبه رویکرد اثبات گرایانه، کم توجهی به رویکردهای تفسیری و انتقادی و تعمیم پذیری نامطمین این مطالعات نسبت به شهروندان اصفهانی) و نظری (نبود مبانی نظری مشخص، بهره بردن از نظریه های کم مرتبط با موضوع پژوهش) مقالات بیان و پیشنهادهای متناسبی نیز در سه سطح رویکردی (تغییر نگرش نسبت به بافت فرهنگی و اجتماعی، شبکه های اجتماعی)، پژوهشی (بهره گیری از روش های کیفی و ترکیبی) و ساختاری ارایه شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    5
تعامل: 
  • بازدید: 

    53
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

با گذشت زمان و حرکت به سمت پیشرفت تکنولوژی، میزان استفاده از اینترنت به مرور زمان درحال افزایش می باشد. علاوه بر این، افرادی که از اینترنت استفاده می کنند شامل تمامی رده های سنی می شوند. با توجه به این دو مورد، نحوه استفاده از اینترنت در رده های سنی مختلف، متفاوت می باشد که یکی از استفاده های موثر می تواند در زمینه آموزش و امور علمی باشد. شبکه های اجتماعی بستری را در اینترنت برای گردهم آمدن کاربران ایجاد می کنند که البته در زمینه های گوناگونی می باشند که در این مقاله، زمینه علمی آن مدنظر ما می باشد. در خارج از ایران، شبکه های گوناگونی در این زمینه در حال فعالیت می باشند که در داخل ایران متاسفانه هنوز شبکه اجتماعی علمی متمرکزی وجود ندارد. به همین منظور در این مقاله به بررسی برخی از شبکه-های اجتماعی علمی خارج از کشور با توجه به معیارهای علمی و شرایط ایران پرداخته شده است. علاوه بر این، نقاط قوت و ضعف برخی از این شبکه های اجتماعی را نیز بررسی می کنیم. این بررسی ها با عضویت در این شبکه ها و با توجه به نیازها و ساختارهای داخلی ایران بررسی شده اند که نتایج آن را در این مقاله ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 53

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    47-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    52
چکیده: 

مقدمه: شبکه های اجتماعی علمی در دهه اخیر ارتباطات علمی دانشجویان و اعضای هییت علمی دانشگاه را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات علمی دانشجویان و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش ها: مطالعه حاضر از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 450 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. شش نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه روایی پرسشنامه را بررسی کردند و آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پایایی پرسشنامه برابر 96/0 بود. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19، تحلیل شدند. یافته ها: ابعاد جستجوی اطلاعات با میانگین 59/3 و انتشار و اشتراک اطلاعات با میانگین 38/3، از مهم ترین مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی علمی در ارتباطات علمی بود. همچنین، عدم برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشگاه به منظور استفاده کارآمدتر از شبکه های اجتماعی علمی مهم ترین عامل بازدارنده در استفاده از این شبکه ها بود. آزمون فرضیات پژوهش نیز نشان داد بین ابعاد ارتباطات علمی و میزان استفاده دو گروه دانشجویان و اعضای هییت علمی از شبکه های اجتماعی علمی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. به طوری که میانگین نمره همکاری های پژوهشی، ایده یابی پژوهشی و جستجوی اطلاعات در بین دانشجویان بیشتر از اعضای هییت علمی بود. بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با مدرک تحصیلی و سن پاسخگویان ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: ازآنجاکه استفاده از شبکه های اجتماعی علمی در ارتباطات علمی کاربران موثر بوده است؛ با برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص معرفی قابلیت های این شبکه ها می تواند به افزایش بهره وری موثر از این شبکه ها در همه ابعاد ارتباطات علمی کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 52 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript