اصطلاح دسترسی آزاد مشتریان به خدمات و محصولات کیفی حاکی از آنست که سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی تا چه حد توانسته اند با بهره گیری از سیستمهای پیشرفته مدیریتی و فناوری جدید خدمات و محصولات خود را به شکل عالی و متنوع، منعطف و راحت در کمترین زمان ممکن در اختیار مشتریان و شهروندان قرار دهند؟ و مشتریان تا چه حدی از این خدمات و محصولات بهره مند هستند؟در این شکل همه سازمانها ملزم به ارائه خدمات و محصولات خود در بازاری با تاکید بر کیفیت بوده و در جهت تعامل بین سازمانی تلاش می کنند. مشتریان نیز این آزادی عمل را پیدا می کنند تا به دلخواه خود نسبت به انتخاب محصولات و خدمات متنوع اقدام نمایند.شرایط حضور در بازار از سوی مشتریان و سازمانها توسط دولت تعیین و رعایت قوانین حاکم بر آن نیز کنترل می شود. این مقاله بر آن است تا موضوع فوق را از دیدگاهی جدید با بیان مشکلات آن شرح و تفسیر نماید.