ظهور نظریه معناشناختی اطلاعات با رشد سریع و انفجارگونه اطلاعات در قرن بیستم در طول جنگ جهانی دوم همراه بود، نظریه ای که بر خلاف نظریه ریاضی اطلاعات که برگرفته از دیدگاه شانونی به اطلاعات بود، به محتوای پیام در یک پدیده تاکید دارد. آنچه در این نظریه معیار سنجش اطلاعات قرار می گیرد، میزان معنایی است که توسط عامل انسانی دریافت می شود. در این پژوهش، ضمن بررسی تفاوت های دو نظریه مطرح در حوزه اطلاعات نظریه ریاضی و نظریه معناشناختی - به تاریخچه نظریه معناشناختی اطلاعات، کاربردپذیری این نظریه درحوزه کتابداری و اطلاع رسانی و تبلور آن در نظریه های حوزه رفتار اطلاعاتی و اطلاع یابی پرداخته شده است.