نتایج جستجو

84979

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

8498

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    209-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    417
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر رواسازی مقیاس هیجان کلاسی در دانش آموزان متوسطه دوم شهر قم بود. شرکت کنندگان 342 نفر از دانش آموزان پایه های دوم و سوم دوره دوم متوسطه نظری بودند که به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. همه آن ها مقیاس هیجان کلاسی تیتث ورث و همکاران و پرسشنامه هیجان پیشرفت پکران را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. روایی همگرا و واگرا با همبستگی پیرسون و تحلیل پایایی به روش آلفای کرونباخ بررسی شد. تحلیل عاملی تأییدی داده ها نشان داد ساختار سه عاملی حمایت هیجانی، تقلای هیجانی و ظرفیت هیجانی از برازش مطلوبی برخوردار است. آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و برای خرده مقیاس هادر حد مناسب بود. شواهد روایی همگرا از رابطه ی مثبت خرده مقیاس های حمایت و ظرفیت هیجانی با هیجان های مثبت کلاسی شامل لذت و امید درکلاسو رابطه ی مثبت خرده مقیاس تقلای هیجانی با هیجان های منفی کلاسی شامل خشم، شرم، اضطراب، ناامیدی و خستگی بدست آمد. شواهد روایی واگرا هم از رابطه ی منفی خرده مقیاس های حمایت و ظرفیت هیجانی با هیجان های منفی کلاسی شامل خشم، شرم، اضطراب، ناامیدی و خستگی و رابطه ی منفی خرده مقیاس تقلای هیجانی با هیجان های مثبت کلاسی شامل لذت و امید در کلاس به دست آمد نتایج نشانگر آن بود که نسخه فارسی مقیاس هیجان کلاسی در جامعه دانش آموزان از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 417 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    97-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    698
  • دانلود: 

    444
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 698

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 444 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3 (پیاپی 19)
  • صفحات: 

    7-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    11330
  • دانلود: 

    3833
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش تعیین ویژگی های روان سنجی مقیاس امید اسنایدر بود.روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام دانشجویان مقطع کارشناسی 1388-1387 دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 6970 نفر بود. با توجه به حداقل نمونه مورد نیاز جهت تحلیل عاملی که 250 نفر است 371 نفر 276 زن و 95 مرد به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های امید اسنایدر (1991)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت (1988)، هدف در زندگی کرامباخ و ماهولیک (1964) و افکار خودکشی محمدی فر، بشارت و حبیبی (1384) پاسخ دادند. داده ها با استفاده نرم افزار تحلیل معادلات ساختاری تحلیل شد.یافته ها: بررسی روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مقیاس دارای ساختاری دو عاملی شامل تفکر عامل و مسیرها است. بررسی روایی همزمان با محاسبه همبستگی این مقیاس با مقیاس افکار خودکشی، حمایت اجتماعی ادراک شده و معنا بیانگر رابطه منفی بین نمرات مقیاس امید با نمرات مقیاس افکار خودکشی و رابطه مثبت با نمرات مقیاس های حمایت اجتماعی ادراک شده و معنا در زندگی بود. ضریب اعتبار این مقیاس با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 0.86 و از طریق بازآزمایی 0.81 به دست آمد.نتیجه گیری: مقیاس امید اسنایدر برای جمعیت ایرانی از اعتبار و روایی خوبی برخوردار و در سنجش های روان شناختی کشور ایران قابل استفاده است و از آن می توان به عنوان ابزاری معتبر و مناسب در محیط های بالینی و آموزشی به منظور ارزیابی افراد و تهیه برنامه های درمانی و پیشگیرانه سود جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3833 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    20-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1894
  • دانلود: 

    362
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس هویت اخلاقی انجام شد. 165 دانشجوی دختر و 117 دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن مقیاس هویت اخلاقی و پرسشنامه های حساسیت اخلاقی و تصویر اخلاقی را تکمیل کردند. برای انجام تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی با نمونه های مجزا، در کل داده ها به دو گروه 141 نفری تقسیم شد. تحلیل مولفه های اصلی، با استفاده از داده های مربوط به یکی از گروه ها ساختار دو عاملی هویت اخلاقی (شامل نمادسازی و درون سازی) را تایید کرد و نتایج تحلیل عاملی تاییدی از ساختار عاملی به دست آمده حمایت نمود. ضرایب همبستگی بین عامل های پرسشنامه تصویر اخلاقی، حساسیت اخلاقی و مقیاس هویت اخلاقی، مبین روایی همگرای این مقیاس است. ضرایب آلفای کرونباخ برای عامل های درون سازی و نمادسازی، به ترتیب 0.86 و 0.82 به دست آمد. در کل، نتایج پژوهش حاضر مقیاس هویت اخلاقی را به عنوان یک ابزار برخوردار از ویژگی های روان سنجی مطلوب، برای سنجش هویت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معرفی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1894

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

معنوی پور داوود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    15-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3724
  • دانلود: 

    2599
چکیده: 

مقدمه: خواب یک بخش مهمی از زندگی انسان است. اختلالا ت خواب بسیار شایع هستند و اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر سایر جنبه های زندگی دارند. تشخیص اختلالا ت خواب بسیار مهم هستند و نیازمند ابزارهای مناسب می باشد. هدف از این مطالعه تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اختلالات خواب بود.مواد و روش ها: با استفاده از روش همبستگی آماری، شرایط خواب 500 دانشجو از دانشگاه گرمسار توسط ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اختلال خواب ارزیابی گردید.یافته ها: پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 0.79 بود. تحلیل عاملی اکتشافی برای تایید نشان داد که 61 درصد واریانس در نمره های پرسش ها درباره اختلالات خواب می تواند توسط مقیاس توضیح داده شود. پس از چرخش واریماکس، 2 شکل اصلی اختلالا ت خواب، بی خوابی و پرخوابی شناسایی شدند. شاخص های تحلیل عاملی تاییدی از مدل معادله ساختاری برای تایید نشان داد که مدل دارای برازش با داده ها است.نتیجه گیری: این پرسشنامه می تواند برای اندازه گیری و غربالگری اختلالا ت خواب هم در جهت اهداف تحقیقی و هم درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2 (پیاپی 35)
  • صفحات: 

    129-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    586
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

مقدمه الگوی حالت کامل سلامت روان با استفاده از دو الگوی پزشکی و توانمندی ها، میزان سلامت روان افراد را بر اساس شدت علایم بیماری و نشانه های بهزیستی ارزیابی می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی (پایایی و روایی) فرم کوتاه سلامت روان کامل و ارایه شواهد تجربی برای استفاده از نمره کل این مقیاس بود. روش این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل 600 نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس سلامت روان کامل، مقیاس بهزیستی روانشناختی و سیاهه افسردگی بک-2 را تکمیل کردند. نتایج نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه عامل را احراز کرد که در مجموع 781/61 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان داد که از میان الگوهای رقیب، الگوی بی فاکتور بهتر از سایر الگوها ساختار عاملی مقیاس را نشان می دهد و الگوی بی فاکتور به عنوان شاهد تجربی برای استفاده از نمره کل مقیاس پیشنهاد شد. پایایی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب 84/0 و 82/0 به دست آمدند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دادند که این مقیاس دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی در گروه غیربالینی برخوردار است و می توان از نمره کل مقیاس نیز استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 586

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (پیاپی 33)
  • صفحات: 

    125-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1206
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

مقدمه: سازگاری با شرایط بحرانی و ضربه های روان شناختی یکی از مفاهیمی است که پژوهش های فراوانی را به خود جلب کرده است. برخورداری از مقیاسی روا و معتبر برای پژوهش هایی که در داخل کشور به این حوزه می پردازند، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش آماده سازی نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی و ارزیابی ویژگی های روان سنجی آن مورد نظر قرار گرفته است. روش: نمونه پژوهش حاضر را 233 نفر از والدین دارای کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که ساکن تهران بودند تشکیل داده که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مورد آزمون قرار گرفتند. نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی پس از طی مراحل ترجمه-بازترجمه، تنظیم و همراه با پرسشنامه های تاب آوری و افسردگی، اضطراب و تنیدگی اجرا گردید. برای بررسی روایی مقیاس، به بررسی روایی سازه با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و روایی همگرا و واگرا از طریق محاسبه همبستگی پیرسون پرداخته شد و برای بررسی اعتبار آن از روش محاسبه ی آلفای کرونباخ، تتای ترتیبی و اعتبار مرکب استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی حاکی از وجود سه عامل آزمودگی، ژرفانگری و یکپارچگی اجتماعی بود و نتایج تحلیل عاملی تاییدی دلالت بر نیکویی برازش و مطلوب بودن مدل به دست آمده داشتند. همبستگی های معنادار بین عوامل به دست آمده با مقیاس های تاب آوری و افسردگی، اضطراب و تنیدگی نیز روایی همگرا و واگرای مقیاس سازش یافتگی روان شناختی را تایید می کنند. اعتبار مقیاس با استفاده از محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0. 95 و عامل های آن در دامنه 0. 86 تا 0. 94، اعتبار مرکب عوامل در دامنه 0. 87 تا 0. 93 و تتای ترتیبی کل مقیاس برابر با 0. 94 به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت نسخه فارسی مقیاس سازش یافتگی روان شناختی ساختاری سه عاملی داشته و از روایی و اعتبار لازم برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی با نمونه ایرانی برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    225-233
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1081
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی سیاهه رها از فرهنگ حرمت خود (باتل، 2002) بود. 600 دانش آموز 6 تا 8 ساله (300 دختر، 300 پسر) در مقطع های پیش دبستانی، کلاس اول و کلاس دوم مدارس دولتی شمال و جنوب شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 به شیوه مرحله ای انتخاب و آزمون شدند. برای بررسی روایی سیاهه رها از فرهنگ حرمت خود (باتل، 2002) از روایی سازه، روایی ملاکی و روایی تفکیکی (افتراقی) استفاده شد. برای بررسی روایی همگرا از مقیاس خودپنداشت کودکان پیرز - هریس (پیرز، 1984) استفاده شد که با سیاهه حرمت خود (باتل، 2002) رابطه مثبت معنادار داشت و برای بررسی روایی واگرا از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (اسپنس، 1998) استفاده شد که با سیاهه حرمت خود (باتل، 2002) رابطه منفی معنادار داشت. بررسی روایی سیاهه نشان داد که فقط یکی از ماده ها ضریب تشخیص مناسب ندارد و آن ماده حذف شد. در تمامی موارد دیگر روایی مناسب ابزار تایید شد. برای بررسی اعتبار این سیاهه از سه روش دو نیمه کردن، بازآزمایی و ضریب کودر - ریچاردسون 20 استفاده شد که نتایج اعتبار مناسب ابزار را تایید کرد. در مجموع، کل نتایج بیانگر روایی و اعتبار مناسب و قابل قبول این سیاهه برای سنجش حرمت خود کودکان جامعه ایران بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    315-327
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1579
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

هدف این ﭘﮋوﻫﺶ بررسی ویژگی های روان سنجی سیاهه تحول مثبت نوجوانان (آرنولد، نات، و مین هولد، 2012) بود. بدین منظور نمونه ای شامل 400 نفر از داﻧﺶ آﻣﻮزان دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهر تهران، بر اساس نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و به سیاهه تحول مثبت نوجوانان پاسخ دادند. ضریب آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار بازآزمایی در کل نمونه به ترتیب 0.74 تا 0.83 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار سیاهه برازش قابل قبول با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید کردند. هم چنین نتایج نشان دهنده روایی سازه و تایید ساختار عاملی سیاهه بود. نتایج حاصل از بررسی اعتبار مرکب عامل مکنون مرتبه دوم این ضریب را برابر با 0.91 نشان داد، که نشان دهنده اعتبار مطلوب برای این عامل مرتبه دوم و کل سیاهه بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که پرسشنامه تحول مثبت در جامعه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ویژگی های روان سنجی قابل قبول دارد و می توان از آن به عنوان ابزار معتبر و روا در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript