هدف: هدف از این پژوهش، ترسیم نقشة علمی حوزة جایگاه سازی برند و شناسایی ارزشمندترین موضوعات این حوزه است.روش شناسی: پژوهش حاضر بر پایه هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و توصیفی، با تکنیک های علم سنجی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، تمام پژوهش های علمی و تخصصی حوزة جایگاه سازی برند، که در بازه زمانی 1975 تا 2023 میلادی، در پایگاه استنادی اسکوپوس، نمایه شده است. در این پژوهش، از نرم افزارهای VOSviewer و Gephi به منظور ترسیم و تحلیل نقشه های علمی 577 سند علمی استفاده شد.یافته ها: بر پایه یافته های پژوهش، اصلی ترین موضوعات زمینه جایگاه سازی برند: برندسازی، عملکرد برند، مسئولیت اجتماعی برند، برندسازی مقصد و منشأ برند هستند. براساس نقشه های ترسیم شده و با به کارگیری شاخص مرکزیت نزدیکی، برندسازی، رقابت، بازاریابی، تصویر برند، طراحی محصول و مدیریت برند، مهم ترین مؤلفه ها در انتقال اطلاعات در شبکه جایگاه سازی برند (رویکرد میان رشته ای) هستند.نتیجه گیری: این تحلیل را می توان به عنوان نقشة راه پژوهش های آتی حوزه جایگاه سازی برند، مورد استفاده قرار داد. با توجه به خوشة اصلی حوزة جایگاه سازی برند، می توان نتیجه گرفت که برندسازی و عملکرد برند در مفهوم جایگاه سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.