Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3-4 (31-32)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2199
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    3-4 (31-32)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1121
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهشتی احمد (عارف)

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    3-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

این نوشتار، نخست صفات را به حقیقی و مضاف، تقسیم می کند. آنگاه به توضیحی درباره صفات حقیقی محض و صفات حقیقی مضاف می پردازد. سپس یک قاعده سینوی مطرح می کند که: هر ذاتی که موضوع تغیر نیست، صفات حقیقی متغیر را نمی پذیرد. با توجه به این که علم به جزییات متغیر، مستلزم تغیر علم است، آیا واجب الوجود، علم به جزییات دارد یا ندارد؟ بخش پایانی این نوشتار، نقدی است پیرامون همین مطلب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مسعودی جهانگیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    25-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1938
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله طرح صحیح یک سوال و ارایه پاسخی در خور و ممکن به آن است.سوال این است: آیا هرمنوتیک می تواند به عنوان روش در علوم دینی در نظر گرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد یا خیر؟از نظر نگارنده، این سوال در بادی نظر سوال روشنی نیست. به همین دلیل در مرتبه نخست باید به روشن نمودن خود سوال پرداخت. این کار با تشریح مفردات اصلی سوال و تنظیم و تشریح مجدد آن پی گرفته شده است. در مرتبه بعد مولف به طبقه بندی دیدگاه ها و رویکردهای گوناگونی که در پاسخ به این سوال در میان اصحاب هرمنیوتیک وجود دارد پرداخته و نهایتا به تشریح نظریه مختار خود. آن چه در نظریه مختار حایز اهمیت است و مورد توجه و تاکید قرار گرفته امکان چنین تلقی و استفاده ای است، نه لزوما فعلیت و تحقق تمام عیار آن.به طور مشخص این نوشته مدعی است که:«نظریات هرمنوتیکی استعداد این را دارند که به عنوان قواعد روشی در علوم دینی، آن هم در مقام داوری و قضاوت (Context of Justitfication) مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرند نه فقط در مقام شکار و گردآوری اطلاعات (Context of Discovery). و البته این استعداد هنوز به فعلیت کامل تبدیل نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1938

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی مهر محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    59-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1492
  • دانلود: 

    195
چکیده: 

اعتقاد به بساطت ذات الهی و نفی گونه های مختلف ترکیب از آن از دیر زمان مورد اعتقاد بسیاری از فیلسوفان و متکلمان ادیان بزرگی همچون اسلام و مسیحیت بوده است. در سنت اسلامی فیلسوفانی همچون ابن سینا و ملاصدرا و در سنت مسیحی نیز جمعی از فیلسوف- متکلمان قرون وسطایی نظیر آگوستین، آنسلم و به ویژه آکوئیناس به تحکیم مبانی و تشریح ابعاد گسترده این آموزه همت گمارده اند. یکی از ابعاد مهم این نظریه که در مقاله حاضر مورد توجه است عینیت خداوند با صفات حقیقی خود نظیر علم و قدرت است و همین بعد از نظریه است که اخیرا مورد نقد اساسی برخی از فیلسوفان معاصر دین همچون الوین پلنتینگا واقع شده است. در این مقاله پس از مروری کوتاه بر دیدگاه طرفداران این نظریه در دو سنت اسلامی و مسیحی تقریر دقیقتری از دیدگاه آکوئیناس ارایه می گردد و سپس اشکالات پلنتینگا بر آن بیان می شود. در مرحله بعد و پس از بررسی مبانی انتقادات پلنتینگا، بر این مطلب احتجاج می شود که این انتقادات در پارادایمی کاملا متفاوت با پارادایم فیلسوفان سنتی طرح شده و از این رو، مشکلی برای نظریه بساطت ذات الهی- آنگاه که در پارادایم فلسفه سنتی لحاظ شود – ایجاد نمی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 195 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکبری رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    85-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4413
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

حل تعارض اخلاقی، مستلزم تصمیم گیری است. از این رو، هرگونه شیوه پیشنهادی برای حل تعارض اخلاقی، در حیطه عقلانیت عملی می گنجد. عقلانیت عملی بر عقلانیت نظری مبتنی است. عقلانیت عملی و نظری، دو رویکرد واقع گروانه و ایده آل گروانه را دارد. رویکرد های ایده آل گروانه در عقلانیت نظری، در پی دستور عمل های معرفتی، یقین بمعنی الاخص را طلب می کنند و در عقلانیت عملی، بهترین انتخاب ممکن را خواهانند. با وجود این رویکردهای ایده آل گروانه به چندین گونه مشکل برمی خورند. با قدم نهادن به رویکردهای واقع گروانه به دو حقیقت ره می یابیم. نخست آن که هر وضعیت، یک امر منفرد و هر شخص دارای ویژگی های خاص معرفتی است و لذا امکان ارایه شیوه های حل تعارض کلی و تعمیم پذیر حتی در حیطه خاص وجود ندارد؛ دوم آن که پذیرش دسته ای از گزاره ها، امری ارادی است (اراده گروی غیر مستقیم) و لذا محیط ادراکی و باورهای قبلی فرد در پذیرش باور و تعمیم سازی های مبتنی بر آن نقش دارند. با توجه به تاکید فراوان دین بر آموزه های اخلاقی، آموزش های دینی از طریق الگو های عملی (اخلاق فضیلت محور) تاثیر بسیار مثبتی در حل تعارض های اخلاقی می تواند داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

شهریاری حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    101-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5457
  • دانلود: 

    1742
چکیده: 

این مقاله در تلاش است تا به دو پرسش اساسی در باب حریم خصوصی پاسخ گوید: اول، این که تعریف حریم خصوصی چیست و چه موضوعاتی را شامل می شود. و دیگری، این که رعایت حریم خصوصی در کدام موارد لازم است و این موارد لازم چه استثنائاتی دارد. در این مقاله به نقش خاص فن آوری اطلاعات در رشد و توسعه دستیابی به اطلاعات و بازیابی آن اشاره می شود که پیش از آن، در این حد وسیع امکان پذیر نبوده است. این امر می تواند منافع و مضاری را در پی داشته باشد. محدوده شمول مفهوم حریم خصوصی در این مقاله بحث شده و سپس به ارزش داوری در باب افشای اطلاعات مربوط به آن پرداخته شده است و حفظ حریم خصوصی از ارزشهای اولی در تفکر اسلامی محسوب گردیده است. در ادامه به عناوین متعددی که کارهای ما بدان متصف می شود اشاره می شود و این که مطابق هر عنوان ارزش داوری مستقلی می تواند وجود داشته باشد. البته گاهی ارزش حمایت از حریم خصوصی با ارزشهای نهادی و خصوصی دیگر در تعارض قرار می گیرد و حل تعارض بر اساس اولویت در ارزشها مطابق دیدگاه دین اسلام صورت خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1742 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی زمانی امیرعباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    127-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1363
  • دانلود: 

    267
چکیده: 

در ابتدای مقاله این پرسش مطرح می شود که آیا نظریه تکامل با ایده مداخله خدا در طبیعت سازگار است؟ آیا ما می توانیم هم به مداخله خداوند در طبیعت معتقد باشیم و هم به قوانین طبیعی و از جمله به قانون تکامل وفادار باقی بمانیم؟ پس از طرح سوال فوق، اشاره کوتاهی به پیامدهای کلامی نظریه تکامل شده است. سپس سیر تحول نظریه تکامل از زمان داروین تا پیدایش زیست شناسی مولکولی و تا نظریه های اخیر در خصوص پیچیدگی و پیدایش ژنتیک عام بیان گردیده است.در بخش دوم مقاله چهار ویژگی اصلی در تحولات زیست شناختی مورد توجه قرار گرفته است: 1- خودتنظیمی 2- عدم تعین 3- علیت از بالا و پایین 4- تبادل اطلاعات.در بخش سوم، مقاله به بررسی چهار الگوی کلامی متخذ از هر یک از این چهار خصیصه موجودات زنده می پردازد و در این بخش چهار تصویر از خدا مطرح می شود:1- خدا به عنوان طراح رویدادی سامانمند 2- خدا به عنوان متعین کننده عدم تعین ها3- خدا به عنوان علت از بالا و پایین 4- خدا به عنوان منتقل کننده اطلاعات.باربور پس از بررسی هریک از این چهار الگو به بیان برخی از مشکلات و نارسایی های آنها می پردازد. در پایان به الگوی پنجمی بر اساس الهیات پویشی پرداخته hsj و این تصویر را تصویر مناسب تری می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ساطع نفیسه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    163-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1757
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

روشنگری و لیبرالیسم در افکار و اعمال دانش مندان و توده های مردم جهان آگاهانه و ناآگاهانه تاثیر گذاشته است. عقل گرایی که رابطه ای تنگاتنگ با فردگرایی دارد، از مهم ترین ارکان نظری این اندیشه به شمار می رود. این نوشتار با باطل خواندن دیدگاه عقلانیت محض و مستقل از هر چیز غیر عقلی و منفک از سنت، ناکامی مدعیان را برای نشان دادن اصول عقلی مشترک بین همه انسان ها بهترین گواه بر این بطلان می داند. علاوه بر این لیبرالیسم در طی تلاش برای تمسک به عقلانیت و رها شدن از سنت، نه تنها خود به سنت تبدیل شده، بلکه کاملا به گونه ای ایدئولوژی درآمده که البته بسیار ناکارآمد و ناموفق بوده و حیرت و سرگردانی بشر مدرن را سبب شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

زمانی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    191-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1027
  • دانلود: 

    207
چکیده: 

بحث درباره علم خداوند از مهمترین مسایل فلسفه و الهیات است. فلاسفه بزرگ در مورد علم خداوند نسبت به ذات خود و اشیا آرا متخالف و متضادی ابراز نموده اند. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از متون اصلی آثار افلاطون نظر وی درباره علم الهی بررسی شود. بر همین اساس بخشهایی از محاورات پارامنیدس، سوفسطایی، جمهوری وتیمائوس گزینش شده و مورد تفسیر و ارزیابی قرار گرفته است. در این میان ضمن اشاره به نظرات مفسران آثار افلاطون به تفسیر نو افلاطونیان توجه بیشتری شده است.مطلب مهم دیگری که در مساله علم الهی مطرح می شود، نحوه فعل خداوند و رابطه آن با علم الهی است که تلاش گردیده تا با توجه به محاوره تیمائوس، نظر افلاطون در مورد نوع فاعلیت خداوند توضیح داده شود. علاوه بر این نسبت ایده خیر با عالم مثل ودمیوژر، جایگاه عالم مثال، علل شش گانه و انگیزه آفرینش هستی از جمله مسایلی است که در خلال بحث از نحوه علم و نوع فعالیت خداوند مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1027

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    207-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    265
چکیده: 

اصل تناقض در فلسفه ارسطو جایگاه بالایی دارد. ارسطو این اصل را «اول الاوایل» خوانده و در برخی از آثار خود به ویژه در متافیزیک از آن بحث کرده است. او در سرآغاز بحث های خود پیرامون این اصل همواره کوشیده است تا آن را تعریف کند. در این مقاله، نشان داده ایم که اولا این تعریف ها مضمون واحدی ندارند؛ ثانیا دارای لوازمی هستند که با برخی دیدگاههای دیگر ارسطو در زمینه های «مساله سلب»، «نظریه تعداد اجزا قضایا» و... ناسازگاری دارند؛ ثالثا تعبیر ارسطو از اصل تناقض یا به دلیل عدم ذکر تمام وحدت ها و یا به دلیل عدم ذکر تمام اختلاف های متناقضان، به جای این که «گزاره» ای تعریفی باشد «گزاره نما» یی است که تا جای خالی آن با عبارت معناداری پر نشود نمی توان آن را تعریف لفظی مانعی از اصل تناقض قلمداد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 265 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهرآوران محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    233-257
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2228
  • دانلود: 

    569
چکیده: 

حلاج یکی از مشهورترین شخصیت ها در عرفان و تصوف اسلامی است؛ اندیشه ها و سرگذشت ویژه او در زمان حیات و پس از مرگش همیشه محل بحث بوده است. بسیاری از عارفان و شاعران از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته اند.عطار نیشابوری شاعر عارف یکی از کسانی است که توجه ویژه ای به حلاج دارد و در منطق الطیر، اندیشه های حلاج را به شیوه های گوناگون بازگو کرده است. مقاله حاضر بخش هایی را از تاثیرپذیری عطار از حلاج با ارایه شواهد بررسی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 569 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    259-277
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    9013
  • دانلود: 

    1180
چکیده: 

دیدگاه مولانا جلال الدین بلخی درباره مساله امکان و چگونگی شناخت خدا به دلیل برخورداری وی از میراث متنوع مشربهای کلامی، فلسفی و عرفانی پیشینیان اهمیت دارد. دو ایستار به ظاهر متخالف در آثار وی قابل رویت است: ناتوانی عقل در شناخت خدا و امکان شناخت خدا برای بشر. تحلیل آرا وی در هر دو ایستار نشان می دهد که عقل استدلال گر بشر از شناخت ذات و صفات خدا عاجز است اما آثار خداوند به ویژه اوامر و نواهی خداوند واسطه ای است که تجربه بشر را از حضور خداوند تسهیل می کند. به همین دلیل وی مواجهه بشر با اوامر و نواهی الهی را مورد تحلیل و مداقه قرار می دهد. چنین مواجهه ای بر گونه خاصی از تجارب دینی رایج در فرهنگ اسلامی مبتنی است. تحلیل مولوی در پرتو مقایسه با دیدگاه تیلیخ در تحلیل گونه های دینداری و واسطه تجارب دینی ابعاد خود را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9013

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گیوی مجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    278-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1379
  • دانلود: 

    287
چکیده: 

ما پیوسته در روند تعاملی تنگاتنگ با طبیعتی ضابطه مند هستیم. بسیاری از رفتارها، برنامه ریزیها، پیش بینی ها و تفکرات و عقاید ما ناشی از قاعده مند دانستن طبیعت است. همچنین قوانین طبیعت به عنوان کلید اساسی علم و دانش بشری است، بنابراین تحلیل و تبیین آن همواره در دستور کار بسیاری از فیلسوفان بزرگ همچون افلاطون، ارسطو، ابن سینا، هیوم،  ملاصدرا و کانت بوده است.در این مقاله با اشاره به برخی از نظریه ها درباره قوانین طبیعت، به طور خاص دیدگاه هیوم را که به دیدگاه انتظام شهرت گرفته است بررسی کرده، با فرق گذاری میان قضایای دائمه و ضروریه آن را نقد می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 287 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

امیری رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4-3 (32-31)
  • صفحات: 

    293-319
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1763
  • دانلود: 

    286
چکیده: 

به نظر سارتر هستی دارای سه ساحت است: هستی فی نفسه، که از هیچ آگاهی برخوردار نیست و به تمامی، داده شده و بالفعل است. هستی لنفسه، که آگاهی می باشد و امکان پویایی دارد، و هستی لغیره. اصلی که سارتر، تفکر خود را با آن آغاز می کند، تقدم وجود بر ماهیت است که آزادی، انتخاب، مسوولیت و شکل گیری هویت انسان در آینده را ممکن می سازد. لنفسه همان انسان است، اما نه از حیث بدن و جسم؛ بلکه از جهت آگاهی، آزادی، عمل و قدرت بر نفی. آگاهی هیچ محتوایی ندارد، و تنها در ارتباط با متعلقات خود معنا پیدا می کند. انسان همواره امکان نفی یا طرح اموری را دارد، از این رو آزادی نیز همواره همراه اوست.آزادی هر چند مطلق است، با موقعیت و وضعیت های بشری محدود می شود. آزادی مطلق و مسوولیت کلی و هراس حاصل از آن، انسان را به سوء نیت و خود فریبی سوق می دهد. آزادی و آگاهی در عمل چهره می گشایند، و انسان عبارت است از مجموع اعمال خود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1763

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 286 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button