Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1151
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تشکیل حکومت به عنوان نیاز دائمی جوامع انسانی، با توجه به تعلیمات اسلامی از دو جهت مقید گردیده است: اولا مراجعه به حکومت های غیر اسلامی در همه شوون، مشمول حکم حرمت است و ثانیا تشکیل حکومت اسلامی به عنوان یکی از اوامر خداوند متعال، خود دارای موضوعیت است. بنابراین، دو قید بر عموم مسلمانان واجب است تا جهت مقدمه سازی برای تشکیل حکومت اسلامی، زمینه های لازم جهت براندازی حکومت های غیر اسلامی را فراهم آورند. لذا بررسی راهکارهای پیش روی امت اسلامی جهت تحقق این امر، ضروری به نظر می رسد. بر این اساس، سوال اصلی پژوهش حاضر به بررسی وظایف مسلمانان در قبال حکومت های غیر اسلامی اختصاص می یابد. به نظر می رسد اولویت اصلی، در مقابله با حکومت های غیر اسلامی براندازی این حکومت ها بر اساس مراتب امر به معروف و نهی از منکر می باشد و در صورت عدم امکان براندازی حکومت های غیر اسلامی، تعامل در جهت اجرای هر چه بیشتر احکام اسلامی در عرصه اجتماعی معنا می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    502
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در سیره سیاسی امیرالمومنین(ع) نمونه هایی یافت می شود که حضرت برای حفظ حکومت و اقتدار آن، نسبت به رعایت حدود شرعی، انعطاف نشان داده اند. نمونه هایی؛ مانند اجازه قضاوت کردن قضات به همان شیوه زمان خلفاء، تغییر ندادن بدعت هایی؛ مثل نماز تراویح، همکاری 25 ساله با حکومت جائر و ... و لذا برخی این شبهه را مطرح کرده اند که حضرت در این موارد، احکام شرعی را فدای حفظ قدرت و حکومت کرده اند. تلاش ما در این مقاله این است که ضابطه شرعی حاکم بر رفتار امیرالمومنین(ع) را تبیین نماییم؛ به گونه ای که رفتارهای واقع گرایانه حضرت، بر اساس آن قابل تحلیل باشد. به این منظور، ابتدا طبق ضوابط شناخته شده فقهی- اصولی، به طراحی چارچوبی فقهی پرداخته و سپس تلاش می کنیم به روش استنادی، تک تک نمونه های واقع گرایی موجود در سیره امیرالمومنین را بر آن چارچوب تطبیق دهیم که در صورت توفیق، به ضابطه ای قابل اعتماد دست یافته ایم که می تواند الگویی مناسب در رفتار سیاسی و حکومتی ما بوده و می توانیم از آن در سیاستگذاری حکومتی استفاده نماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 502

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4822
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بر اساس ادله فقهی، ولایت و حکومت بر جامعه اسلامی در زمان غیبت، بر عهده فقیه جامع الشرائط است. از یک سو ولایت امر، عمومیت داشته و شامل همه شوون و امور حکومتی می شود. از سوی دیگر، با توجه به گستردگی و تنوع امور کشور، ولی فقیه به تنهایی قادر نخواهد بود در همه ارکان جامعه اسلامی به طور مستقیم ایفای نقش کرده و همه امور مربوط به حکومت را شخصا اداره کند. لذا همانگونه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش بینی شده است، ولی فقیه باید بخشی از وظایف و اختیارات خود را به افراد یا گروه های دیگر واگذار کند. حال سوال اساسی این است که از نظر فقهی و حقوق اساسی، نقش و جایگاه ولی فقیه در انتخاب و انتصاب کارگزاران جامعه اسلامی چگونه است، آیا کارگزاران نظام اسلامی لزوما باید از طرف ولی فقیه تعیین شوند یا نیازی به تعیین ولی فقیه نمی باشد؟ در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی با هدف پاسخ به این سوالات، ابتدا اشاره ای به نقش امام معصوم(ع) در تعیین کارگزاران حکومت شده، سپس این بحث بر اساس نظرات و سیره عملی فقهاء در طول تاریخ تشیع و همچنین از منظر حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران بررسی و اثبات شده است که انتخاب و انتصاب کارگزاران نظام اسلامی بر عهده ولی فقیه بوده و ولایت ولی فقیه به سایر ارکان حکومتی و مقامات اجرایی، تسری یافته و اقدامات و تصمیمات آنها نیز مشروعیت می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4822

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

LAKZAI NAJAF | SADEQIAN HASAN

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    274
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In the political life of the Commander of the Faithful, Imam Ali,(may God’s peace be upon him), one can find certain cases where he has shown flexibility toward observing penal laws in order to preserve and safeguard the Islamic state and its authority. For example, his judges being granted permission to judge in the manner the judges did at the time of the caliphs prior to him, his preservation of some innovations such as nightly prayers in RamaÃÁn (tarÁwih), a twenty-five year co-operation of convenience with the tyranny, etc. That is why some have raised doubts that in such cases Imam Ali (may God’s peace be upon him) has chosen to sacrifice canonic rules for preserving his power and rule.An attempt has been made in this article to explain the legal regulations governing the conduct of the Commander of the Faithful so that his realistic conduct can be analyzed accordingly. In doing so, at first, a jurisprudential framework is given in accordance with the known principles and regulations in fiqh and the Principles (OsÙl) and then an attempt is made to check individual instances of realism in the life-style of the Commander of the Faithful against that framework based on documentary sources. In case we succeed to do this, we have achieved an acceptable standard which can be taken as an appropriate model to follow in our political and governmental procedures and to apply it in governmental policy-making.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MALEK AFZALI MOHSEN | SOLEIMANI ABBAS

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    276
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

According to the fiqhi arguments, the guardianship of and the rule over the Muslim community at the time of occultation is entrusted to a qualified Muslim guardian jurist. On the one hand, the legal guardianship is something general and covers all aspects of governmental affairs. On the other hand, given the fact that there are a variety and wide range of governmental affairs, the Muslim guardian jurist alone is not able to directly play his role in taking care of the affairs in the Muslim community and in running the governmental affairs personally. Therefore, as anticipated in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, the Muslim guardian jurist has to entrust part of his duties and authority to some other individuals and groups. Now, the question is that, from the jurisprudential perspective and according to the constitutional law, what is the role and status of the Muslim guardian jurist in selecting and appointing the agents of the Muslim community? Are the agents of the Islamic system necessarily appointed by the Muslim guardian jurist or there is no need for the agents to be appointed by the Muslim guardian jurist? Drawing upon an analytical and descriptive method, this article aims at providing answers to the questions above by making reference to the role infallible Imams play in appointing governmental agents. Then a discussion is raised as to the opinions and views and practical life-style of the faqihs during the history of ShiÝism. This article also seeks to establish the fact that, from the perspective of the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, the selection and appointment of the agents in the Islamic system is entrusted to the Muslim guardian jurist and the legal guardianship of the Muslim jurist is extended to include the other governmental structures and executive authorities, and, in this light, their measures and decisions are made legitimate.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منتظرقائم مهدی

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2046
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مردم در حکمرانی مصون از خطا نیستند و وقتی به قدرت می رسند، اغلب فاسد می شوند. نظارت بیرونی بر حکومت می تواند درصد خطا و فساد حکمرانان را به حداقل برساند. این راهکار عقلایی- که با ولایت انتصابی و مطلقه فقهاء نیز سازگار است، به امضای شارع رسیده و حضرت علی7 آن را به رسمیت شناخته است و از مصادیق بارز اهتمام به امور مسلمین شمرده می شود. علاوه بر آن، شارع برای مردم حقوقی را به رسمیت شناخته که لازمه اعمال آنها برخورداری مردم از حق نظارت بر حکومت است؛ از جمله 1. اقامه عدل، 2. مواخذه حاکمان، 3. دفاع از خود، 4. نصیحت کردن رهبران مسلمین و امر و نهی کردن آنان، 5. تشویق حاکم نیکوکار و ملامت حاکم بدکار، 6. سرپیچی از دستور حاکمان به معصیت و 7. عزل آنان. با نگاه حق گرا به فقه، باید گفت این موارد، از حقوق شرعی مردم بوده و حق نظارت بر حکومت را نیز برای آنان به رسمیت شناخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1296
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قانونگذاری از مسائل مهم حقوق عمومی است که در حکومت اسلامی به جهت نقش دین در آن اهمیت مضاعف دارد. ازهمین رو، لازم است این موضوع از منظر معارف اسلامی بررسی شود. در این میان، معارف کلامی شیعی از جمله لایه های بنیادی برای بررسی این موضوع هستند که موثر در لایه های فقهی و حقوقی هستند. پژوهش حاضر، استقصای مبانی کلامی شیعی مرتبط با موضوع قانونگذاری است. این استقصاء از آثار برخی متکلمین و فقهای معاصر، صورت گرفته است که بیشتر مربوط به موضوعات حکومت اسلامی است. در همین راستا، به ترتیب، گزاره های کلامی «انحصار تشریع در خدای متعال»، «خاتمیت شریعت»، «جهان شمولی شریعت»، «ابدیت شریعت» و «جامعیت شریعت» به عنوان مبانی برای موضوع قانونگذاری، شناسایی و به صورت مفصل تشریح شده اند. در نهایت، برای اثبات ادعای تاثیر این مبانی در مباحث فقهی و حقوقی قانونگذاری به صورت خلاصه، به برخی از این دست آثار اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسکندری محمدحسین

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ولایت، مهمترین مفهومی است که در همه ابعاد زندگی ما (فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی، عبادی و سیاسی، حقوقی و قضایی و...) بیشترین آثار و ثمرات را دارد. ولایت، امری تضایفی است و صرفا در ارتباط جمعی میان اعضای جامعه تحقق می یابد و در عین حال، امری تشکیکی است که می تواند در هر طرف به تناسب قدرت و موقعیتی که دارد، به صورت خاصی ظاهر شده و آثار ویژه و متفاوتی بر آن بار شود. ولایت، در فرهنگ و منابع دینی، اساسی ترین مبنا و نخستین بنیاد یک جامعه سیاسی است که ژرفایی عمیق و گستره ای وسیع دارد که همه شهروندان جامعه سیاسی را در وسیعترین سطح جمعیتی در بر می گیرد. ولایت، حقیقتی پیچیده و دارای وجوه مختلف حقیقی و اعتباری و ابعاد گوناگون روانشناختی و جامعه-شناختی است که به یک لحاظ می تواند جلوه عمیقی از محبت باشد و به لحاظ دیگر، تجلی عظیم قدرت و اقتدار اجتماعی و از جهت سوم، زیباترین چهره مصلحت سنجی و خیرخواهی برای جامعه و در چهارمین وجه، والاترین و برجسته ترین مظهر عبادت و خداپرستی و یا چشمگیرترین صورت استکبار و خودخواهی و قدرت پرستی باشد. هدف ما در این مقاله آن است که به توضیح وجوه و ابعادی از این واژه اقدام کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KABI ABBAS | FATTAHI ZAFARGHANDI ALI

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Given the Islamic teachings, the formation of a government as a constant need of human societies, has been qualified in two respects: first, referring to non-Islamic governments in all respects is subject to prohibition and, second, the formation of a government as one of the divine commands is itself relevant. Therefore, it is incumbent upon all Muslims to pave the ground for the formation of an Islamic government by toppling non-Islamic governments. To fulfill this, it seems necessary to study the strategies facing the Muslim community. Accordingly, the main question of this research is devoted to the study of duties Muslims have to undertake toward the non-Islamic governments. It seems that the major priority in confronting non-Islamic governments is determined in terms of the various stages of enjoining what is right and forbidding what is wrong. In case there is no possibility of toppling non-Islamic governments, interactions among members of the Muslim community for the further implementation of Islamic prescripts in the social arena take on an added importance.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4 (پیاپی 74)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1870
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عربستان با محوریت مکه و مدینه به عنوان نقطه کانونی نزول وحی، بخش مهمی از جهان اسلام را تشکیل می دهد. اما اینکه مهمترین بخش حاکمیت این کشور؛ یعنی نظام قانونگذاری آن، تا چه میزان مبتنی بر اسلام است و شریعت اسلامی چه نقشی در نظام تقنین این کشور ایفاء می کند، محل بحث و بررسی این مقاله است.قانون اساسی، به عنوان عالی ترین سند حقوقی که در آن هندسه حکومتی ترسیم شده است، معیار مناسبی برای ارزش داوری ها است. عربستان سعودی، قانون اساسی خود را قرآن و سنت پیامبر معرفی می نماید، ولی نظام سیاسی آن، پادشاهی مطلقه بوده و قوه مقننه آن انتصابی و مصوبات آن جز در موارد اندک، صرفا مشورتی و تصمیم گیرنده نهایی، پادشاه است. ازاین رو، نظام تقنینی این کشور به لحاظ عدم ابتنای کامل ساختار تقنین بر شریعت اسلامی و اکتفای حداقلی در مورد احوال شخصیه و قوانین جزایی و مهمتر از آن، فقدان یک مرجع پایشگر، بیشتر متاثر از کشورهای غربی است تا اسلامی و شریعت اسلامی، تاثیر مورد انتظار در ساختار قانونگذاری آن ایفاء نمی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button