دشت مشهد به دلیل برداشت بیش از حد آب با افت شدید منابع آب زیرزمینی رو به رو است و ادامه این روند باعث اضمحلال آبخوان می گردد. برای برون رفت از این بحران یا بایستی از سایر حوضه ها، تامین آب کرد یا با مدیریت تقاضا، مصرف آب را کاهش داد. پروژه های انتقال آب علاوه بر هزینه زیاد در مبدا و انتقال با عدم قطعیت های فراوان و آینده ای نامطمئن رو به رو هستند. از این رو، امروزه محققین به جای مدیریت تامین بر مدیریت تقاضا و افزایش بهره وری تاکید می نمایند. با این حال تحمیل استراتژی های مدیریت تقاضا بر منافع مصرف کنندگان تاثیر می گذارد و موجب بروز تعارضات متعدد در میان ذینفعان می گردد. این نوشتار بر مبنای نتایج تحقیق روی مدیریت تقاضا از طریق کاهش تعارضات میان کنشگران مدیریت آب (مدیران و مصرف کنندگان آب) در دشت مشهد شکل گرفته است. براین اساس، ابتداء کنشگران این عرصه شناسایی و سپس از طریق جلسات طوفان فکر، مدل مفهومی یا نقشه راه مدیریت آب دشت مشهد استخراج می گردد. در ادامه با ترسیم نقشه های شناختی کنشگران رفته، نقاط تعارض در روابط میان کنشگران شناسایی شده است. پس از آن ریشه ها و عوامل تعارض شناسایی و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که اولا 6 درصد از تعارضات، جدی، 30 درصد اندک و در سایر موارد اتفاق نظر وجود دارد، و ثانیا برخی از سازمان های محلی درحل تعارضات مدیریت آب، نقش مهمتری از سایرین دارند.