در این پژوهش، برای ارزیابیعملکرد شرکتهای بیمه با بررسی ادبیات و پیشینه ی پژوهش معیارهای مؤثر ارزیابیعملکرد شناسایی و سپس از طریق نظرات خبرگان، 16 معیار مهم غربال وبر اساس دسته بندی انجمن حرفه ای بیمه ی مرکزی ایران در یکی از 4 دسته ی عملیاتی، مالی، توانایی ایفای تعهدات، و مشتری مداری و دسترسی مشتریان به خدمات قرار گرفتند. در مرحله ی بعد، از روش دیماتل به منظور تعیین روابط میان معیارها استفاده و در بین خوشه ها، خوشه یعملیاتی به عنوان علتاصلی شناسایی و سپس با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای، وزن هر یک از عواملمحاسبه شد. با توجه به اینکه در اغلب تحقیقات گذشته رتبه بندی شرکتهایبیمه بر اساسنظر خبرگان وبرداشت ذهنیآنان انجام شده است، دقت و اعتبار تحلیلها و درنتیجه رتبه بندی عملکرد شرکتها با داده های واقعی در برخی موارد ناسازگار است. به منظور غلبه بر این مشکل برای رتبه بندی شرکتهای بیمه از شاخصهای کمّی غربال شده ی حاصل از فرایند تحقیق و اطلاعات واقعی سالنامه های آماری استفاده شده است. نتایج تحلیلها، شرکتهای با بهترین عملکرد را از بین 21 شرکت فعال در سالهای 1391 و 1392 مشخص کرد.