رابطه کمال گرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی در 378 دانشجو (183 پسر و 195 دختر با میانگین سنی 22 سال و دامنه 18 تا 25 سال) با استفاده از نسخه فارسی مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (تری شورت، اوئنز، اسلید و دیویی، 1995) و مقیاس سبکهای مقابله تهران (بشارت، 1387) بررسی شد. تحلیل داده ها نشان دادند که بین کمال گرایی مثبت و سبکهای مقابله مساله محور و هیجان محور مثبت، همبستگی مثبت وجود دارد. در حالی که بین کمال گرایی مثبت و سبک مقابله هیجان محور منفی همبستگی منفی وجود دارد. این روابط در مورد کمال گرایی منفی معکوس بود. چگونگی افزایش راهبردهای مقابله ای مساله محور و کاهش راهبردهای هیجان محور بر پایه مفاهیم و مولفه های کمال گرایی مانند پویاییهای انگیزشی مثبت / منفی؛ تعامل / تضاد؛ آرمان گرایی - واقعیت سنجی؛ رضایت/ نارضایتی از عملکرد شخصی؛ تعمیم تعاملهای سازش یافته / سازش نایافته با والدین و مثبت نگری / منفی نگری مورد بحث قرار گرفت.