مقدمه: امروزه مصرف زیاد تنقلات و میان وعده های ناسالم در دانش آموزان بسیار شایع است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش والدین بر کاهش مصرف میان وعده های ناسالم در دانش آموزان دختر پایه اول و دوم ابتدایی شهر اقلید بر اساس نظریه شناختی اجتماعی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مداخله ای بوده و تعداد 102 نفر دانش آموز پایه اول و دوم (51 نفر در گروه مداخله و 51 نفر در گروه کنترل) در آن شرکت داشتند. مداخله در چارچوب نظریه شناختی-اجتماعی که شامل سازه های. . . . صورت گرفته و طی دو جلسه آموزشی برای والدین با روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ و توزیع جزوه آموزشی صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده که به منظور ارزیابی تاثیر مداخله، در دو مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله توسط والدین دانش آموزان تکمیل گردید. یافته ها: پس از مداخله، میانگین نمره بسامد مصرف میان وعده های ناسالم مورد بررسی در دانش آموزان گروه مداخله از76/7± 5/16 در قبل از مداخله به 29/5± 39/12 پس از مداخله رسید که کاهش معنی داری را نشان می دهد ( 0001/0P= ) اما در گروه کنترل تغییر معنی داری در مصرف این مواد غذایی مشاهده نشد (352/0p=). از میان سازه های نظریه شناختی-اجتماعی نیز برای آگاهی ( 002/0p= )، نگرش نسبت به پیامد رفتار(0001/0p= )، دسترسی ( 001/0p= )، و حمایت اجتماعی ( 0001/0p= ) افزایش معنی داری را نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که یک مداخله خانواده محور بر اساس آموزش والدین در چارچوب نظریه شناختی-اجتماعی می تواند در کاهش مصرف میان وعده های ناسالم در دانش آموزان دبستانی موثر باشد.