در این مقاله از یک مدل شبیه سازی - بهینه سازی به منظور بهینه سازی تخصیص بار آلاینده منابع نقطه ای استفاده شده است. در طی فرآیند تصمیم گیری تخصیص بار آلاینده، پارامترهای تصادفی موجود در سیستم و اهداف مبهم منجر به عدم قطعیتهایی در مدل می گردند. در این مقاله از مجموعه های فازی با تابع عضویت مناسب به منظور مواجهه با عدم قطعیتهای ناشی از مبهم بودن اهداف استفاده شده است. مدل فازی تخصیص بار آلاینده از "QUAL2E" به عنوان یک مدل شبیه ساز و از الگوریتم ژنتیک به عنوان یک بهینه ساز استفاده می نماید که در نتیجه، ترکیبی ارضا کننده از مقادیر حذف آلاینده ها از منابع آلاینده نقطه ای در اختیار ادارات حفاظت محیط زیست و تخلیه کنندگان قرار می گیرد. به منظور کنترل جوابها و عدم تخطی شرایط کیفی از استانداردها، از روش ضریب جریمه استفاده شده است. به طور کلی، روش تخصیص بار آلاینده درصدد ارایه راه حلی تعاملی و سازشی بین ادارات حفاظت محیط زیست و تخلیه کنندگان می باشد. نتایج حاصل، حاکی از آن است که اهداف ادارات حفاظت محیط زیست مبنی بر دستیابی به غلظت های مطلوب و نیز اهداف تخلیه کنندگان مبنی بر استفاده کامل از ظرفیت خود پالایی رودخانه به طور کامل تامین نشده، بلکه تعاملی بین گروه ها در دستیابی به مقاصدشان فراهم گردیده است. این مدل فازی بهینه سازی تخصیص بار آلاینده برای یک مساله فرضی حل شده و نتایج حاصل، همگرایی مناسبی به جواب بهینه کلی داشته اند.