Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HOSPITAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (52)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1681
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1681

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    9-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1634
  • دانلود: 

    479
چکیده: 

زمینه و هدف: تصمیم گیری در مورد تغییر تعداد تخت های بیمارستان یکی از چالش های پیش روی مدیران بیمارستان ها است، زیرا با افزایش تعداد تخت ها، هزینه جاری بیمارستان افزوده می شود و از طرف دیگر با کاهش تعداد تخت ها، جریان بیماران با اختلال مواجه می شود. از این رو هدف اصلی این تحقیق، کمینه سازی هزینه ها و بیشینه سازی جریان بیماران در شبکه، با در نظر گرفتن محدودیت های عملی بیمارستان است.مواد و روش ها: گام های اصلی مطالعه عبارت است از: شناسایی محدودیت های موجود در تغییر ظرفیت هر بخش به کمک مصاحبه با مدیران و پرسنل بیمارستان، تحلیل و بررسی شبکه جریان بیمار قلبی در بیمارستان مدرس تهران، شبیه سازی جریان فعلی، تعیین سناریو های قابل اجرا و انتخاب بهترین سناریو ها به کمک مدل سازی ریاضی با هدف کمینه سازی هزینه و بیشینه سازی جریان بیماراننتایج: از میان تعداد زیادی سناریو موجود، با بررسی محدودیت ها تعداد 31 سناریو قابل اجرا شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت، 8 سناریو برتر مشخص شد. نتایج نشان داد که به طور کلی کاهش تخت در سی سی یو و افزایش تخت در پست سی سی یو می تواند با در نظر گرفتن محدودیت های هزینه ای، جریان بیماران را بهبود بخشد.نتیجه گیری: رویکرد پیشنهادی می تواند یک راهنمای کلی برای برنامه ریزی ظرفیت بیمارستان با در نظر گرفتن محدودیت های عملی باشد. از آنجایی که برخی از مدیران سلامت، با ایجاد بخش پست سی سی یو (Post Coronary Care Unit (Post CCU)) مخالفت می کنند. با این رویکرد می توان وضعیت جریان بیماران را در شرایط وجود و عدم وجود این بخش با هم مقایسه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 479 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    25-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    252
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 252 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    37-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1469
  • دانلود: 

    269
چکیده: 

زمینه و هدف: در سال های اخیر توجه شایانی به گیرندگان خدمت اورژانس بیمارستانی گردیده است. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر رضایتمندی گیرندگان خدمات اورژانس در بیمارستان های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی است.مواد و روش ها: حجم نمونه در این پژوهش توصیفی - تحلیلی - مقطعی 768 نفر از مراجعین یکسال گذشته بخش اورژانس بیمارستانهای منتخب بود. از هر دانشگاه سه بیمارستان عمومی و سه بیمارستان تخصصی بطور تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ای 54 سوالی در دو بخش بود. روائی توسط اساتید و پایائی در پایلوت 50 تائی (0.87) تائید شد. نرخ پاسخگوئی %97.66 و آزمونها شامل آزمون t برای نمونه های مستقل، رگرسیون خطی ساده و چندگانه بود.نتایج: ویژگی های دموگرافیک افراد مورد مطالعه عبارتند: %57.3 زن، %56.8 بیشتر از 45 سال، %63.1 مشمولین تامین اجتماعی، %92.7 شهرنشین، 56% متاهل، %58.7 تحصیلات کمتر از متوسطه و %68.4 تحت پوشش بیمه مکمل. میزان هزینه پرداختی بیماران در دانشگاه شهید بهشتی بیشتر از تهران و بخش عمده ای از پرداختها در هر دو دانشگاه ترکیب بیمه و پرداخت از جیب بود. رضایتمندی مراجعین دانشگاه تهران در ابعاد پذیرش، نگهبانی، پزشکان معالج، کادر پرستاری و محیط - خدمات در تهران و مراجعین دانشگاه شهید بهشتی در بعد مدیریت بیشتر بود. میزان رضایتمندی در زمان حضور پزشک، زنان، افراد مسنتر، شهرنشینان و خودارجاعی به اورژانس بیشتر بود. رضایتمندی مراجعین دانشگاه تهران بیشتر از شهید بهشتی بود.نتیجه گیری: جمع آوری اطلاعات در مورد ارزیابی بیمار از کیفیت خدمات یا امکانات درمانی در دسترس، می تواند در راستای شناخت مناطق قابل ارتقای سیستم ارائه خدمت مورد استفاده واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    956
  • دانلود: 

    234
چکیده: 

زمینه و هدف: پرداخت مبتنی بر عملکرد، مدل پرداختی است که سعی بر پاداش دادن به ابعاد اندازه گیری شده عملکرد دارد و ارائه کنندگان خدمات سلامت را در جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده توسط انگیزاننده های مالی تشویق می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر پرداخت مبتنی بر عملکرد بر کارایی واحد آزمایشگاه مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز در سال 92 می باشد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعات مداخله ای و قبل و بعد می باشد. به منظور در نظر گرفتن هر نوع تغییرات شاخص های کارایی از ابتدای سال 92 تا پایان سال 92 سنجش و مقایسه گردیدند. داده ها با بررسی اسناد آزمایشگاه و حسابداری مرکز به صورت دستی جمع آوری شدند و برای مقایسه کارایی قبل و بعد از مداخله از آمار توصیفی استفاده گردید.نتایج: مقایسه داده های حاصل از پرسشنامه های قبل و بعد از مداخله نشان می دهند. هزینه های بعد از مداخله آزمایشگاه تفاوت معنی داری نسبت به قبل نداشتند ولی درآمد آزمایشگاه اندکی بیشتر از قبل شده بود (از 14364 ریال به 16874 ریال افزایش یافته بود). خطاهای آزمایشگاهی نیز نسبت به قبل از مداخله افزایش یافته بود (از صفر به 17 مورد).نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه می توان نتیجه گرفت که این نوع پرداخت تشویقی می تواند با تعیین اهداف از پیش تعیین شده و در نظر گرفتن امتیاز منفی برای بروز خطاهای آزمایشگاهی برای پرسنل، در تمام سطوح ارائه خدمت، از جمله مراکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه، داروخانه ها، مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی و کل بیمارستان نیز به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 234 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    63-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    885
  • دانلود: 

    239
چکیده: 

زمینه و هدف: مراکز هدایت عملیات بحران دانشگاه های علوم پزشکی کشور با سابقه نه چندان طولانی، با هدف ساماندهی و هماهنگی عملیات در زمان رخداد بلایا ایجاد شده است و تصمیم گیرنده نهایی انجام اقدامات در جهت برگشت به حالت قبل از رخداد بلایا می باشد. این مطالعه با هدف تدوین ابزار استاندارد (پایا و روا) ارزیابی عملکرد مراکز عملیات بحران اجرا شده است.مواد و روش ها: مطالعه ترکیبی (Sequential Triangulation) با هدف ابزارسازی در بین کارشناسان مراکز هدایت عملیات بحران که حداقل یکسال از تاسیس آن گذشته است، در سال 1391 انجام شد. روایی صوری و محتویی برای سنجش روایی و ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی ارایه شد. جهت تقلیل سوالات و تعیین بیشترین عامل تفاوت در حیطه های مختلف پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد.نتایج: ابزار نهایی دارای شش حیطه با 38 سوال بود. روایی محتوی تمام سوالات بغیر از یک سوال (+0.1) مناسب و بالای (+0.6) بود. ضریب پایایی تمام حیطه ها بغیر از یک حیطه ( فعال سازی با ضریب کرونباخ 0.337) مناسب و بالای 0.7 بود. تحلیل عاملی حیطه ارزیابی اطلاعات را به پنج سوال، حیطه فعال سازی و حیطه هماهنگی را به دو سوال و سه حیطه آخر را به یک سوال تقلیل داد.نتیجه گیری: پرسشنامه تدوین شده ابزار مناسب (روا و پایا) در جهت اندازه گیری عملکرد مراکز هدایت عملیات بحران می باشد. پایایی مناسب پرسشنامه دلیل بر هماهنگی بین سوالات و روایی محتوی بالای پرسشنامه دلالت بر تسلط کارشناسان مراکز بر حیطه های مورد سوال داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    71-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    305
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    77-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    837
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

زمینه و هدف: پسماندهای مراکز بهداشتی - درمانی به لحاظ نقش عمده آنها در گسترش انواع بیماری و همچنین آلودگی محیط دارای اهمیت ویژه ای هستند. لذا توجه به عملکرد دستگاه های بیخطرساز پسماندهای بیمارستانی حائز اهمیت است. هدف از انجام این مطالعه تعیین عملکرد دستگاه های غیرسوز بیخطرساز پسماند در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان و بیمارستانهای شهر سیرجان می باشد.مواد و روش ها: مطالعه تجربی و در فاصله زمانی فروردین لغایت شهریور سال 1392 در مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. عملکرد دستگاه ها از نظر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بررسی شد. بررسی عملکرد مکانیکی با مشاهده و ثبت شاخص های مکانیکی توسط ترمومترها و ثبات های دستگاه انجام شد. بمنظور بررسی عملکرد شیمیایی از نوار اندیکاتور و عملکرد بیولوژیک از نوار اندیکاتور بیولوژیک استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.نتایج: در بین بیمارستانهای مورد بررسی، %96.3 از دستگاه های بیخطرساز پسماند، دارای عملکرد مطلوبی از نظر مکانیکی، %85.3 از دستگاه ها دارای عملکرد مطلوبی از نظر شیمیایی و %84 از دستگاه ها دارای عملکرد مطلوبی از نظر بیولوژیکی بودند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه دستگاه های غیرسوز بیخطرساز پسماند در بیمارستانهای مذکور قادر به بی خطرسازی کامل پسماندها از نظر شیمیایی و بیولوژیکی نیستند و اگرچه از نظر مکانیکی، دما و زمان مورد نیاز برای فرآیند تامین می شود ولی تنها این معیار نمی تواند دلیلی بر بیخطر بودن پسماندها باشد لذا عملکرد دستگاه ها در بیمارستان های مذکور ضعیف ارزیابی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    85-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1004
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تعادل بین زندگی کاری و غیرکاری بر کیفیت زندگی در بیمارستان های سطح شهر سنندج است. ابعاد تعادل بین زندگی کاری و غیرکاری شامل تعادل در خانواده، کار، اوقات فراغت و رشد شخصی است. همچنین به منظور سنجش کیفیت زندگی از ابعاد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی استفاده شده است.مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پرسنل بیمارستان های سطح شهر سنندج (اعم از پزشکان، پرستاران، کارمندان بخش اداری و متصدیان و نگهبانان) هستند که به روش نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از فرمول کوکران، نمونه ای 150 نفری از آن ها انتخاب شده است. داده های به دست آمده با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS18 و SPSS 20 تحلیل شده است.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که فرضیه اصلی پژوهش (تعادل بین زندگی کاری و غیرکاری پرسنل بیمارستان های مورد بررسی) به اندازه 0.70 بر کیفیت زندگی کاری آن ها تاثیر داشته است. این در حالی است که فرضیه فرعی اول تحت عنوان تاثیر تعادل در خانواده بر کیفیت زندگی به دلیل قرار داشتن مقدار بحرانی آن در دامنه رد فرضیات، رد شده است.نتیجه گیری: تاثیر هر سه بعد غیرکاری بر کیفیت زندگی پرسنل بیمارستان ها تایید شده است که این امر می تواند به دلیل شرایط و محدودیت های اقتصادی موجود در شهر سنندج باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1004

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    97-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1330
  • دانلود: 

    288
چکیده: 

زمینه و هدف: درک انتظارات و ادراکات بیمار یکی از الزامات برای بهبود کیفیت خدمات سلامت می باشد هدف مطالعه حاضر ارزیابی شکاف بین ادراکات وانتظارات بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پنج بعد کیفیت خدمات می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی و از نوع مقطعی است که بر روی 298 بیمار بستری در 6 بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین جهت ارزیابی کیفیت خدمات بر اساس ادراکات و انتظارات مشتری جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت کیفیت خدمات انجام گرفت. جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه اساندارد سروکوال بود که پایایی و روایی این پرسشنامه قبلا بوسیله مطالعات انجام شده در ایران و سایر کشورها تایید شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.نتایج: نتایج بیانگر آن بود که بین انتظارات و ادراکات بیماران در کلیه ابعاد کیفیت ارتباط معنی داری وجود دارد (pvalue<0.05). بعد اعتبار با نمره 2.36 و تضمین با نمره 2.24 دارای بیشترین شکاف و بعد پاسخگویی با نمره 1.98 دارای کمترین شکاف می باشد. همچنین مراکز A و D بیشترین شکاف کیفیت را دارند و مرکز C دارای کمترین شکاف می باشد.نتیجه گیری: شکاف های منفی (انتظارات بالاتر از ادراکات) در تمام ابعاد کیفیت نشان داد که ارتقای کیفیت در همه ابعاد لازم و ضروری می باشد. جهت کاهش دادن شکاف پنج بعد کیفیت و ارائه خدمات مطلوب به بیماران، پیشنهاد می شود که مدیران بیمارستان ها با برنامه ریزی و مدیریت بهینه خود توجه ویژه ای به نیازهای بیماران داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 288 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    105-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2091
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

زمینه و هدف: وجود بخش های مختلف در بیمارستانها سبب راهیابی عوامل خطرناک، عفونی، پاتولوژیک و مواد رادیواکتیو به داخل پسماندهای تولیدی آنها می شود. به منظور جلوگیری از انتشار آلودگی پسماندهای بیمارستانی به محیط زیست، مدیریت اصولی این زائدات جایگاه ویژه ای دارد. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مدیریت پسماند در بیمارستانهای شهر کرج انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه توصیفی حاضر بصورت مقطعی در سال 91-1390 انجام گرفت. همه بیمارستانهای شهر کرج با استفاده از روش سرشماری، جامعه مطالعه را تشکیل دادند (n=8). داده ها به دو روش تفکیک و توزین زباله های تولیدی بمدت چهار ماه (هر ماه یک هفته) و تکمیل چک لیست مدیریت پسماند وزارت بهداشت جمع آوری و با نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد.نتایج: سرانه کل پسماندهای بیمارستانی به ازای هر تخت فعال 4.1، تخت اشغال شده 5.6 و بیمار 9.4 کیلوگرم در روز بدست آمد. وضعیت مدیریت پسماند در 88% بیمارستانها متوسط و در 12% ضعیف بود. فرایند مدیریت پسماندهای بیمارستانی در ابعاد جمع آوری، حمل پسماند و نیروی انسانی ضعیف، در ابعاد تفکیک و ذخیره سازی متوسط و در بعد دفع خوب ارزیابی شد.نتیجه گیری: مدیریت پسماند در بیمارستانهای مورد مطالعه با سطح مطلوب فاصله زیادی داشت. بنابراین تنظیم یک برنامه عملیاتی و نظارت بر اجرای مطلوب آن از طرف مدیریت بیمارستان توصیه می شود. عمده ترین نقاط ضعف در بیمارستانها مربوط به عناصر تولید، جداسازی، جمع آوری و حمل پسماند بود، بر این اساس بهبود کیفیت این عناصر بایستی در برنامه ریزی جدید مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    117-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1708
  • دانلود: 

    341
چکیده: 

زمینه و هدف: ترخیص بیمار از مهمترین مراحل تاثیرگذار در رضایتمندی بیمار و جزو چالش های مدیریتی در بسیاری از بیمارستان ها است. پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری زمان انتظار بیماران در فرایند ترخیص و عوامل تاثیرگذار بر آن در بیمارستان امام رضا (ع) انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی زمان انتظار بیماران ترخیص شده از کلیه بخش های بستری بیمارستان امام رضا (ع) شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 455 بیمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. و زمان ترخیص آن ها در شش ایستگاه (داخل بخش، فاصله بین بخش تا مدارک پزشکی، در مدارک پزشکی، فاصله بین مدارک پزشکی تا حسابداری، محاسبه هزینه ها در حسابداری و پرداخت هزینه ها) با استفاده از روش زمان سنجی ساعت متوقف شونده اندازه گیری گردید. سپس داده ها با استفاده آمار توصیفی و تحلیلی و به کمک نرم افزار SPSS 16 در سطح معنی داری 0.05 تحلیل شد.نتایج: میانگین مدت زمان انتظار بیماران برای ترخیص در کل بیمارستان امام رضا (ع) 504.26 دقیقه با انحراف معیار 362.96 دقیقه بود. در بین بخش های مختلف نیز بخش گوش و حلق و بینی دارای کمترین و بخش سوختگی دارای بیشترین میانگین مدت زمان انتظار ترخیص بودند.نتیجه گیری: با توجه به این که بیشترین زمان انتظار مربوط به ایستگاه شماره یک (در داخل بخش های بستری) و نیز ایستگاه شماره شش (پرداخت هزینه) می باشد لذا پیشنهاد می گردد با انجام راهکارهای اصلاحی در این دو ایستگاه از قبیل تغییر ساعت ویزیت و تدوین برنامه زمان بندی شده جهت ارسال پرونده ها از بخش ها به حسابداری به کاهش زمان انتظار بیماران کمک نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 341 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    127-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3556
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

زمینه و هدف: بیمارستانها به عنوان مصرف کنندگان ویژه آب شناخته شده و میزان فاضلاب تولیدی و آلایندگی آنها به میزان زیادی بیشتراز مشترکین خانگی است. باوجود افزایش نگرانی ها درباره مدیریت مواد زاید بیمارستانی، توجه کافی به فاضلاب تولیدی بیمارستانها نشده است. با توجه به جدا بودن منبع تامین آب مصارف شرب و مصارف بهداشتی در بیمارستان های قم، الگوی مصرف آب و تولید فاضلاب در این مراکز اطلاعات شایانی جهت برآورد نیاز آبی و میزان فاضلاب تولیدی در بیمارستانها ارائه میدهد.مواد و روش ها: مصارف آب بیمارستانها طی سالهای 87 تا 91 جمع آوری و با توجه به اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه و ضریب تبدیل آب به فاضلاب، حجم فاضلاب تخمین زده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 19 تحلیل و برای تعیین ارتباط متغیرهای مورد مطالعه از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. سپس با مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف، راهکارهای مناسب جهت مدیریت هر چه بهتر آب و فاضلاب ارائه گردید.نتایج: در 8 بیمارستان مورد بررسی، متوسط مصرف آب 655.7 لیتر در روز به ازای هر تخت و 8.6 لیتر به ازای هر مترمربع از مساحت زیربنا میباشد. بین میزان مصرف آب در بیمارستانها و مساحت زیربنا بصورت معناداری ارتباط مستقیم وجود دارد (p<0.05). متوسط سرانه تولید فاضلاب 567.6 لیتر در روز به ازای هر تخت فعال برآورد گردید. روش غالب دفع فاضلاب تخلیه به چاه جذبی است.نتیجه گیری: جهت بهبود وضعیت موجود در بیمارستان های مورد مطالعه، بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب و یا اتصال فاضلاب بیمارستان به شبکه جمع آوری فاضلاب شهر ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 52)
  • صفحات: 

    137-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1201
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button