مقدمه: انگیزه حالت یا وضعیتی درونی است که رفتار را فعال می کند، نیرو می دهد و در نهایت هدایت می کند برای انجام امور مختلف از جمله یادگیری انگیزه های متفاوتی وجود دارد که انگیزه های اجتماعی از جمله آنهاست.هدف: در این تحقیق دلایل اجتماعی انتخاب رشته مامایی در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی 260 نفر از دانشجویان مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که در ترمهای دوم تا هشتم مشغول به تحصیل بودند از طریق روش سرشماری انتخاب گردیدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک، و گزینه های مرتبط با انگیزه های اجتماعی استفاده شد برای تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای تعیین پایایی آن از آزمون مجدد استفاده شد که (r=0.90) تعیین گردید.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان (65 درصد) در گروه سنی 21-18 سال، مجرد (84.25 درصد) ساکن شهرهای بزرگ (44.5 درصد) بوده و رشته مامایی (31.9 درصد) را در اولویت 20-1 انتخاب نموده اند. مامایی حرفه ای است که دارای روابط انسانی است با میانگین (63.73 درصد) و تشویق و راهنمایی والدین با میانگین (50.49 درصد) از جمله مهمترین انگیزه ها و نقش رسانه های گروهی با میانگین (16.27 درصد) کم اهمیت ترین انگیزه در انتخاب رشته این گروه محسوب گردیدند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که دانشجویان مامایی روابط انسانی موجود در این حرفه را مهمترین وجه اجتماعی آن پنداشته و برای آن اهمیت ویژه ای در انتخاب رشته خود قایل بوده اند. لذا پیشنهاد می گردد که کلیه مسوولین این حرفه نهایت تلاش و کوشش خود در جهت حفظ این وجه اجتماعی مبذول دارند.