بسیاری از رشته های هنری و فرهنگی دوره قاجار همانند نقاشی، معماری، شعر و ادبیات و هنرهای صناعی ایران تحت تاثیر اندیشه های مدرنیته غربی دچار تغییر و تحولات و دگرگونی هایی در شکل و محتوا شدند، اما به نظر می آید، برخلاف چنین تغییراتی، قالی های این دوره با حفظ سنت های هنری و فرهنگی پیشین عمدتا به بازنمایی طرح ها و نقوش سنتی قالی های ایرانی پرداخته است.پژوهش حاضر سعی دارد، با بررسی و شناخت موقعیت های فرهنگی و اقتصادی، وضعیت قالیبافی دوره قاجار، چگونگی تاثیر روابط تولید، حضور شرکت های خارجی در توسعه قالیبافی سنتی قاجار و نقش و تاثیر درخواست بازارهای مصرفی غرب را در پایداری طرح ها و نقوش سنتی قالی های قاجار مطالعه کند.این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع پژوهش های تاریخی- توصیفی- تحلیلی است که از روش کتابخانه ای برای گردآوری داده ها بهره برده است. پژوهش دربردارنده نتایجی است که نشان می دهد افزایش صادرات قالی های قاجاری و حضور سرمایه گذاری های خارجی در مناطق قالیبافی ایران، که تحت تاثیر بازارهای مصرفی غرب بوده اند، عاملی تعیین کننده در حفظ و تداوم طرح ها و نقوش سنتی قالی های قاجاری شده است.