Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    860
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    764
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1762
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1762

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    796
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

زمینه و هدف: دارو دادن به بیمار، از مهمترین جنبه های حرفه پرستاری است. این مطالعه با هدف تعیین نوع و علل وقوع اشتباهات دارویی از دیدگاه پرستاران بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش شامل 127 پرستار شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سه قسمتی بود. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس در نرم افزار spss نسخه 16 صورت گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی اشتباهات دارویی پرستاران به ترتیب بر اساس میانگین و انحراف معیار، مربوط به تزریق سریع داروهایی که باید به آرامی تزریق شوند (0.47±0.92)، عدم انجام اقدامات ضروری در مورد داروهایی که مستلزم توجهات ویژه هستند (0.46±0.82) و رقیق نکردن داروهایی که باید رقیق گردند (0.37±0.75)، بود.همچنین در مورد علل بروز اشتباهات دارویی، شایع ترین علل بر اساس درصد، خستگی ناشی از بار کاری زیاد (99.2%)، وجود تعداد زیاد بیماران بد حال (80.3%) و دستورات مخدوش و ناخوانای پزشک (79.5%) گزارش شدند. بین اشتباهات دارویی و شیف کاری و نوع استخدامی رابطه معنی داری مشاهده شد (p<0.05).نتیجه گیری کلی: با توجه به نوع و علل اشتباهات دارویی از دیدگاه پرستاران، اقداماتی در جهت افزایش نیروی پرستاری متناسب با تعداد بیمار، الکترونیکی نمودن کاردکس های دارویی و کلاس های بازآموزی در ارتباط با اطلاعات داروشناسی می تواند سودمند باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 796

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    11-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    870
  • دانلود: 

    618
چکیده: 

زمینه و هدف: پرستاران تازه کار استرس زیادی را متحمل می شوند که می تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه ای بر جای گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار بود.روش بررسی: طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد که با انتخاب هدفمند اولیه و تخصیص تصادفی 80 نفر از پرستاران تازه کار به دو گروه 40نفره، شامل گروه آزمون و گروه کنترل به روش مبتنی بر هدف انجام شد. برای گروه آزمون، 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی 2 بار در هفته اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها از طریق پرسش نامه سنجش میزان استرس پرستاری (Expanded Nursing Stress Scale) قبل و پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنا داری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین استرس در گروه آزمون از 44.44 قبل مداخله به 29.44بعد از مداخله کاهش یافته و نتایج از نظر آماری معنی دار بوده است (p<0.001). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (p=0.276). تفاوت میانگین استرس دو گروه پس از مداخله نیز معنی دار بود (p<0.001).نتیجه گیری کلی: با توجه به این مطالعه مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی می تواند منجر به کاهش میزان استرس پرستاران تازه کار شود. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله در ابتدای شروع به کار برای پرستاران تازه کار استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 870

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 618 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    22-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2045
  • دانلود: 

    1447
چکیده: 

زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش، ویژگی های دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: مهارت های تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد (%32.8) بود و ارتباط معنی داری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمره مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمون ANOVA وجود نداشت (p>0.05).نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2045

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    32-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    367
چکیده: 

زمینه و هدف: مراقبت کانگرویی به عنوان یک روش مناسب و موثر در مراقبت از نوزادان نارس و کم وزن و همچنین ارتقاء سلامت نوزادان در کشورهای مختلف دنیا شناخته شده است. با توجه به اهمیت آگاهی و عملکرد پرستاران در زمینه این نوع مراقبت، هدف از این مطالعه، تعیین آگاهی، عملکرد و بینش پرستاران بخش های NICU و نوزادان بیمارستان های شهر یزد از مراقبت کانگرویی و موانع انجام آن بود.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل کلیه پرستاران (62 نفر) شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان و نوزادان 6 بیمارستان شهر یزد بود. جهت جمع آورری داده ها از پرسشنامه مراقبت کانگرویی (KCQs) استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از جداول توزیع فراوانی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته ها: بر اساس یافته ها 69.5% از پرستاران مورد بررسی بیان نمودند که مراقبت کانگرویی در بخش های NICU و نوزادان بیمارستان های محل کار آن ها انجام می شود و همچنین 82.8% نیز انجام این نوع مراقبت را به مادران توصیه می نمودند. از دیدگاه پرستاران، امتناع پرسنل پرستاری از شرکت در مراقبت کانگرویی (30.9%) و نیز وجود این عقیده که مراقبت در انکوباتور بیشتر از مراقبت کانگرویی برای نوزادان فایده دارد (37.9%)، به عنوان موانع انجام این نوع مراقبت محسوب می شد. همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین سازه های آگاهی و مزایا با معایب و تناسب (p<0.01) و سن و سابقه کاری پرستاران دیده شد (p<0.05).نتیجه گیری کلی: با توجه به درصد بالای انجام مراقبت کانگرویی، به نظر می رسد آموزش و نیز ارائه مشوق های لازم (مادی و معنوی) به منظور تداوم این روش مفید باشد. همچنین برای رفع موانع، برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 367 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    42-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1953
  • دانلود: 

    1255
چکیده: 

زمینه و هدف: ایمنی بیمار یکی از مهمترین دغدغه های سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی است. اولین گام در ارتقا و بهبود فرهنگ ایمنی بیمار ارزیابی این مقوله است. بر همین اساس مطالعه حاضر به هدف بررسی فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران در بیمارستان های آموزشی استان هرمزگان صورت گرفت.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقطعی و نمونه پژوهش شامل 190 نفر از پرستاران بیمارستان های آموزشی درمانی استان هرمزگان بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار این مطالعه پرسش نامه استاندارد «پیمایش بیمارستانی در مورد فرهنگ ایمنی بیمار» HOSPIC بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی LSD (برای مشخص شدن گروه ها) در نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد یافته ها: از بین ابعاد مختلف فرهنگ ایمنی بیمار بعد تعداد کارکنان و مسائل مرتبط (40.25%) کمترین امتیاز و بعد کارگروهی درداخل بخش بیشترین امتیاز (85.60%) را کسب کردند. در طی 12 ماه گذشته 63 نفر (35.7%) از پرستاران هیچ گزارش وقوع خطایی ارائه نداده و 53 نفر (30.1%) فقط 1 یا 2 گزارش وقوع خطا را ارائه کرده بودند. امتیاز ابعاد مختلف فرهنگ ایمنی بر حسب سابقه کار، نوع استخدام، بیمارستان، و میزان ساعات کاری متفاوت بود (p<0.05).نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود که مدیران و سیاست گذاران عوامل تاثیر گذار بر در فرهنگ ایمنی بیمار را شناسایی کرده، محیط کاری را بهبود داده و فضای سازمانی حمایت کننده ای را به وجود آورند. مطالعات بیشتری برای یافتن علل نارکارآمدی گزارش خطاهای پزشکی، پرستاران در مورد نیاز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    55-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1518
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

زمینه و هدف: سرسختی شغلی به عنوان مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی در مواجهه با حوادث فشارزای زندگی، منبعی از مقاومت و محافظت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی مقیاس سرسختی شغلی بود.روش بررسی: تعداد 210 پرستار شهر اهواز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس سرسختی شغلی، پرسشنامه های افسردگی بک و عزت نفس روزنبرگ پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سوال نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس سرسختی شغلی انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که سرسختی با افسردگی (r=0.31 و p£0.01) و عزت نفس (0.28=r و p£0.01) رابطه معنی داری دارد. همچنین اعتبار مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.78، چالش 0.81، تعهد 0.75 و برای خرده مقیاس کنترل 0.88 بدست آمد.نتیجه گیری کلی: نسخه فارسی پرسشنامه سرسختی شغلی در جامعه پرستاران از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روانشناختی و بهداشتی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    66-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    802
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

زمینه و هدف: نظارت بر رعایت کلیه اصول و کد های اخلاقی در پژوهش به منظور حمایت از حقوق آزمودنی های انسانی و جلوگیری از مواجهه آن ها با خطرات احتمالی ناشی از پژوهش امری ضروری است. این مطالعه با هدف توصیف وضعیت گزارش ملاحظات اخلاقی در مطالعات پرستاری منتشر شده در مجلات معتبر پرستاری ایران انجام شد.روش بررسی: کلیه مقالات پرستاری منتشر شده در 5 مجله علمی پژوهشی پرستاری ایران در سال 1393 به شکل سر شماری انتخاب و گزارش ملاحظات اخلاقی در این مقالات توسط چک لیست پژوهشگر ساخته مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss انجام شد و فراوانی نتایج به تفکیک نوع مطالعه و مجله منتشر کننده گزارش شد.یافته ها: در بین 294 مقاله مورد بررسی، 128 مورد (43.5%) اخذ مجوز اخلاق، 203 مورد (69%) کسب رضایت آگاهانه، 119 مورد (58.6%) اخذ رضایت کتبی، 87 مورد (29.6%) محرمانه ماندن اطلاعات و 66 مورد (22.4%) آگاهی آزمودنی از آزادی در ترک مطالعه را گزارش کرده بودند.مجله های مورد بررسی از نظر گزارش این معیارها متفاوت بودند و درصد گزارش اخذ مجوز اخلاق و رضایت آگاهانه در مقالات چاپ شده در دو مجله نسبت به بقیه بیشتر بود.نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان داد در برخی موارد رعایت اصول اخلاقی مورد غفلت واقع شده اند، لذا نظارت دقیق تر کمیته های اخلاق در پژوهش در طی اجرای تحقیقات، برگزاری کارگاه های آموزش اخلاق در پژوهش و چگونگی گزارش ملاحظات اخلاقی و ذکر بخش ملاحظات اخلاقی در دستورالعمل مجله ها برای نویسندگان مقالات و تاکید بیشتر داوران بر بخش ملاحظات اخلاقی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 802

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    78-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

زمینه و هدف: درک افراد از عدالت سازمانی بسیار حائز اهمیت می باشد. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است. نمونه پژوهش 155 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1391 بود که با روش نمونه گیری چند مرحله ای وارد پژوهش شدند و از آنان خواسته شد که دو پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی (Niehooff & Moorman) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (Spreitzer) را تکمیل کنند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته ها: همبستگی معنی دار و مثبتی بین عدالت سازمانی و ابعاد آن (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی) با توانمندسازی روانشناختی پرستاران وجود داشت (p=0.005) بر اساس نتایج رگرسیون چند گانه عدالت تعاملی قادر به تبیین 53 درصد واریانس توانمندسازی روانشناختی در پرستاران می باشد.نتیجه گیری کلی: با توجه به وجود ارتباط معنی دار بین عدالت سازمانی و توانمندی روانشناختی پرستاران، پیشنهاد می شودکه مدیران به منظور افزایش سطح توانمندسازی پرستاران به وضعیت عدالت در سیستم های بهداشتی درمانی توجه بیشتری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    87-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1301
  • دانلود: 

    850
چکیده: 

زمینه و هدف : ناباروری پدیده ای استرس زا بوده و دارای جنبه های روانی- اجتماعی می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه کیفیت زندگی و سلامت معنوی و ابعاد مختلف این دو متغیر در بین زنان بارور و نابارور شهر ایلام انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقایسه ای مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 200 زن (100 نفر بارور و 100 نفر نابارور) 15 تا 49 سال متاهل شهر ایلام بود که طی 6 ماه دوم سال 1393 به پزشکان متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده بودند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی 36 SF- (فرم کوتاه) و سلامت معنوی (SWB) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار spss نسخه 16 انجام شد.یافته ها: بر اساس یافته ها در زنان بارور و نابارور تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات تمام ابعاد مورد بررسی وجود داشته و سلامت معنوی و کیفیت زندگی زنان بارور از زنان نابارور بهتر بود. همچنین در زنان بارور بین سلامت جسمانی و سلامت معنوی(r=0.332) ، سلامت وجودی و سلامت جسمانی(r=0.348) ، و سلامت وجودی و کیفیت زندگی (r=0.281) همبستگی معنی دار وجود داشت.نتیجه گیری کلی: با توجه به پایین بودن سلامت معنوی و کیفیت زندگی زنان نابارور، شایسته است متخصصان زنان و زایمان و کارشناسان مامایی، علاوه بر جنبه های درمانی، مسایل روانی و اجتماعی این زنان را نیز مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 850 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    96-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1150
  • دانلود: 

    278
چکیده: 

زمینه و هدف: خواب، یکی از نیازهای فیزیولوژیک بیماران بوده و اختلال خواب در بخش های مراقبت ویژه قلب شایع است. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر رایحه گل محمدی و چشم بند بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلب انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده 60 بیمار دارای معیارهای ورود به روش در دسترس انتخاب شده و به روش بلوک های تصادفی چهارتایی در دو گروه رایحه گل محمدی و چشم بند تخصیص داده شدند. در این گروه ها مداخلات علاوه بر مراقبت های رایج به مدت سه شب پیاپی و از ساعت 22 الی 6 انجام شدند. در هر دو گروه، کیفیت خواب بیماران قبل و بعد از سه شب با استفاده از پرسشنامه کیفیت خواب پیتسبرگ بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار SPSS نسخه 11.5 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: بعد از مداخله در هر دو گروه رایحه گل محمدی (p=0.001) و چشم بند (p=0.001) کیفیت کلی خواب بیماران در مقایسه با قبل از مداخله به طور معنی داری بهبود یافت. بهبود کیفیت خواب بیماران در گروه چشم بند به طور معنی داری بیشتر از گروه رایحه گل محمدی بود (p=0.005).نتیجه گیری کلی: هر دو روش رایحه گل محمدی و چشم بند می توانند موجب بهبود کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه قلب شوند، هرچند تاثیر روش چشم بند بر افزایش کیفیت خواب بیشتراست. بنابراین با توجه به ترجیح بیمار می توان از هر یک از این روش ها برای کمک به بهبود کیفیت خواب بیماران استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 278 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    106-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2164
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب و افسردگی می تواند منجر به پیامدهای جسمی یا روانی و کاهش کیفیت زندگی بیماران گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اضطراب و افسردگی با کیفیت زندگی بیماران تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر یک طرح پیمایشی بود که به صورت مقطعی انجام شد. نمونه پژوهش 102 نفر از بیمارانی بودند که جراحی با پس را در بیمارستان قلب الزهراء شیراز انجام داده بودند. بیماران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. داده ها با پرسشنامه استاندارد شده اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) و پرسشنامه کیفیت زندگی جهانی (WHOQOL-BREF) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی، تی تست و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی در نرم افزار spss نسخه 20 انجام شد.یافته ها: بین افسردگی و اضطراب با کیفیت زندگی رابطه منفی و معنادار (p<0.001) وجود داشت. همچنین کیفیت زندگی با جنس (p<0.001)، سطح تحصیلات (p<0.033)، میزان درآمد (p<0.001) و شغل (p<0.001) ارتباط آماری معنی داری داشت. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای اجتماعی جمعیت شناختی 14.3 درصد و متغیرهای بالینی 70.4 درصد از واریانس کیفیت زندگی را تبیین کرده اند.نتیجه گیری کلی: با توجه به فراوانی اضطراب و افسردگی در این بیماران و اثرات سوء افسردگی و اضطراب بر پیآمد درمان و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، انجام اقدامات غربالگری و درمانی مناسب برای این بیماران توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    118-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1112
  • دانلود: 

    955
چکیده: 

زمینه و هدف: معنویت یک پدیده جهانی است و هر انسانی آن را تجربه می کند. پرستاران پیش از پرداختن به امر مراقبت، نیاز به درک مشترکی از معنویت دارند. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم در پرستاری ابهام و عدم توافق وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف واضح سازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم معنویت برای دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک در پرستاری صورت پذیرفت.روش بررسی: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحله ای واکرواوانت 2005 استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع در محدوده زمانی 2015-2000، 42 مقاله مرتبط با مفهوم مورد نظر وارد مطالعه شده و بر آن اساس تعاریف، کاربردها، ویژگیها، پیشایندها، پسایندها و ارجاعات تجربی مفهوم معنویت در پرستاری استخراج شد.یافته ها: طبق تحلیل انجام شده، معنویت در پرستاری به عنوان یک پدیده متافیزیکی و یا متعالی، دارای ویژگی های فردی، ذهنی و تجربه درونی و نیروی هماهنگ کننده ابعاد دیگر وجودی، جستجو برای معنا و مقصود زندگی و ارتباطات معنی دار (فردی، بین فردی و فرا فردی (خدا یا قدرت برتر) می باشد. معنویت پسایندهایی چون سلامتی و یا بهبودی از رنج، سازگاری، آرامش، امید و در تهایت تعالی فرد را به دنبال خواهدداشت. تعریف معنویت با توجه به دیدگاه فلسفی انسان محوری (وسکولار) یا خدامحوری تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در نهایت بر اساس یافته ها یک مدل ارائه شده است.نتیجه گیری کلی: مفهوم معنویت با توجه به زمینه فلسفی و فرهنگی معانی مختلفی دارد. و در واقع مفهومی است که کاملا وابسته به زمینه می باشد. تحقیقات بیشتری بخصوص در بستر اسلامی- ایرانی در این زمینه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 955 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    132-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1063
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

زمینه و هدف: پیری موفق و رضایت از زندگی همراه با تداوم سطح امید بالا در مراحل بعدی زندگی است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر خاطره گویی گروهی بر امید سالمندان پرداخته است.روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است. تعداد 24 نفر از سالمندان شهر کرج به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت داوطلبانه در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمایش خاطره گویی گروهی به طول هشت جلسه اجرا شد. امید با استفاده از پرسشنامه امید Snyder قبل و بلافاصله پس از مداخله در دو گروه اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تی زوجی و مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد دو گروه آزمایش و کنترل پس از مداخله تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند (p<0.001). میانگین امید در گروه آزمایش از 23.83±3.01 قبل از مداخله به 28.08±2.06 پس از مداخله رسید (p=0.001).نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج می توان گفت خاطره گویی گروهی بر افزایش سطح امید سالمندان موثر است. لذا استفاده از این تکنیک ساده، قابل اجرا و کم هزینه در آسایشگاه های سالمندان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    140-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1788
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

زمینه و هدف: علی رغم تاکید بر اجرای مراقبت خانواده محور در بیمارستان های کودکان، اطلاعات اندکی از میزان اجرا و موانع اجرایی آن وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین موانع اجرایی مراقبت خانواده محور از دیدگاه پرستاران و پزشکان شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. نمونه پژوهش کلیه پرستاران و پزشکان شاغل در بخش های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و پس از ورود به نرم افزار spss ویراست 16 با استفاده از آمار های توصیفی و تحلیلی به سوالات پژوهش پاسخ داده شد.یافته ها: "مجهز و آماده نبودن بخش مراقبت ویژه نوزادان برای اجرای مراقبت خانواده محور (76.6%)". "مشکلات خانوادگی والدین (74%) "، و "عدم تمایل والدین به حضور طولانی مدت در بخش (73.3%)" به ترتیب سه عاملی بودند که از دیدگاه پرستاران بیشترین نقش را در ممانعت از اجرای مراقبت خانواده محور داشتند. از دیدگاه پزشکان "مجهز و آماده نبودن بخش مراقبت ویژه نوزادان برای اجرای مراقبت خانواده محور (69%)"، "عدم تمایل والدین به حضور طولانی مدت در بخش (65%)، و "نبودن حد و حدود قانونی برای میزان و سطح دخالت دادن والدین در امر مراقبت از نوزاد (64%) "، به ترتیب سه عاملی بودند که بیشترین نقش را در ممانعت از اجرای مراقبت خانواده محور در بخش های مراقبت ویژه نوزادان داشتند.نتیجه گیری کلی: هر چند پرستاران و پزشکان در دو عامل اتفاق نظر داشتند اما در رابطه با سایر عوامل توافق نظر چندانی مشاهده نشد. به نظر می رسد برای تسهیل مراقبت خانواده محور توجه به دیدگاه هر دو گروه در فراهم کردن محیط مناسب و تغییرات لازم در بخش های مراقبت ویژه نوزادان ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1788

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    151-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1333
  • دانلود: 

    937
چکیده: 

زمینه و هدف: ناباروری به عنوان پدیده ای با ماهیت زیستی، تاثیرات روانی فردی و بین فردی دارد. از این رو بروز پیامدهای روانی به دنبال تشخیص ناباروری، پدیده ای قابل انتظار خواهد بود. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش تنظیم هیجانی در بهزیستی هیجانی و رضایت زناشویی زنان نابارور است.روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان نابارور مراجعه کننده به مطب های متخصصان زنان، زایمان و ناباروری شهر پارس آباد در سال 1393 بود. که از بین آنها تعداد 40 زن نابارور به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. سپس برای گروه مداخله برنامه آموزشی تنظیم هیجانی صورت گرفت و نمونه مورد نظر بعد از اتمام مداخله سه ماهه به پرسشنامه های بهزیستی هیجانی و رضایتمندی زناشویی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری (ANCOVA) در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی می تواند به طور معناداری بهزیستی هیجانی و رضایت زناشویی در زنان نابارور را افزایش دهد (p£0.01).نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها آموزش تنظیم هیجانی بر بهزیستی هیجانی و رضایت زناشویی زنان نابارور تاثیر مثبت دارد، بر همین اساس آموزش های ویژه به این زنان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 937 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    93-94
  • صفحات: 

    163-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

زمینه و هدف: بازی های رایانه ای به صورت اجتناب ناپذیری بخش عمده ای از جامعیت پذیری کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه مادران در مورد عوارض ناشی از بازی طولانی مدت با رایانه در دختران دبستانی انجام شده است.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از مادران دانش آموزان مشغول به تحصیل پایه های اول تا ششم ابتدایی بود. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.یافته ها: عوارض استفاده زیاد از رایانه و بازی های رایانه ای از دیدگاه مادران به ترتیب عبارت بود از کاهش تعاملات اجتماعی و تحرک جسمانی (77.3%)، سوزش و ضعیف شدن چشم ها (76.7%)، افت تحصیلی (72.7)، پرخاشگری (62%)، چاقی (54%) و مشکلات اسکلتی (36.7%). همچنین59.3 % از مادران گزارش کردند که کلیه اعضای خانواده از رایانه در منزل استفاده می کنند. از نظر مادران مهمترین علت استفاده زیاد از رایانه توسط کودکان عدم اعمال محدودیت در منزل جهت استفاده از رایانه و بازی های رایانه ای (68.7%) بود.نتیجه گیری کلی: با توجه به یافته ها به منظورحفظ و ارتقای سلامت کودکان پیشنهاد می شود نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای کودک، والدین و اولیای مدرسه در راستای تغییر دیدگاه آنها در خصوص نظارت بر شرایط و نوع بازی رایانه ای، تغذیه کودک، و حفظ شرایط ارگونومی بدن هنگام استفاده رایانه اقدام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0