رسوب آسفالتین در مخازن نفتی، یکی از مشکلات مهم تولید است. انسداد در محیط متخلخل سازند نفتی، دهانه چاه و تاسیسات فرآورشی از مشکلات جدی تولید نفت های آسفالتینی می باشد. ساخت مدل پیش بینی رسوب به آن دلیل با اهمیت است که می توان بر اساس نتایج آن سیستم های تزریقی و تولیدی را به گونهای طراحی کرد که مانع تشکیل رسوب آسفالتین شود و یا مقدار آن را به حداقل برساند. معادله حالت تجمعی یکی از کارآمدترین مدل هایی است که برای این گونه مطالعات به کار می رود. در تئوری سیال تجمعی فرض می شود که ضریب تراکم پذیری از دو بخش، ضریب تراکم پذیری فیزیکی و ضریب تراکم پذیری شیمیایی تشکیل شده است. برای بخش فیزیکی آن از معادله حالت سو آو ردلیچ کوانگ استفاده شده و بخش شیمیایی به دست آمده در این کار نیز به آن اضافه شده است. با استفاده از فرض بیاثر بودن اجزا آسفالتین و رزین بر فاز بخار، همچنین مایع بودن رسوب آسفالتین و رزین که فرض های قابل قبولی هستند، ابتدا محاسبات تعادلی بخار - مایع انجام شده و سپس محاسبات تعادلی مایع - مایع انجام می شود. با محاسبه مقدار رسوب آسفالتین به دست آمده از انجام مدل سازی و مقایسه آن با نتایج تجربی، می توان مقدار رسوب رزین همراه آسفالتین را نیز محاسبه کرد.