Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    104-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    619
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

زمینه و هدف: حجم و تنوع مطالب درسی در طول دوران تحصیل دانشجویان رشته پزشکی، موضوعی قابل اهمیت و یادگیری این مطالب، نیازمند انتخاب شیوه مناسب مطالعه از طریق بکارگیری فنون و عادات صحیح مطالعه می باشد.داشتن برنامه درسی منظم و به کارگیری درست مهارت های مطالعه، در دستیابی دانشجویان به نیازهای آموزشی نقش موثری را ایفا می نماید. هدف از این مطالعه بررسی مهارت ها و عادات مطالعه دانشجویان رشته پزشکی در دانشگاه آزاد می باشد.روش کار: دراین مطالعه مقطعی توصیفی، پرسشنامه محقق ساخت بر اساس پرسشنامه مهارت های مطالعه مرکز مشاوره کوک با 27 سوال تهیه گردید و به صورت خود ایفا، 787 نفر از دانشجویان رشته پزشکی در سال تحصیلی 88-87 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال تهران توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ،  a=0.89محاسبه گردید. میانگین کمتر نمره، نشان دهنده عادات و مهارت ها مطالعه بهتر بود. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد بیش از 80 % دانشجویان در ساعات عصر و شب به مطالعه می پردازند. دانشجویان پسر در حیطه مدیریت زمان نسبت به دانشجویان دختر وضعیت بهتری داشتند و این اختلاف معنی دار بود (p<0.05). دانشجویان مجرد نیز نسبت به متاهلین به طور نسبی وضعیت مطلوب تری در مهارت مطالعه از خود نشان دادند به طوری که در حیطه های یادداشت برداری، سرعت مطالعه و درک مطلب، دارای اختلاف معنی داری داشتند (p<0.05). همچنین در رابطه با مقطع تحصیلی در دو حیطه مدیریت زمان و درک مطلب به طور معنی داری دانشجویان کارورزی نسبت به سایر مقاطع اختلاف معنی دار (p<0.05) نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 619

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    134
چکیده: 

زمینه و هدف: برای بهره وری حداکثر محیط های آموزشی، توجه به چالش های فراروی مدرس و فراگیر، در محیط آموزشی بسیار کمک کننده می باشد. هدف این مطالعه، شناسایی چالش های برنامه آموزش درمانگاهی کارورزان گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با استفاده از تجربیات افراد شرکت کننده در این برنامه آموزشی (مدرسین و کارورزان) بوده است.روش کار: مطالعه کیفی حاضر، بخش کوچکی از ارزشیابی برنامه آموزش درمانگاهی کارورزان گروه کودکان، بر اساس مدل CIPP بوده که در آن برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. برای انتخاب مصاحبه شوندگان از روش نمونه گیری هدفمند (Purposeful Sampling) که خاص پژوهش های کیفی است، استفاده گردید. 7 نفر از مدرسین و 7 نفر از کارورزان در تابستان و پائیز 1387 در مصاحبه ها شرکت کردند.یافته ها: تجزیه و تحلیل مصاحبه ها بر اساس روش تحلیل تفسیری (Interpretational Analysis)، منجر به استخراج 6 طبقه با 21 زیرگروه شد. طبقات شامل عناوین برنامه ریزی، هیأت علمی، کارورزان، فعالیت های آموزشی، منابع یادگیری و ارزشیابی بودند. در مورد برخی از چالش ها، راهکارهایی توسط شرکت کنندگان ارایه شد.نتیجه گیری: توجه مسئولان به چالش هایی که ذینفعان اصلی این برنامه ابراز می دارند و راهکارهایی که در خلال مصاحبه ها بیان کردند، می تواند در  ارایه راه حل مناسب جهت برطرف نمودن مشکلات مطرح شده، کمک شایانی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 134 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

نخعی نوذر | سعید علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2996
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی عملکرد دستیاران بالینی، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهای ارزیابی دستیاران از قبیل پرسشنامه هایی که در ارزیابی 360 درجه به کار گرفته می شوند، باید پایایی، روایی و سادگی اجرا داشته باشند. هدف از این بررسی، ارزیابی امکان اجرا و خصوصیات روان سنجی پرسشنامه های ارزیابی 360 درجه در دستیاران بالینی می باشد.روش کار: در وهله اول پرسشنامه ها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه گردیدند. پرسشنامه های 6 سوالی بین نمونه ای در دسترس از دستیاران (خود و همتایان)، دانشجویان پزشکی، پرستاران و بیماران یکی از بخش های آموزشی – بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توزیع گردید. میانگین نمرات هریک از گروه ها محاسبه شد. آلفای کرونباخ جهت ارزیابی سازگاری درونی پرسشنامه ها محاسبه و تحلیل عامل جهت تبیین ساختار عاملی داده ها انجام شد. جهت پی بردن به همبستگی بین نمرات حاصل از پرسشنامه ها با یکدیگر از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.یافته ها: بجز اعضای هیأت علمی و تا حدی بیماران، تمامی گروه ها پرسشنامه ها را بصورت کامل تکمیل کردند. آلفای کرونباخ برای هر پنج پرسشنامه بالای 95/0 بود. روایی محتوای پرسشنامه ها به استناد بررسی متون و نظر اهل فن مورد تایید بود. تحلیل عامل نشان داد سئوالات یک عامل را تشکیل میدهند و در اکثر موارد (80 درصد) ضریب همبستگی بین 5 پرسشنامه مورد تحلیل، معنی دار نبود.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، ابزارهای ارزیابی 360 درجه از سادگی اجرا، پایایی و روایی مطلوب برای ارزشیابی توانمندی های محوری دستیاران برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    92-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1076
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پزشکی فرصتی برای تربیت افرادی است که بتوانند صلاحیت های لازم را برای مراقبت بیماران کسب کنند. از طرفی ارزیابی یکی از مهمترین مراحل نظام آموزشی است. ارزیابی توانمندیهای پزشکان می تواند بازتابی مناسب از عملکرد برنامه آموزش قبل از فارغ التحصیلی ونیز آموزش مستمر پس از آن را فراهم آورد و منجر به بهبود فرآیند آموزش گردد. هدف از این مطالعه، سنجش توانمندی های (مهارت) پزشکان خانواده با استفاده از آزمون OSCE می باشد .روش کار: این بررسی بصورت مقطعی انجام گرفت . از320 پزشک شاغل در برنامه پزشک خانواده، یک نمونه 79 نفری با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب گردید. این افراد در 19 ایستگاه طراحی شده شرکت کردند . روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ساختار یافته ای بود که پایایی و روایی آن در حد قابل قبول بود . در این مطالعه از آزمونهای آماری همبستگی و t test، با سطح معنی داری کمتر از 05/0 استفاده گردید.یافته ها: از مجموع 79 پزشک شرکت کننده در این مطالعه 62% (49 نفر) مرد بودند . نمره کل آزمون 190 و میانگین کسب شده (2/15 ±113) بود. در تحلیل آماری مشاهده گردید، رابطه معنی داری بین نمره آسکی پزشکان در فیلد های بهداشتی ودرمانی و جنسیت آنان وجود دارد (p<0.004). ارتباط معنی داری بین نمره آسکی، محل فارغ التحصیلی و وضعیت استخدامی به دست نیامد.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که میزان مهارت های پزشکان عمومی در ارایه بسته خدمت بهداشتی درمانی پایین بوده و نیاز به مداخلات متعدد جهت ارتقای مهارت های آنها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1076

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    134-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    497
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

زمینه و هدف: مهمترین هدف هر رویکرد آموزشی ارتقای سطح دانش و نگرش یادگیرنده است. بی شک شیوه های آموزشی نظیر یادگیری حین خدمت به شیوه های دیگر ارجحیت دارند. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر شیوه یادگیری همزمان با ارایه خدمت، بر آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه ایدز می باشد.روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 34 نفر از دانشجویان پرستاری در نیم سال دوم سال تحصیلی 88 1387 از طریق نمونه گیری به شیوه سرشماری انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه کنترل روش آموزشی مرسوم و جهت گروه مداخله از فرایند آموزشی Service Learning استفاده شد. دانش و نگرش دانشجویان و گروه هدف، (شامل 51 نفر از پرستاران شاغل)، قبل و بعد از اجرای فرایند آموزشی، ارزیابی و میزان دستیابی دانشجویان به اهداف تعیین شده، مشخص شد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.یافته ها: نمره پس آزمون آگاهی و نگرش دانشجویان گروه مداخله، بطور معنی داری بیش از میانگین نمره آگاهی و نگرش گروه کنترل بود (p<0.05). همچنین میانگین نمره آگاهی گروه هدف قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری نشان داد (p<0.05). میانگین نمره نگرش این گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت نداشت (p<0.05).نتیجه گیری: یادگیری به شیوه Service Learning، در افزایش آگاهی و تغییر نگرش دانشجویان موثرتر از شیوه های مرسوم می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش پیشنهاد می شود مطالعاتی در مورد مشکلات اجرایی این روش درکشور انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 497

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    127-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1243
  • دانلود: 

    343
چکیده: 

زمینه و هدف: رفتارهای نامحترمانه در محیط های آموزشی می تواند به شدت یاددهی و یادگیری را مختل نماید و به ایجاد تناقض و اضطراب بین استاد و دانشجو منجر گردد. هدف از این مقاله بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی گلستان در مورد رفتارهای نامحترمانه و تهدید آمیز در محیط های آموزشی می باشد.روش کار: در این مطالعه مقطعی توصیفی با استفاده از پرسشنامه، 50 نفر از اساتید و 150 نفر از دانشجویان علوم پزشکی بر اساس نمونه گیری آسان به سوالات مربوط به رفتارهای نامحترمانه (برهم زننده و تهدید کننده) پاسخ دادند.یافته ها: در حدود دو سوم از اساتید اظهار داشتند"هرگز" طی یک سال گذشته رفتار نامحترمانه ای را از سوی دانشجویان مشاهده نکرده اند. 56 درصد اساتید نیز اظهار داشتند ظرف یک سال گذشته "هرگز" رفتار تهدید کننده ای از سوی دانشجویان مشاهده نکرده اند. 2/30% درصد دانشجویان اظهار داشتند ظرف یک سال گذشته "هرگز" شاهد رفتار نامحترمانه از سوی اساتید نبودند. دیدگاه اساتید با سن و سابقه رابطه معنی دار داشت (p<0.05).نتیجه گیری: اگرچه فراوانی و شدت رفتارهای توهین آمیز قابل توجه نبوده است، اما به دلیل اثرات مخرب چنین رفتارهایی اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد محیط های یادگیری و یاددهی مناسب کاملاً ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 343 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    161-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    888
  • دانلود: 

    663
کلیدواژه: 
چکیده: 

روش های تدریس در گروه های کوچک و دانشجو محور به علت تاثیر در یادگیری دانشجویان در سالهای اخیر علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده است. ذز این روش ها اغلب فعالیت های آموزشی توسط دانشجو انجام می شود. تدریس در گروه های کوچک، مطالعات موردی و یادگیری بر اساس حل مساله از جمله روش های دانشجو محور هستند که در سطح دنیا مورد استافه گسترده قرار گرفته اند، در یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها که ایجاد خلاقیت و نوآوری است با مشارکت مستقیم دانشجویان در آموزش اتفاق می افتد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 888

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 663 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    153-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

زمینه و هدف: عدم کسب حداقل نمره قبولی در دروس و ترم های تحصیلی، و افزایش طول مدت تحصیل از دغدغه های مهم در نظام های آموزشی است. با توجه به لزوم آسیب شناسی دقیق افت تحصیلی، مطالعه ای با هدف تعیین وضعیت و عوامل خطر بروز تکرار درس، مشروطی و تاخیر در فراغت از تحصیل در کلیه دانش آموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش آموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (586 نفر) بین سال 82 65 بصورت سرشماری انتخاب و اطلاعات دموگرافیگ، وضعیت تکرار درس، مشروطی، طول مدت تحصیل، وقوع تکرار درس، و تاخیر در فارغ التحصیلی ایشان ثبت شد. برای تجزیه و تحلیل عوامل خطر احتمالی از مجذور کای، تست دقیق فیشرو رگرسیون لجستیک استفاده شد.یافته ها: حدود 1/5% (30نفر) از دانشجویان سابقه مشروط شدن داشتند. بیشترین فراوانی مشروطی مربوط به اولین و دومین ترم تحصیلی بود. مشکل تکرار درس و تاخیر در فارغ التحصیلی به ترتیب در72/16% (98نفر) و 3/32% (189 نفر) وجود داشت. بیشترین فراوانی تکرار درس مربوط به دروس زبان تخصصی و بیوشیمی بود.میهمانی در سایر دانشگاه ها، سهمیه های خاص، بومی نبودن، تاهل و پایین بودن معدل دیپلم از مهم ترین عوامل خطر افت تحصیلی، معرفی شدند.نتیجه گیری: با توجه به نقش ویژگی های فردی، پیشینه تحصیلی و معیارهای پذیرش در بروز افت تحصیلی، تغییر در شیوه های گزینش دانشجو و شناسایی و حمایت دانشجویان در معرض خطر ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    141-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1164
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

زمینه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان پزشکی از مشکلات مهم آموزشی است که بایستی عوامل موثر در بروز آن شناسایی و تلاش جهت رفع آنها انجام پذیرد. این مطالعه به منظور یافتن عوامل موثر در افت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه طراحی و اجرا شده است.روش  کار: مطالعه حاضر یک بررسی مقطعی توصیفی به روش سرشماری، با استفاده از پرونده تمام دانشجویان پزشکی مقطع بالینی، ورودی سال های 81 79 بوده، که اطلاعات آن از کارنامه کبیر دانشجویان استخراج و سپس داده ها با استفاده از آزمونt test  و کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.یافته ها: در مجموع 176 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. درصد افت تحصیلی در مقطع علوم پایه 3/23 درصد، فیزیوپاتولوژی 7/0 درصد و در مقطع بالینی 5/26 درصد بوده است. میزان مردودی در آزمون جامع علوم پایه 56/11 درصد و در آزمون پیش کارورزی 6/5 درصد بود. در بین عوامل زمینه ساز، عدم حضور در کلاس (p<0.05) و فاصله زیاد بین اخذ دیپلم و قبولی در دانشگاه (p<0.05) با افت تحصیلی رابطه معنی دار نشان دادند.نتیجه گیری: با توجه به اینکه حدود نیمی از دانشجویان در حداقل یک واحد درسی افت را تجربه می نمایند، لازم است جهت ارتقای کیفیت آموزش، مساله تاثیرگذار بر افت تحصیلی جدی گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1164

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    147-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2475
  • دانلود: 

    536
چکیده: 

زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ها و عوامل مرتبط با آن، از اولویت های پژوهش در آموزش و از مساله مورد توجه مدیران آموزشی دانشگاه هاست. این مطالعه به منظور تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 87 86 انجام شد.روش کار: در این مطالعه مقطعی380 نفر دانشجو در نیمسال دوم سال تحصیلی 87 86 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک و آموزشی (معدل دانشگاه و دبیرستان، تعداد ترم های مشروطی، دروس مردودی) از طریق پرسشنامه ای از شرکت کنندگان دریافت و با استفاده از آزمون های t test، آنالیز واریانس، آزمون کای دو و ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین معدل دانشجویان دانشکده ها (p<0.05) و همچنین معدل مقاطع تحصیلی ایشان اختلاف معنی دار وجود دارد (p<0.05). بین معدل دانشگاه با توجه به جنس، بومی بودن و سکونت در خوابگاه نیز اختلاف معنی دار وجود داشت. حدود 4/2% از دانشجویان حداقل یک نیم سال تحصیلی مشروطی داشتند. پنجاه درصد از دانشجویان غیرعلاقه مند به رشته خود، دروس مردودی داشتند و ارتباط بین دروس مردودی و علاقه به رشته معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: توجه به عواملی مانند بومی گزینی، عدم حضور در خوابگاه ها، معدل دبیرستان می تواند باعث پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 536 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHAM B.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    152
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NAKHAEE N.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    112-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2311
  • دانلود: 

    925
چکیده: 

زمینه و هدف: یادگیری مساله اساسی در ارایه مراقبت های پرستاری، نیازمند استراتژی های جدید آموزشی است. تدوین نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی، تسهیل کننده تفکر، آموزش، یادگیری و ارزشیابی است. این پژوهش با هدف مقایسه میزان یادگیری و ارایه طرح ذهنی در دو گروه مورد و شاهد و استفاده از نتایج آن در ارتقای آموزش تئوری، طراحی شد، تا در نهایت با فارغ التحصیل شدن دانشجویان خلاق، امر مراقبت از بیمار ارتقا یابد. روش کار: بررسی با استفاده از روش نیمه تجربی و انجام پیش و پس آزمون انجام شد. دانشجویان کارشناسی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، به عنوان گروه تجربی و دانشجویان در نیمسال بعدی به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. موضوع مورد آموزش 4 جلسه درس آب و الکترولیت بود که به دانشجویان در یک ترم به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شد. پیش و پس آزمون با استفاده پرسشنامه بر اساس موضوع تدریس انجام شد. داده ها توسط آزمون های آماری chi square،paired t test. ,independent t test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری، 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزشی نقشه مفهومی توانسته است به صورت معنی داری نمرات پس آزمون در گروه مورد (7/4±41/12) را درمقایسه با گروه شاهد (06/5±64/9) ارتقا دهد (p<0.05). نمرات آزمون یادداری نیز در دوگروه مورد (85/4±72/11) و در گروه کنترل (24/5±33/9) تفاوت معنی داری را نشان داد (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش موید تاثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری دانشجویان پرستاری است بنابراین توصیه می شود زمانی که نیاز به یادگیری عمیق مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 925 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button