Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3796
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3796

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
نویسندگان: 

صالحی نیا حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    403-404
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    123
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 123 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    401-402
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    601
  • دانلود: 

    324
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 601

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 324 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    405-407
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    819
  • دانلود: 

    406
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 819

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 406 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    292-298
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1016
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

زمینه و هدف: پزشکی مبتنی بر شواهد روند نظام مند بررسی، ارزیابی و استفاده از نتایج بهترین پژوهش های بالینی برای تشخیص و درمان بیماری ها است که بایستی با ارزش ها و شرایط خاص هر بیماری که نیاز به درمان دارد، مطابقت کند. با توجه به این که پژوهش های محدودی توانایی گروه های مختلف کادر پزشکی را در به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد مورد بررسی قرار داده است، این مطالعه با هدف بررسی توانمندی دستیاران پزشکی در زمینه پزشکی مبتنی بر شواهد انجام شد.روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 90 نفر از دستیاران چهار بخش اصلی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استفاده از پرسش نامه استاندارد Berlin در سال 1392 انجام شد. نمونه ها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: از میان شرکت کنندگان در مطالعه، 42.2 درصد مرد، 57.8 درصد زن و میانگین سنی آن ها 3.32±31.17 سال بود. دستیاران توانایی اندکی در زمینه پزشکی مبتنی بر شواهد داشتند؛ به طوری که محدوده نمرات کسب شده توسط آنان بین 8-0 و میانگین نمره آنان 1.43±2.54 از 15 بود.نتیجه گیری: با توجه به میانگین نمرات کسب شده و پایین بودن توانمندی دستیاران در زمینه پزشکی مبتنی بر شواهد، برنامه ریزی های کوتاه مدت زود بازده توسط گروه های آموزشی مرتبط با رشته های بالینی جهت ارتقای سریع دانش پزشکی مبتنی بر شواهد ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1016

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    299-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3872
  • دانلود: 

    1592
چکیده: 

زمینه و هدف: یک از روش های بسیار مطرح و کاربردی در زمینه نیازسنجی و تدوین برنامه آموزشی، مدل DACUM (Developing a curriculum) می باشد. این مدل، امروزه به عنوان روشی منحصر به فرد، خلاقانه و بسیار موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه به کار می رود.روش کار: در این پژوهش، سه کارگاه دو روزه متشکل از افراد خبره با استفاده از روش DACUM، به نیازسنجی آموزشی و تحلیل شغلی مدیران آموزشی (معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی، معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی) دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته شد و سپس بر اساس نتایج حاصل، برنامه آموزشی برای آنان تهیه گردید.یافته ها: کارگاه ها منجر به شناسایی 6 وظیفه و 51 فعالیت برای معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی، 9 وظیفه و 81 فعالیت برای معاونین آموزشی دانشکده ها و 16 وظیفه و 98 فعالیت برای مدیران گروه های آموزشی گردید. لیست مهارت ها و دانش مورد نیاز، لیست ابزار، تجهیزات و لوازم مورد نیاز و لیست رفتارهای ویژه شغلی نیز تهیه گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از کارگاه ها، پرسش نامه هایی جهت سنجش میزان اهمیت، دشواری و تکرار وظایف طراحی گردید. لیست نهایی دانش، مهارت ها، ابزار و تجهیزات مورد نیاز، رفتارهای ویژه شغل بر اساس اظهارات اعضای کمیته DACUM و پاسخ دهندگان به پرسش نامه ها تهیه گردید.نتیجه گیری: با توجه به میزان اهمیت، دشواری و تکرار وظایف و همچنین لیست دانش، مهارت ها، رفتارهای ویژه شغل و بررسی برنامه های آموزشی مدیران آموزشی در سایر کشورها، برنامه آموزشی مشتمل بر اهداف، محتوا، شیوه اجرا و نحوه ارزشیابی تهیه و تدوین گردید تا به منظور آموزش مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    313-320
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2596
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از روش ها و استراتژی های جدید یاددهی و یادگیری در قرن انفجار اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از راهنمای یادگیری یکی از روش های جدید یاددهی و یادگیری می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی دیدگاه دانشجویان و استادان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از به کارگیری راهنمای یادگیری بود.روش کار: در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 25 دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که واحد درسی دندان پزشکی جامعه نگر را انتخاب کرده بودند، به روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. برای این گروه، در زمینه مبحث آموزش حضور در عرصه مدرسه یک راهنمای یادگیری آموزش پیش از روش معمول که به صورت یک جلسه توجیهی و 2 جلسه حضور در مدرسه می باشد، به دانشجویان ارایه شد. پس از اتمام دوره، از پرسش نامه ای در ارتباط با راهنمای یادگیری برای جمع آوری نظرات دانشجویان استفاده گردید. هشت دیدگاه در این پرسش نامه مطرح شد و روایی و پایانی آن مورد تایید قرار گرفت. 8 استاد از گروه آموزشی سلامت دهان نیز این پرسش نامه را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: نظرسنجی دانشجویان و استادان درباره استفاده از راهنمای یادگیری در خصوص کل هشت زمینه مورد بررسی نشان داد که به ترتیب 76.5 و 86.0 درصد از آنان با به کارگیری راهنمای یادگیری در این درس نظر مثبت (موافقم و یا کاملا موافقم) داشتند.نتیجه گیری: استفاده از راهنمای یادگیری در رسیدن به هدف اصلی خود که جلب علاقمندی نسبت به استفاده از آن بود، مناسب می باشد و می تواند به استفاده بهینه از زمان آموزش کمک نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    321-329
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3324
  • دانلود: 

    2002
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف اصلی انجام پژوهش در حوزه علوم پزشکی، پاسخ به سوال یا مشکلی است که محقق می خواهد با استفاده از آن سلامت افراد جامعه را ارتقا بخشد. هدف اولیه رسیدن به پاسخ صحیح و با کمترین خطا از دغدغه های مهم محققین می باشد و هدف ثانویه نشر نتایج حاصل از این پژوهش ها برای تعمیم به جامعه و استفاده از آن ها در بعد وسیع تر است. رسیدن به این اهداف و سایر اهداف جانبی مستلزم به کارگیری علم آمار زیستی در روند انجام پژوهش می باشد. با وجود اهمیت بسیار زیاد آمار در تحقیقات، پژوهشگران با این علم آشنایی کمی دارند و یا به علت برخی پیچیدگی ها از آن دوری می کنند. آمار در سطوح متفاوت تحقیق از جمله نوشتن پروپوزال و تفسیر نتایج مقالات کمک کننده و حضور متخصصین آمار و اپیدمیولوژی در آماده سازی مقالات جهت چاپ بسیار مهم است. در مقاله حاضر سعی شد با زبانی شیوا و با ذکر مثال هایی کاربردی، مفاهیم برخی از آزمون های کاربردی در حوزه علوم پزشکی در اختیار محققان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2002 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    330-341
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1102
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

زمینه و هدف: شناخت ویژگی ها و معیارهایی که دانشجویان از آن ها برای انتخاب مدرسین خود استفاده می کنند، می تواند به عنوان شاخص مهمی در ارزیابی مدرسین در نظر گرفته شود تا بتوان کیفیت آموزش و اثربخشی آن را ارتقا بخشید. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود.روش کار: در مطالعه توصیفی- تحلیلی- مقطعی حاضر، 582 دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی کل کشور مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه پژوهشگر ساخته بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. پرسش نامه در 6 حیطه روش تدریس، شخصیت فردی، مهارت ارزشیابی، ارتباط بین فردی، دانش پژوهی و قوانین آموزشی طراحی گردید. داده ها به وسیله آزمون های آماری Independent t و ANOVA و در نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، حیطه های روش تدریس (4.34)، ارتباط بین فردی (4.17) و شخصیت فردی (4.11) با اهمیت ترین حیطه ها و ویژگی هایی مانند انجام حضور و غیاب (3.62)، برگزاری امتحان میان ترم (3.66) و سخت گیری استاد (3.71) از کم اهمیت ترین حیطه ها بودند. تنها بین جنسیت و حیطه قوانین آموزشی ارتباط معنی داری مشاهده گردید (0.01=P). بین میانگین نمرات حیطه ها بر حسب ترم تحصیلی تفاوت معنی داری وجود نداشت (0.05<P). در مجموع همبستگی و رابطه بین حیطه های مورد بررسی، دو دسته مجزا در قالب ویژگی های فردی مدرس و تعهدات حرفه ای را مشخص ساخت.نتیجه گیری: خصوصیات و ویژگی های مطلوب اعضای هیات علمی به خصوص ویژگی های فردی و شخصیتی آن ها از مهم ترین عوامل تعیین کننده در دستیابی به اهداف آموزشی و افزایش کیفیت آموزش هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 21
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    342-349
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    942
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

زمینه و هدف: کلاس های درس محل مناسبی برای انتقال تجربیات استادان به دانشجویان و درک بهتر مطالب درسی می باشد. عدم حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری یکی از مهم ترین مشکلات آموزشی رو به افزایش سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی بوده است. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد.روش کار: مطالعه مقطعی- توصیفی حاضر بر روی 150 دانشجوی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای متشکل از دو بخش بود. بخش اول اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسش نامه استاندارد عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری را در برمی گرفت. از پرسش نامه 20 سوالی که پیش تر روایی و پایایی آن اندازه گیری و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت (از تاثیر بسیار تا بی تاثیر و دامنه نمره از 80-0) تنظیم شده بود، استفاده گردید. نمره بهتر بیانگر موثرتر بودن عوامل پرسش شده در حضور دانشجویان در کلاس درس بود. پرسش نامه به صورت خودایفا توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آنالیز رگرسیون خطی در سطح معنی داری 0.05 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 58.7 درصد دانشجویان مونث، 83.3 درصد مجرد و 61.3 درصد بومی بودند. میانگین سنی دانشجویان 1.7±20.7 سال بود. میانگین نمره پاسخگویی دانشجویان 9.59±58.24 از 80 به دست آمد. بین محل سکونت، سال تحصیلی دانشجویان و جنس دانشجویان با میانگین نمره پرسش نامه ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد. از بین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس نظری، بیشترین نمره به ترتیب مربوط به روش تدریس مناسب، تسلط استادان به مبحث درسی و علاقه به درس بود. شرکت در کلاس به عنوان وظیفه و درگیر شدن فعال دانشجو از جمله عواملی بود که کمترین علت حضور در کلاس از نظر دانشجو بود.نتیجه گیری: با عنایت به نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که حضور در کلاس های درس متاثر از عوامل مربوط به هر دو گروه مدرسین و دانشجویان می باشد، اما میزان و تداوم حضور موثر دانشجویان در کلاس درس به وسیله عواملی مانند روش تدریس مناسب، تسلط استادان به درس و علاقه به مباحث درسی تعیین می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    350-359
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2982
  • دانلود: 

    1436
چکیده: 

زمینه و هدف: همه انسان ها از انواع هوش ها برخوردارند، فقط میزان و نحوه ترکیب آن ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین نظام های آموزشی باید زمینه رشد و پرورش آن ها را فراهم نمایند. هدف پژوهش حاضر، تحلیل رابطه بین هوش های چندگانه با تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه مورد نظر کلیه دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی 92-1391 بودند که از میان آن ها تعداد 129 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسش نامه هوش های چندگانه شامل 70 سوال و پرسش نامه تفکر خلاق دارای 20 سوال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی ابزارها به صورت محتوایی توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق ضریب Cronbach's alpha به ترتیب 0.84 برای هوش چندگانه و 0.87 برای تفکر خلاق برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی (ضریب همبستگیPearson ، t تک نمونه ای، تحلیل واریانس و Regression) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.یافته ها: مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق دانشجویان بالاتر از میانگین بود. بالاترین میانگین مربوط به مولفه هوش منطقی و ریاضی بود. همچنین بین مولفه های هوش چندگانه و تفکر خلاق رابطه مثبت وجود داشت.نتیجه گیری: از طریق توجه به رشد ابعاد هوش های چندگانه، می توان زمینه های پرورش تفکر خلاق در دانشجویان را فراهم آورد و دانشجویان می توانند نقش خود را به عنوان دانشجویانی خلاق و نوآور در رشد و پیشرفت جامعه ایفا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2982

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1436 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    360-366
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی دیدگاه های فراگیران، یکی از راه های ارزیابی اثربخشی روش های ارزشیابی در آموزش پزشکی است. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE یا Objective structured clinical examination) بخش جراحی در طول چهار سال 92-1389 بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، پس از برگزاری آزمون های OSCE پایان دوره جراحی، پرسش نامه پژوهشگر ساخته ای در میان شرکت کنندگان توزیع و دیدگاه ایشان در خصوص جنبه های مختلف مرتبط با آزمون در قالب مقیاس درجه بندی لیکرت جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار Stata SE نسخه 8 با در نظر گرفتن P<0.050 انجام گرفت.یافته ها: در میان 164 دانشجوی پزشکی، فراوانی نسبی نگرش مطلوب در خصوص جنبه های مرتبط با آزمون به شرح زیر بوده است: مناسب بودن مکان انتخاب شده در 46.0 درصد، مناسب بودن نحوه سوالات مطرح شده در ایستگاه های مختلف در 35.8 درصد، عادلانه و منطقی بودن سوالات در 39.7 درصد، کافی بودن میزان زمان اختصاص داده شده به ایستگاه ها در 29.4 درصد، مناسب بودن بیمارنما در 35.4 درصد، نقش افراد ارزیاب در 47.8 درصد، تاثیر اضطراب در 62.3 درصد و رضایت کلی از آزمون در 35.3 درصد موارد در سطح خوب و بسیار خوب گزارش شده است. رضایت کلی دانشجویان، با اضطراب، مکان برگزاری، نحوه سوالات مطرح شده، عادلانه و منطقی بودن سوالات، مدت زمان اختصاص داده شده به ایستگاه ها، شرایط بیمارنما و افراد ارزیاب آزمون، رابطه معنی دار داشت (0.050>P).نتیجه گیری: نگرش دانشجویان پزشکی در خصوص جنبه های مختلف مرتبط با آزمون در مجموع مثبت بود. با توجه به اهمیت کسب مهارت های ضروری بخش جراحی و نقش آزمون هایی چون OSCE به منظور ارزشیابی صحیح و دقیق توانمندی های بالینی این بخش، ارتقای کیفیت برگزاری آزمون های پیش گفته و نیز استمرار برگزاری دوره های آموزشی در خلال بخش پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    367-377
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    976
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از نظر دانشجویان برای ارزشیابی تدریس و فعالیت های آموزشی استادان یکی از روش های معمول و متداول در مراکز آموزشی است که با گذشت زمان، کاربرد آن فزونی یافته است. بر این اساس، مشارکت پویا و معنی دار ایشان در این فرایند، امری ضروری است. بنابراین مطالعه حاضر، به تبیین درک دانشجویان از فرایند ارزشیابی، چالش ها و راهکارهای پیشنهادی ایشان پرداخته است.روش کار: این پژوهش به صورت کیفی در سال 1391 در 3 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. جمع آوری نظرات در قالب 3 جلسه بحث گروهی جداگانه با مشارکت 19 نفر از دانشجویان صورت گرفت. شرکت کنندگان در جلسات، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف از میان دانشجویان عضو کمیته مشورتی دانشجویی دانشگاه انتخاب شدند. تمام بحث های گروهی ضبط و داده ها به روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. برای تامین اعتبار و مقبولیت داده ها از شیوه نظارت و بررسی همکار استفاده شد.یافته ها: موضوعات اصلی استخراج شده شامل چالش های درون داد ارزشیابی (با دو طبقه موانع مشارکت و عوامل تاثیرگذار)، چالش های فرایند ارزشیابی (با دو طبقه زمان انجام ارزشیابی و قالب دلخواه دانشجویان جهت ارزشیابی) و چالش های پیامد ارزشیابی (با دو طبقه انتشار نتایج ارزشیابی و وجود سیستم پاداش و تنبیه) بود.نتیجه گیری: از آن جایی که درک و آگاهی دانشجویان در خصوص فرایند ارزشیابی و کاربرد نتایج آن در افزایش مشارکت و جدیت ایشان در پاسخگویی به سوالات حایز اهمیت می باشد، پیشنهاد می گردد در راستای کاهش تورش اطلاعات (Information Bias) در فرایند ارزشیابی استاد، در حوزه های اطلاع رسانی مناسب و به موقع به دانشجویان و استادان، برگزاری دوره های آشنایی با مفهوم و کاربرد ارزشیابی و همچنین بازنگری در پرسش نامه های ارزشیابی، اقدامات سازنده تری صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 976

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    378-386
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    949
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

زمینه و هدف: دندان پزشکی کودکان یکی از علوم اصلی مرتبط با سلامت دهان می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین نظر دانشجویان دندان پزشکی کرمان نسبت به میزان دستیابی به اهداف یادگیری درس دندان پزشکی عملی کودکان در بخش های پری کلینیک و کلینیک به منظور تعیین نواقص و کاستی های موجود بود.روش کار: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر به همه دانشجویانی که واحدهای عملی کودکان را انتخاب کرده بودند (پس از پایان نیم سال)، پرسش نامه مربوط به درس گذرانده شده مشتمل بر دو قسمت کلی تحویل داده شد. قسمت اول دربرگیرنده مشخصات فردی و خانوادگی و قسمت دوم بر اساس اهداف آموزشی واحد موردنظر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون هایIndependent t ، x2 و ANOVA استفاده شد.یافته ها: 38.9 درصد از دانشجویان در درس عملی کودکان 1 میزان رضایتمندی خود را از دستیابی به اهداف یادگیری کاملا مطلوب، 47.2 درصد مطلوب و 13.9 درصد نامطلوب ارزیابی کردند. در دروس عملی کودکان 2 و 3 به ترتیب 54.3، 35.5 درصد دانشجویان میزان رضایتمندی خود را کاملا مطلوب، 25.7، 58.1 درصد مطلوب و 20.0، 6.5 درصد نامطلوب ارزیابی کردند.نتیجه گیری: بیش از 90 درصد دانشجویان در واحد عملی کودکان 3 دستیابی به اهداف یادگیری خود را کاملا مطلوب یا مطلوب ارزیابی کردند. به نظر می رسد میزان دستیابی به اهداف یادگیری دانشجویان با افزایش واحدهای گذرانده شده بیشتر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    387-393
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2046
  • دانلود: 

    859
چکیده: 

زمینه و هدف: مهارت های تفکر انتقادی جزء مهارت هایی است که توسط یونسکو برای انسان قرن 21 تعیین شده است. استرس نیز یکی از عوامل مهم در موفقیت می باشد که فشار بیش از حد آن می تواند میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجو را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.روش کار: در این پژوهش مقطعی- تحلیلی، 100 دانشجوی علوم پزشکی با روش طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله چک لیست اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه تفکر Watson-Glaser و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای Lazarus و Folkman با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان برابر با 5.71±37.32 (رده ضعیف) و میانگین نمره راهبردهای مقابله با استرس برابر با 18.80±90.95 به دست آمد و همبستگی معنی داری بین این دو نمره مشاهده نشد. همبستگی ضعیف معنی داری بین مولفه های دوری گزینی با استنباط و مسوولیت پذیری با استدلال وجود داشت (0.05>P).نتیجه گیری: میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان شرکت کننده در مقایسه با مطالعات داخلی تفاوت چندانی نداشت، اما در مقایسه با مطالعات خارجی نامطلوب بود که این موضوع توجه و ضرورت پرورش تفکر انتقادی در نظام آموزشی کشور را مطرح می سازد. غیر معنی دار بودن ارتباط بین تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله با استرس نیز می تواند ناشی از نوع پرسش نامه استفاده شده و برآورد نادرست دانشجویان از توانایی تفکر انتقادی و مهارت های مقابله با استرس آن ها باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 859 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 17
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    394-400
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1021
  • دانلود: 

    185
چکیده: 

زمینه و هدف: کارورزان یکی از مهم ترین گروه ها در میان دانشجویان پزشکی هستند و باید به خوبی با نحوه استفاده از پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence-based medicine یا EBM) آشنا باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه EBM در سال 1392 انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 70 دانشجوی کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان انتخاب شدند. پرسش نامه ها به صورت میدانی تکمیل و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل گردید.یافته ها: منبع کسب اطلاعات برای تصمیم گیری بالینی در 65.7 درصد از کارورزان، کتب مرجع چاپی بود. 62.9 درصد آنان مهم ترین علت استفاده از این منابع را سهولت دستیابی عنوان کردند. 95.7 درصد از کارورزان معتقد بودند که استفاده از EBM در مراقبت از بیماران مفید است، اما با این وجود فقط 37.1 درصد با مفهوم آن آشنا بودند و 95.7 درصد هیچ شناختی از سایت های مورد استفاده در EBM نداشتند.نتیجه گیری: برنامه ریزی منسجم برای قرار دادن واحد درسی EBM جهت کاربردی کردن آن و آموزش برای استفاده از اینترنت و روش های صحیح جستجو ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 185 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button