نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1047
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1047

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

عرفت پور زینه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    72-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    712
  • دانلود: 

    268
چکیده: 

چکیده فارسی:تصویرپردازی هنری یکی از ویژگی های اساسی متن قرآنی است که هریک از علمای اعجاز بیانی قرآن در قرن های گذشته بدون این که چنین اصطلاحی را به کار ببرند، به جنبه های محدودی از آن مانند تناسب لفظی، تناسب معنوی و برخی از صور خیال پرداخته اند. البته ادیبان معاصری هم چون سید قطب، فراتر از علمای قدیم رفته اند و با مطرح کردن اصطلاح تصویرپردازی هنری، مهم ترین عناصر این تصویرپردازی را برشمرده اند و آن ها را در ترسیم زنده و هنرمندانه صحنه های مختلف دنیوی و اخروی در آیات قرآنی دخیل دانسته اند. در این جستار، نگارنده بر آن است که با جمع آرای بلاغیون قدیم و ادیبان معاصر، تصویرپردازی هنری ابرار و جایگاه اخروی آنان را در سوره انسان مورد مطالعه قرار دهد و از راه بررسی مهم ترین عناصر تصویرپردازی هنری، یعنی مضمون، لفظ، صور خیال، احساس، حرکت، رنگ، گفت وگو، تقابل و موسیقی فواصل آیات، تا حد امکان، جلوه های زیباشناسانه این تصویرگری را آشکار کند تا از این راه، عمق معنای آیات مربوط به ابرار در این سوره، بیشتر درک شود و هدف دینی منظور نظر آن ها با تاکید بر ظرافت های بیانی اعجازآمیز کلام الهی، ترسیم شود. چکیده عربی:لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 712

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 268 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نهیرات احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    1141
چکیده: 

چکیده عربی:استلهم الشعراء العرب المعاصرون من التراث الإسلامی عامة و الإیرانی خاصة، منهم البیاتی الذی استحضر شخصیات إیرانیة فی شعره و استعان بها للتعبیر عن مراده. أتی البیاتی بهذه الشخصیات لتدل علی معان روحیة و إنسانیة عامة: کالمعرفة و الحب والإصلاح والثورة والسفر وقد أجاد فی ذلک حیث حمل کل شخصیة ما عرف عنها من عقائد و أفکار ومواقف.لم یکتف الشاعر بنقل تاریخ هذه الشخصیات فقط، بل صب علیها صبغة عصریة و حملها من قضایاه و همومه المعاصرة ما رآه متناسبا مع أفکار و رؤی کل منها. و قد نقد البیاتی بقصصهم الشعریة الواقع الاجتماعی و السیاسی للبلاد العربیة، کما نقد واقعها العقائدی و ما طرأ من تحریف علی المفاهیم الدینیة.ساهم الإبداع الشعری للشاعر فی اعطاء صورة محببة لهذه الشخصیات للمتلقی، و ذلک من خلال التحلیق بالخیال و استحضار الأساطیر و التحویر فی قصص هذه الشخصیات و الأسالیب المختلفة التی استعان بها البیاتی فی استحضارها من تقنیة القناع و المباشرة و ما إلی ذلک من التنویع فی التعامل مع کل شخصیة.برز فی هذه القصص الشعریة جانبان من أبطالها بصورة جلیة: الأول المحتوی الروحی (و المعنوی) الذی عرف عن کل منهم و الثانی المضمون الثوری (و الرافض) للظلم و التخلف فی مواقف هذه الشخصیات. چکیده فارسی:لطفا برای مشاهده چکیده فارسی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1141 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    29-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1109
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

چکیده عربی:إحدی القضایا الهامة فی البلاغة، موضوع التنکیر والذی یندرج فی قضایا علم المعانی ولاستخدامه أغراض بلاغیة عالیة یمکن استشفافها فی القرآن أیما استشفاف ولاستخدام الکلمة نکرة أرجحیة لما یحتویه من معنی لا یمکن التعبیر عنه بالتعریف.ولذلک قمنا بضبط الملامح الدلالیة للتنکیر فی کلام أمیر المومنین لنعرض بذلک بصمة من عمق فصاحته و نرد ثانیا علی من یشیع مزاعم حول عدم صحة نسبة النهج إلی الإمام علی (ع) حیث لا یمکن صدور کلام کهذا إلا لمن له باع طویل فی الفصاحة کأمیر المومنین (ع).وهناک مزاعم ضعیفة حول انتحال النهج بید الشریف الرضی و نری فی ملامح التنکیر الموجودة فی جزء یسیر من نهج البلاغة أن الجمالیات التی تتجلی فی نهج البلاغة مهما سمت عبقریة الشریف الرضی ومهما راقت جلالة کلامه فإن اللمسات الخلابة المرئیة فی نهج البلاغة لا تنبثق إلا ممن ینهل کلامه من القرآن ویستقی مادته من الذکر الحکیم وهو الإمام علی (ع).وقد جری الإمام علی (ع) ببلاغته الواسعة وعبقریته الفذة علی إصدار الکلام منسجما مع مقتضی المعنی وقد توافقت استخداماته بالاستخدامات الواردة فی القرآن و حذت حذوها وجاء هذا الأسلوب (التنکیر) فی طیات کلامه المجموع فی نهج البلاغة. وقد قمنا بإحصاء هذه الظاهرة وتبیین جمالیاتها فی الحکم نموذجا، وأوردنا المعانی الرائعة لها فی بعض الحکم کالتعظیم والتکثیر والنوعیة و... . . چکیده فارسی:لطفا برای مشاهده چکیده فارسی به متن کامل(PDF)  مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

IRFATPOUR Z.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    44-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The artistic imaginary is one of the fundamental peculiarities of Qur’anic text that each of the scholars for verbal miracle of Qur’an in the past centuries, without applying such a term, focused on the militant aspects such as verbal proportion, semantic and dedication. However, contemporary writers such as Sayyid Qutb have gone beyond the old scholars and by explaining the term of artistic imagination specified it the most important element and considered as live and artistic sketching of different worldly and otherworldly domains. In this paper, by assembling old rhetoric and contemporary literature, the author tries to study the artistic imagery of benefactors and their otherworldly place in the chapter Insaan. And through study, it tries to highlight important elements of artistic imagery such as topic, word, accent, feeling, movement, color, dialogue and to the extent aesthetic manifestation of this imagery.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    73-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1037
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

چکیده فارسی:رمزگونگی و سخنان سمبلیک و در مراحل بالاتر، شطحیات، یکی از ابزارهای انتقال تجربیات ماورایی اهل تصوف بوده که همواره در خدمت بیان انواع هنجارگریزی و کشف و شهودهای رویاگونه آنان درآمده است.ادونیس و سهراب سپهری ازجمله شاعران و اندیشمندانی هستند که رویا و تجربه های سوررئالیستی و اندیشه های صوفیانه را به صورت استعاره و رمز و مجاز در شعر خویش به کار می گیرند. از این دیدگاه می توان آن ها را شاعرانی رویاپرداز نامید که در شعر آن ها رویا وسیله ای برای ورود به دنیای صوفیانه و تجارب عارفانه، مدخلی برای گام نهادن به رویاهای شاعرانه و جهانی سوررئال است که در آن، واقعیت خلق شعر به وقوع می پیوندد و موسیقی نرم و رویابرانگیزی می آفریند که در شعر هردوی آن ها تبدیل به مشخصه ای سبکی می شود.این نوشتار، به روش تحلیلی- توصیفی و بر اساس مکتب تطبیقی آمریکایی به توصیف و تطبیق شعر ادونیس و سهراب سپهری از دیدگاه تجارب صوفیانه، نگاه عارفانه و رویاگونه دو شاعر می پردازد و ضمن معرفی مکتب آمریکا و گروه ادبی شعر لبنان، شیوه ها و بن مایه های اهل تصوف چون خیال و رویا، عادت گریزی و ... را در شعر این دو شاعر، بررسی خواهد کرد.هدف و سوال اصلی این تحقیق، توصیف جهان پنهان ادونیس و سهراب در پس رویاها و تجارب صوفیانه آن ها و آشکارسازی پیوند این نگاه با اندیشه های هنجارگریزانه و عادت شکن آن ها به شعر و روزگار خود است. چکیده عربی: لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    101-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1057
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

چکیده فارسی:تی.اس الیوت از پسِ دیدگاه های نقادانه و شعر خود، تاثیری شگرف بر شعر جهان و به دنبال آن، شعر عربی معاصر گذاشته است. برجسته ترین دیدگاه شعری الیوت، که در تطبیق آن بر روی سروده های خود کوشیده است، نظریه به هم پیوستگی عینی است. این نظریه، دو جنبه دارد: جنبه نخست آن مربوط به شخصیت زدایی از شاعر است که این نظریه را در مقابل مکتب رومانتیسم قرار می دهد. جنبه دیگر، بهره گیری از نماد، برای بیان واقعیت های خارجی است. این نظریه در قصیده سرزمین ویران الیوت، عینیت یافته است، قصیده ای که نه تنها در سطح جهان عربی، در سراسر دنیا به یک الگو، برای شعر معاصر تبدیل شده است. ادونیس به گونه ای غیرمستقیم از این نظریه، تاثیر پذیرفته است که در دیدگاه های نقدی وی و هم چنین در قصایدش به روشنی، دیده می شود. این جستار، با روش تحلیل محتوا، ضمن تعریف نظریه الیوت، به معرفی قصیده سرزمین ویران، پرداخته است، سپس تاثیرات این نظریه را بر روی دیدگاه های نقدی ادونیس، پی گرفته و در پایان، نمود نظریات ادونیس را در قصیده الرأس و النهر وی، بررسی کرده است. چکیده عربی: لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1057

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

میمندی وصال

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    125-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    970
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

استخدام ازجمله محسنات معنوی در علم بدیع است که علی رغم جایگاه والای آن در این علم، که ناشی از نقش آفرینی این صنعت در فرآیند خلق و ایجاد چند معنا برای یک لفظ با رعایت ایجاز و اختصار بوده، از داشتن تعریفی جامع و واحد که مورد اجماع اندیشمندان عرصه بلاغت باشد و همه مصادیق شناخته شده و موارد احتمالی ناشناخته آن را فراگیرد، بی نصیب مانده است. نظر به اهمیت و نقش این گونه بدیعی در درک و تبیین معانی و مفاهیم کلام فصیح عربی، این تحقیق با مراجعه به مشهورترین آثار بدیع پژوهان به بررسی و نقد دیدگاه های آنان درخصوص تعریف استخدام بدیعی و بیان و کاستی های هرکدام پرداخته و سپس تعریفی جامع و مانع از این محسنه معنوی مطرح کرده است. در ادامه، معروف ترین اشکال و قالب های موجود استخدام در آثار پیشینیان، همراه با شواهدی از نظم و نثر عربی ذکر شده است. بالاخره این جستار با تحلیل یکی از آیات قرآن کریم، برای نخستین بار قالبی ناشناخته از استخدام در این کتاب را کشف و ارائه کرده که در آن عطف سه اسم بر معمول (فاعل) یک عامل (فعل) سبب شده تا آن عامل در رابطه با هرکدام از آن چهار معمول، معنایی متفاوت بیابد که در این تحقیق، تلاش شده با مراجعه به کتب لغت، این معانی، استخراج و عرضه شود. چکیده عربی:لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل(PDF)  مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    26
  • صفحات: 

    151-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    777
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

چکیده فارسی: این بررسی با هدف ارزیابی میزان موفقیت بخش متون عربی عمومی سال سوم دبیرستان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان، کوشیده است با بیان تاثیر متون در آموزش زبان و از طریق تحلیل داده های به دست آمده از نظرسنجی، میزان موفقیت بخش متون را در دستیابی به اهداف بخش مذکور، بررسی کند. جامعه آماری پژوهش، دبیرستان های شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان غربی است. نمونه گیری از جامعه آماری با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. روش پژوهش موردنظر، پیمایشی است و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و روش تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی محاسبه میانگین، انحراف معیار و درصد و در بخش آمار استنباطی، آزمون (t) است. نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر بیشتر دبیران، بخش متون در کتاب عربی عمومی سال سوم دبیرستان، در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است، در حالی که از نظر بیشتر دانش آموزان، این بخش از کتاب در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده است، از این رو ضرورت توجه بیشتر به تصحیح این بخش، در کتاب درسی عربی عمومی سال سوم دبیرستان، احساس می شود. چکیده عربی:لطفا برای مشاهده چکیده عربی به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button