چکیده عربی:وظف الشعراء العرب الشخصیات القرآنیة و قصصهم فی اشعارهم من قدیم الزمن. و الشاعر العربی المعاصر واصل نفس الأسلوب، لأن هذا الجانب من المضامین القرآنیة کجوانبه الأخری یغنی الشعر و یضاعف قیمته. قد وظف بدوی الجبل القصص و القرآنیة و شخصیاتها فی دیوانه بصورة تلمیحیة – غیرتصریحیة - لإثراء شعره و نقل مضمونه الی المتلقی مدعوما بنفحة قرآنیة مشحونا بروح معنویة. استحضر الشاعر عدداً من النبیاء الذین قصّ القرآن قصصهم فاختار من تلک القصص أقساما تساهم فی إثراء نصه الشعری ک «قصة المعراج»، «قصة النبی یوسف (ع)»، « قصة النبی ابراهیم (ع)»، «قصة النبی موسی (ع)» و « قصة آدم (ع)». و للشاعر طاقته البداعیة فی توظیف القصة القرآنیة بحیث تناسبت مع الحاجة العصریة.
چکیده فارسی:شاعران عرب از دیرباز شخصیت ها و داستان های قرآنی را در شعر خویش بکار برده اند. شاعر معاصر عرب نیز از این داستانها بهره برده و می برد. زیرا این بخش از مضامین قرآنی مانند سایر مضامین آن بر ارزش و غنای شعر وی می افزاید.بدوی الجبل از داستانهای قرآنی و شخصیتهای آن بصورت تلمیحی برای غنی تر شدن شعر خویش و انتقال مضمون آن به مخاطبان یاری جسته است.در این پژوهش ابتدا علل رویکرد شاعر معاصر عرب به داستانهای قرآنی آورده شده است. سپس به نحوه بهره وری بدوی الجبل از داستان های قرآن و بازتاب آنها در شعر وی پرداخته شده است. کما اینکه مضمون کلی قصیده و ربط آن به داستان قرآنی مورد بررسی واقع شده است. همچنین توانایی ها و ابتکارات وی در استفاده از مضمون قرآنی - بگونه ای که متناسب با نیاز امروز جامعه گشته - مورد بررسی واقع شده است.