زمینه و هدف: مشاوره و راهنمایی توسط اساتید راهنما در طول دوره تحصیل، به دانشجویان در غلبه بر مشکلات آموزشی کمک خواهد کرد. هدف این مطالعه، بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ارتباط با ارائه راهنمایی و مشاوره تحصیلی بود.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی، نظرات 354 نفر از دانشجویان از طریق پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تایید شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. داده ها از طریق تکمیل پرسشنامه نظرخواهی مشتمل بر 35 سوال جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS.15 و آزمون های آماری t و ANOVA تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: دو سوم دانشجویان دختر و بقیه پسر بودند. تعداد 183 نفر (8/51 درصد) از دانشجویان اعلام نمودند که در طول دوران تحصیل به استاد راهنمای خود مراجعه کرده اند، ولی تنها 8/18 درصد از این ارتباط رضایت داشتند. میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان از وضعیت موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه 78/0±36/2 و میانگین نمره نظرات آنان از وضع مطلوب مشاوره و راهنمایی 65/0±88/3 بود که در مقایسه با وضع موجود از نظر آماری معنادار بود (p<0.001) دانشجویان با میانگین 91/3 ضرورت امر مشاوره را تایید می کنند و با میانگین 11/4 بر این باورند که استاد راهنما می تواند در امر هدایت تحصیلی دانشجو موثر باشد.نتیجه گیری: دانشجویان نسبت به اهمیت و نقش سازنده مشاوره و راهنمایی تحصیلی، نگرش مثبتی دارند، اما از شرایط موجود مشاوره و راهنمایی تحصیلی در دانشگاه رضایت ندارند. با توجه به نقش ویژه اساتید راهنما در هدایت دانشجویان، بازنگری و اصلاح فرایند استاد راهنما، ضروری به نظر می رسد.