چکیده فارسی:قضایای اولی، که از مهم ترین اصول اولیه مقدمات برهان به شمار می روند، نقشی اساسی در نظام معرفت شناسی مبناگرا ایفا می کنند. برخی از حکما قائل هستند که این قضایا قابل اقامه برهان نیستند. در این مقاله، نظر آیت اله جوادی آملی مبنی بر استدلال ناپذیری قضایای اولی مورد بررسی قرار گرفته است. البته، چون این نظر را نخست فخر رازی و ملاصدرا مطرح کرده اند و سپس آیت اله جوادی آملی آن را تکمیل کرده و به اشکالات وارد شده بر آن پاسخ داده است، گذشته از بررسی تفصیلی نظر آیت اله جوادی آملی، دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا را نیز به اجمال بررسی کرده ایم. در پایان مقاله حاضر، به این نکته اشاره شده است که هیچ وجهی برای اولی الاوائل بودن اصل امتناع تناقض وجود ندارد.
چکیده عربی:تعد القضایا الأولیة من أهم المبادیء الأساسیة لمقدمات البرهان، و هی تلعب دورا هاما فی نظام علم المعرفة المبنائیة. و لقد ذهب بعض الحکماء إلی القول بأن هذه القضایا لا تقبل البرهنة علیها. هذه المقالة تتطرق إلی دراسة عدم قابلیة القضایا الأولیة للإستدلال علیها من وجهة نظر آیة الله جوادی آملی. و بما أن أول من طرح هذا الرأی هما الفخر الرازی و ملاصدرا و من ثم تکفل آیة الله جوادی آملی بتکمیل هذا الرأی والإجابة علی الإشکالات الواردة علیه، لذلک اهتمت المقالة ببیان نظریة الفخر الرازی و ملاصدرا علی نحوالإجمال بالإضافة إلی الدراسة التفصیلیة لرؤیة آیة الله جوادی آملی حول هذه المسألة. فی ختام هذه المقالة أشیر إلی هذه النقطة والمتمثلة فی أنه لا وجود لأی وجه من الوجوه یدل علی أصل امتناع النقیضین بوصفه اول الأولیات.