Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

پیروز علی آقا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    11-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1228
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

چکیده فارسی:شیوه رهبری امام خمینی به عنوان الگوی رهبری اسلامی در زمان معاصر می تواند مقدمه مناسبی برای ارائه الگوی رهبری در اسلام باشد. این الگو ابعاد و جنبه های مختلفی دارد که به تناسب ظرفیت این مقاله، یکی از مهم ترین آنها یعنی رهبری بصیر مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین شاخص های رهبری بصیر از دیدگاه امام خمینی عبارتند از: دوراندیشی و آینده نگری، داشتن چشم انداز و ارائه طرحی برای آینده، شناخت ماهیت جریان ها و هوشیاری در مواجهه با آنها، شناخت افراد صالح و ناصالح، دشمن شناسی و شناخت توطئه های دشمن و سرانجام موقعیت و وظیفه شناسی. مستند این شاخص ها تصریح امام در بیان آنها و یا مصادیقی از رفتار امام است که توسط دیگران نقل شده است.   چکیده عربی:بوسع قیادة الامام الخمینی، باعتبارها نموذجا للقیادة الاسلامیة فی عصرنا الحاضر، أن تشکل ارضیة مناسبة للتعریف بنموذج القیادة فی الاسلام. و لایخفی أن هذا النموذج یتسم بأبعاد و جوانب متعددة، سنحاول فی هذا المقال استعراض أحد أبرزها، بما یتسع له المجال، ألا و هو القائد البصیر.و یری الامام الخمینی أن أبرز سمات القائد البصیر، عبارة عن: العمق الفکری، الرؤیة المستقبلیة، بعد الأفق، التخطیط للمستقبل، الاحاطة بطبیعیة القوی والتیارات، التحلی بالحیطة والحذر فی التعاطی معها والتصدی لها، القدرة عل التمییز بین الافراد الصالحین و غیرالصالحین، معرفة العدو و إدراک دسائسه و مؤامراته، و أخیرا إدراک الموقف و وعی المسؤولیة.أما السبیل للتعرف علی ذلک فیکمن فی خطابات الامام و تصریحاته فضلا عن مصادیقها التی تجلت فی سلوک و سیرة سماحته و مواقفه التی تحدث عنها الآخرون.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    35-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    841
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

چکیده فارسی:مدعای مقاله این است که از نظر امام خمینی توسعه سیاسی برخاسته از بنیان ها و اصول اسلامی و الهی مبتنی بر مشارکت حداکثری تک تک شهروندان بوده و در پی سعادت دنیوی و اخروی و بهبود وضع مادی و تعالی معنوی انسان و جامعه، با جهت گیری تقرب به خداوند و خشنودی اوست و به لحاظ مقام تحقق، دارای چهار الگوی نبوی، علوی، مهدوی (تحقق در آینده) و ولایت فقیه است. در مقابل، توسعه سیاسی از منظر الگوهای غربی عموما مبتنی بر خواسته های مادی و بهبود وضعیت دنیوی افراد و جامعه و سیستم سیاسی است. از نظر امام، سیاست به سه نوع شیطانی، انسانی و الهی تقسیم می شود و تنها سیاست الهی، جامع تمام بخش ها و زوایای زندگی انسان، اعم از دنیوی و اخروی است. از نظر امام خمینی الگوهای توسعه به متعالیه و غیرمتعالیه (متدانیه و متعارف) تقسیم می شوند و توسعه سیاسی متعالیه، مطلوب ایشان است.   چکیده عربی:یؤکد هذا المقال علی ان التنمیة السیاسیة فی فکر الامام هی التنمیة المنبثقة عن الاسس والمبادیء الاسلامیة و السماویة القائمة علی اساس مشارکة اکبر عدد من المواطنین، و هی التنمیة التی تسعی الی توفیر السعادة الدنیویة والاخرویة، و تحسین الوضع المادی و تسامی معنویة الانسان والمجتمع بهدف التقرب الی الله عزوجل و نیل رضاه. و فیما یتعلق بتحقق هذه التنمیة یحدد الامام اربع نماذج نبویة و علویة و مهدویة (مستقبلیة) و ولایة الفقیة. هذا فی حین ان النموذج الغربی للتنمیة السیاسیة بصورة عامة یؤکد علی المطالب المادیة و تحسین الوضع الدنیوی للفرد والمجتمع والنظام السیاسی و تنقسم السیاسیة فی رأی الامام الی ثلاثة اقسام: شیطانیة، انسانیة، و الهیة. و ان السیاسة الالهیة هی الوحیدة التی تشمل جمیع مرافق و مناحی حیاة الانسان سواء الدنیویة او الاخرویة. و تنقسم نماذج التنمیة فی رأی الامام الی متعالیة و غیر متعالیة (متدنیة) و ما ینشده الامام هی التنمیة المتعالیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 841

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    61-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    702
  • دانلود: 

    620
چکیده: 

چکیده فارسی:مقاله در پی اثبات این است که رهبری امام خمینی، مبتنی بر نظریه رهبری کاریزمایی «ماکس وبر» نیست، بلکه از الگوی نظری دیگری نشات گرفته است که در این بحث با تکیه بر آرای علامه مطهری بیان شده است. در بخش اول، ماهیت رهبری پیامبران الهی در پرتو ابطال نظریه رهبری کاریزمایی روشن شده است. در بخش دوم نیز، ماهیت رهبری امام خمینی در قالب شناخت علل گراییدن توده های مردم به ایشان بیان شده است. در پایان نیز علت اصلی گرایش مردم ایران به امام خمینی، انطباق و اتصال ایشان با فرهنگ اسلامی - شیعی و نه ویژگی های فردی و خودبنیاد وی بیان شده است.   چکیده عربی:یحاول هذا المقال ان یبرهن بان قیادة الامام الخمینی لاتستند الی نظریة القیادة الکاریزماتیة ل (ماکس ویبر)، و انما تستند علی نموذج نظریة اخری تم تبیینها هنا استنادا الی آراء العلامة المطهری. ففی الفصل الاول من هذا المقال تم تبیین ماهیة قیادة الانبیاء فی ظل ابطال نظریة القیادة الکاریزماتیة. کما تم فی الفصل الثانی تبیین ماهیة قیادة الامام الخمینی فی اطار معرفة اسباب ایمان الشعوب به، کما تم فی النهایة تبیین اسباب ایمان الشعب الایرانی بالامام الخمینی و مدی ارتباط وتطابق شخصیته مع الثقافة الاسلامیة الشیعیة و لیس خصوصیاته الفردیة و الذاتیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 620 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    77-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1229
  • دانلود: 

    659
چکیده: 

چکیده فارسی:شهید سیدمحمدباقر صدر از کسانی است که نظریه نسبتا جامعی را در خصوص چیستی، امکان، ضرورت، شرایط و چگونگی تحقق «انقلاب» تحت رهبری مکتب اسلام مطرح کرده است. نظریه او در باب انقلاب نه از نوع نظریه های پسینی یا تحلیل گر بلکه از نوع نظریه های پیشینی و هنجاری یا راهنمایی کننده و دلالت گر و در نتیجه تعیین کننده جهان نگری و ایدئولوژی انقلاب است. او در این راستا با تکیه بر ارکان و بنیان های نظری سنت های تاریخ و آزادی انسان به مساله امکان انقلاب و ضرورت آن برای جوامع اسلامی در دوران معاصر می پردازد و سپس با تکیه بر عواملی چون مکتب و ایدئولوژی، شرایط زمانی و آمادگی، شناخت مکتب و مقتضیات، توان رهبری، اراده و امکانات و توانایی ها، به بیان چگونگی تحقق انقلاب تحت رهبری مکتب اسلام می پردازد.   چکیده عربی:الشهید السید محمدباقر الصدر، من الشخصیات التی طرحت نظریة شاملة حول ماهیة و امکانیة و ضرورة و شروط تحقق الثورة و کیفیة حدوثها فی ضوء الرؤیة الاسلامیة.و نظریته فی هذا المجال (مجال الثورة) لیست من نوع النظریات القدیمة او التحلیلیة و انما من نوع النظریات التقدمیة السلیمة او النظریات الراشدة الهادفة التی تحدد فی النهایة النظرة العالمیة والفکریة للثورة.و یتطرق الشهید علی هذا الصعید الی موضوع امکانیة تحقق الثورة و ضرورتها للمجتمعات الاسلامیة فی الوقت الحاضر من خلال الاعتماد علی الاسس النظریة والسنن التاریخیة و حریة الانسان. ثم یتطرق الی تبیین موضوع امکانیة تحقق الثورة بقیادة الدین الاسلامی من ا خلال الاستناد علی عدة عوامل مثل: الدین، الایدیولوجیا، الظروف الزمانیة، الاستعداد، الاحاطة بالمدرسة التی ینتمی الیها والمتطلبات، القدرة علی القیادة، الادارة، الامکانیات والقدرات الموجودة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 659 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بذرافکن مجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    109-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    848
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

چکیده فارسی:قیام های مردمی منطقه بیشتر پیرامون دو نقطه کانونی رقم خورده است، یکی اعتراض به سیاست خارجی و حضور بیگانگان در منطقه و دیگری در قالب نارضایتی از وضع اجتماعی اقتصادی داخلی. اما آنچه مورد توجه است پیشرفت جنبش های اسلامی منطقه در طی زمان و اصلاح اشکالات و نقاط آسیب پذیر آنهاست به صورتی که هر نسل از جنبش های اسلامی در پی نسل دیگر از نقاط قوت بهتر و نقاط ضعف کمتر برخوردار است. در این مسیر، غرب نیز تلاش خود را برای شکست دادن این قیام های مردمی روزآمد کرده و به تناسب، شکل نویی بدان ها بخشیده است. در وقایع انقلاب های عربی منطقه، کارشناسان مصر را به عنوان مهم ترین کشور ارزیابی کرده اند، از این رو در این مقاله در بررسی نسل های مختلف جنبش های اسلامی، بر مصر تاکید ویژه ای شده است.   چکیده عربی:تتمحور الثورات الشعبیة فی المنطقة بصورة عامة حول نقطتین مرکزیتین، هما: الاحتجاج علی السیاسة الخارجیة والوجود الأجنبی فی المنطقة، والاستیاء من الاوضاع الاجتماعیة والاقتصادیة الداخلیة.لکن الملفت للاهتمام هو تطور الحرکات الاسلامیة فی المنطقة بمرور الایام و محاولة تلافی اشکالاتها و نواقصها، حتی اصبح کل جیل منها اکثر قوة و تماسکا واقل ضعفا من الجیل الذی سبقه. و فی المقابل طور الغرب ایضا من أسالیبه فی مواجهة الثورات الشعبیة و محاولة افشالها، مستعینا باشکال جدیدة تتناسب و طبیعة المرحلة..و فی ظل وقائع الثورات العربیة التی عمت دول المنطقة، استحوذت مصر علی اهتمام الخبراء والمراقبین باعتبارها البلد الأبرز والأهم. و من هنا حاول المقال دراسة اجیال مختلفة للحرکات الاسلامیة مع التأکید علی مصر بشکل خاص.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 848

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    135-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

چکیده فارسی:برخی از متفکران، وسایل ارتباطی نوین را بسترساز تحقق شتابان جهانی شدن می دانند و بر این باورند که تکنولوژی های نوین ارتباطاتی، ایده موسوم به دهکده جهانی را در بسیاری از نقاط دنیا عینیت بخشیده اند. پدیده جهانی شدن در چند دهه اخیر به صورت گسترده ای جامعه ایران را نیز تحت الشعاع خود قرار داده و در این راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که این پدیده چه تاثیری بر تحولات عرصه رسانه در ایران پس از انقلاب اسلامی داشته است؟نگارندگان برای پاسخ به این سوال، پدیده جهانی شدن را از بعد تحولات فناوری های ارتباطی در ایران مورد توجه قرار داده و در ادامه به پیامدهای فرهنگی - اجتماعی رشد فناوری پرداخته اند.   چکیده عربی:یعتبر بعض المفکرین ان اجهزة الاتصالات الحدیثة من الممهدات والالیات التی تساهم فی تسریع عملیة تحقق العولمة، و یعتقدون بان التقنیة الحدیثة للاتصالات ستحقق علی ارض الواقع الفکرة المعروفة (بالقریة العالمیة) فی کثیر من انحاء العالم. فقد ترکت ظاهرة العولمة فی العقود الاخیرة تأثیرا کبیرا علی المجتمع الایرانی. من هنا یحاول هذه البحث او هذه الدراسة، الاجابة علی هذا السؤال، و هو ما هو التأثیر الذی ترکته هذه الظاهرة علی التطورات التی حصلت فی مجال الاعلام فی ایران ما بعد الثورة الاسلامیة. للأجابة علی هذا السؤال قام کاتب هذا المقال بدراسة ظاهرة العولمة من جانب التطورات التکنولوجیة للاتصالات فی ایران کما تطرق فی هذا المقال الی التداعیات الثقافیة الاجتماعیة لتطور التقنیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    161-187
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1445
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

چکیده فارسی:در شرایطی که دو ایدئولوژی مارکسیسم و سرمایه داری دوش به دوش هم برای تسری در مناطق مختلف جغرافیایی در تلاش بودند، انقلاب اسلامی در ایران بر پایه ایدئولوژی اسلامی، نظامی سیاسی را شکل داد و بازیگر جدیدی با معیارهای جدید بر اساس اسلام به عنوان یک کارگزار جدید در ساختار نظام بین الملل مطرح گردید. ضرورت های ایدئولوژی اسلامی چالش هایی را در نحوه ارتباط این کارگزار جدید با ساختارهای موجود در سطح بین الملل به وجود آورد. سوال این پژوهش چگونگی ارتباط ساختار نظام بین الملل و کارگزار جدید است. فرضیه پژوهش این است که تقابل ساختار و کارگزار جدید مبنای ایدئولوژیکی دارد. برای بررسی نوع ارتباط ساختار و کارگزار در سطح بین الملل با تکیه بر تئوری هایی مانند مکتب انگلیسی، سازه انگاری، نوواقع گرایی و پارادایم برخورد با نظام سلطه، به نوع این رابطه می پردازیم.   چکیده عربی:فی الوقت الذی کانت فیه الایدیولوجیتین المارکسیة والرأسمالیة تسعیان الی بسط نفوذهما علی المزید من المناطق والبلدان، عملت الثورة الاسلامیة فی ایران علی إقامة نظام سیاسی علی اساس الایدیولوجیة الاسلامیة، و قدمت للعالم لاعبا جدیدا فی النظام الدولی بمعاییر جدیدة مستلهمة من الاسلام.و استطاعت الایدیولوجیة الاسلامیة أن تخلق تحدیات فی سیاق علاقة اللاعب الجدید مع المنظومة السائدة فی الساحة الدولیة.و فی هذا الاطار یحاول البحث لفت الانظار الی طبیعة العلاقة البنیویة بین النظام الدولی واللاعب الجدید. و یفترض البحث أن المواجهة بین النظام السائد واللاعب الجدید تقوم علی أسس ایدیولوجیة.ولدراسة نوعیة العلاقة بین المنظومة واللاعب علی الصعید الدولی، یستعین الکاتب بنظریات أمثال: المدرسة البریطانیة، البنیویة، الواقعیة الجدیدة، و نموذج المواجهة مع نظام الهیمنة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

ابوطالبی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    189-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    632
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

چکیده فارسی:مولف در این نوشتار به تبیین رهیافت هستی شناختی به دموکراسی بر اساس دو اصل مهم آن، یعنی اصل خودآیینی یا خودمختاری و اصل گفتگو پرداخته است و نشان داده که افراد شاخص در این رویکرد با رد جمع بین دین و دموکراسی، قائل به عدم امکان مردم سالاری دینی هستند. با توجه به این نظریه، مولف به نقد مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی این نظریه پرداخته و سپس با نقد اصول حاکم بر آن، نشان داده است که بر خلاف نظریه مذکور، حتی با تعاریف و دیدگاه های غربی نیز می توان دین را با مردم سالاری جمع کرد و به نظریه مردم سالاری دینی معتقد شد.   چکیده عربی:یحاول الکاتب فی مقاله بیان المنهج الانطولوجی فی ارساء الدیمقراطیة وفقا لمبدئیها الرئیسیین: مبدأ الذاتیة (او اصالة الفرد) و مبدأ الحوار، مشیرا الی أن کبار المنظرین لهذه المنهجیة یرفضون الجمع بین الدین والدیمقراطیة، و بالتالی عدم امکانیة تحقیق السیادة الشعبیة الدینیة.و فی ضوء هذه النظریة، یسعی الکاتب الی نقد الأسس الانثروبولوجیة والابستمولوجیة لهذه النظریة، ثم من خلال نقد المبادئ التی تقوم علیها، یؤکد امکانیة الجمع بین الدین والسیاده الشعبیة حتی فی ضوء الرؤیة الغربیة و مفاهیمها، و یقول بنظریة السیادة الشعبیة الدینیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 632

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    213-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    667
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

چکیده فارسی:در این مقاله روند دگرگونی های ارزشی جامعه ایران در تحقیقات انجام گرفته از سال 1357 تا 1388 مورد بررسی قرار گرفته است. انقلاب اسلامی با اتکا به ارزش های معنوی و متعالی به پیروزی رسید و بی شک ادامه حیات جمهوری اسلامی و نیل به آرمان های جهانی انقلاب اسلامی جز از رهگذر حفظ و تقویت این ارزش ها ممکن نخواهد بود. بنابراین، شناخت تغییرات احتمالی اعتقادات و ارزش های جامعه ایران در طول این سال ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مطالعه بر اساس فراتحلیل نتایج پیمایش های ملی سال های 1357 تا 1388، به بررسی روند تغییرات ارزش های جامعه ایران در این بازه زمانی پرداخته است.   چکیده عربی:فی هذا المقال تم دراسة عملیة تغیر القیم فی المجتمع الایرانی وفقا للابحات التی اجریت فی هذا المجال فی الفترة ما بین عام 1979 و حتی عام 2009 م. فالثورة الاسلامیة انتصرت بالاعتماد علی القیم المعنویة السامیة. و مما لاشک فیه ان استمرار حیاة الجمهوریة الاسلامیة الایرانیة و تحقیق الاهداف والآمال المعنویة للثورة الاسلامیة رهین صیانة و تعزیز هذه القیم. تأسیسا علی ذلک یحظی موضوع معرفة التغیرات الاحتمالیة لمعتقدات و قیم المجتمع الایرانی طلیة هذه السنوات بأهمیة کبیرة. یذکر ان هذه الدراسة تمت علی أساس نتائج الدراسات الوطنیة التی اجریت خلال الفترة مابین عام 1979 حتی عام 2009 م حول عملیة تغیر قیم المجتمع الایرانی فی الفترة المذکورة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

ابراهیمیان حجت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    243-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1140
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

چکیده فارسی:در کنار اکثریت مسلمان در کشور ایران، اقلیت های غیر مسلمان نیز وجود دارند که با داشتن تابعیت ایران، از اعضای ملت محسوب می شوند. این مقاله درصدد تبیین حقوق خاص و ویژه اقلیت های دینی در نظام سیاسی ایران است، بدین معنا که اقلیت های دینی در عین تمایل به برخورداری از رفتار برابر با اکثریت، برای حفظ و پاسداری از خصایص فرهنگی دینی خود خواهان انجام اقداماتی با حمایت دولت هستند که خوشبختانه در قوانین ایران چه در قانون اساسی و چه در قوانین عادی به این مهم پرداخته شده است.   چکیده عربی:الی جنب الغالبیة المسلمة، تعیش فی ایران أقلیات دینیة أخری تتمتع بحقوق المواطنة أسوة ببقیة فئات الشعب الایرانی الأخری.و فی هذا المقال یحاول الکاتب استعراض الحقوق الخاصة بالاقلیات الدینیة فی النظام السیاسی الایرانی، موضحا بأن الاقلیات الدینیة و فی ذات الوقت الذی تتطلع الی المتساواة مع الغالبیة فی التعامل، فأنها تطمح بمساندة الدولة فی حفظ وصیانة هویتها الثقافیة - الدینیة الخاصة بها.ولحسن الحظ! فقد کفلت لها القوانین الایرانیة ذلک، سواء علی المستوی الدستوری اوالقوانین العادیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button