واگن ها یا لوکوموتیوها به وسیله بوژی با ریل ارتباط دارند. یک بوژی با محور ها، سیستم تعلیق و ساز و کارهای مناسب عامل حرکت قطار است و وزن سازه را به ریل منتقل می کند. در سال های اخیر سایش شدید چرخ ها توجه بسیاری را جلب کرده است. پروفیل چرخ یک عامل بسیار مهم در ایمنی و رفتار دینامیکی بوژی و قطار است. در این نوشتار سه نوع پروفیل S1002، SZD و پروفیلی با سایش در تاج، بر روی ریل استاندارد UIC60 با شیب 1.40 در نظر گرفته شده و پس از تحلیل پروفیل ها با مدل سازی یک نوع بوژی MD36، تاثیر پروفیل چرخ در پایداری، رفتار بوژی و سایش چرخ معرفی شده است. همچنین هانتینگ (Hunting) بوژی معرفی شده و تاثیر سه نوع پروفیل در پایداری بوژی بررسی شده است. با در نظر گرفتن مسیر زیگزاگی با شعاع انحنای 200 m و با ناهنجاری اتفاقی، تاثیر این سه نوع پروفیل در رفتار سازه همچون راحتی سفر، خروج ا زخط، نیروی وارد بر سیستم تعلیق و سایش ارایه شده است. در انتها سه نوع پروفیل مقایسه شده و بر تاثیر بسیار شدید پروفیل چرخ در سایش رفتار دینامیکی بوژی تاکید شده است. لزوم تحقیق بر روی پروفیل بهینه با جامع نگری، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین بر لزوم بازدید سایش تاج چرخ تاکید شده است.