Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1104
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

همگام با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به نظام آموزشی و پس از تجهیز مدارس به رایانه و آموزش معلمان، این پرسش مطرح می شود که چرا استفاده از فاوا در مدارس به کندی پیش می رود؟ به نظر می رسد نقش مدیران مدارس، نگرش آن ها و قوانین مربوط به استفاده از فاوا می تواند در کاربرد رایانه در مدارس بسیار مؤثر باشد، که هدف این پژوهش نیز بررسی همین موضوع می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 37 نفر از مدیران مدارس متوسطه است که دارای کارگاه فاوا بوده اند و با روش تصادفی ساده، در سطح شهر اصفهان انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که مدیران مدارس از رایانه به منزله ابزاری برای انجام کارهای اداری و دفتری و همچنین تایپ استفاده می کنند تا یک ابزار تسهیل کننده یادگیری. از سویی، به علت فقدان قوانین و مقررات شفاف و صریح درباره استفاده از فاوا، کاربرد رایانه در مدارس با مشکل مواجه شده است، بویژه این که به دلیل نبود مسوول رایانه تمام وقت و تخصص کافی در مدارس، امکانات موجود نیز کم استفاده مانده. این در حالی است که نگرش مدیران نسبت به فاوا مثبت ارزیابی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1104

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مختارپور رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    773
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نتایج تحقیقات پژوهشگرانِ حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از گرایش قابل توجه کاربران (اعم از متخصص و غیرمتخصص) به منابع غیررسمی اطلاعات حکایت دارد. با این حال، به نظر می رسد که در متون علمی این حوزه به علل و عوامل گرایش یادشده چندان که باید پرداخته نشده است. در نوشته حاضر ضمن ارایه پیشینه ای از برخی مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور در ارتباط با نوع منابع اطلاعاتی مورد استفاده از سوی جویندگان اطلاعات، مهم ترین دلایل اقبال کاربران به منابع غیر رسمی اطلاعات تبیین می شود. بررسی نگارنده در متون مختلف فارسی و انگلیسی حکایت از این موضوع دارد که «اجتماعی بودن انسان»، «اصل کم ترین کوشش»، «حس باورپذیری انسان»، «الگوی صرفه جویی اقتصادی» و «اضافه بار اطلاعات» در زمره مهم ترین دلایل کاربران در گرایش به منابع اطلاعاتی غیررسمی به شمار می آیند. نگارنده بر این باور است که گرایش روزافزون کاربران (اعم از متخصص و غیرمتخصص) به منابع اطلاعاتی غیررسمی، در آینده نه چندان دور، به کم توجهی و شاید هم بی توجهی کاربران به منابع اطلاعاتی سنّتی نظیر کتاب و کتابخانه بینجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرهودی فائزه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش به بررسی رابطه بین حالات روانی کاربران مختلف در هنگام جستجو در سامانه های اطلاعاتی و نتایج حاصل از بازیابی مدارک توسط آن ها می پردازد. عوامل مختلفی از جمله میزان دانش کاربر، مهارت های جستجو، انگیزه ها و اهداف کاربر بر تصمیم گیری و ارزیابی کاربران از مدارک بازیابی شده اثر می گذارند. موضوعی که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد رابطه حالات روانی کاربران با میزان ربط مدارک بازیابی شده است. برای تشخیص حالات روانی کاربران، آزمون MMPI مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه این پژوهش را دانشجویان دختر سال آخر کارشناسی کتابداری تشکیل می دهند که یک نمونه 40 نفری از بین آنان به روش نمونه گیری تصادفی نظام مند انتخاب شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که دو عامل «اضطراب» و «افسردگی» با میزان تشخیص ربط مدارک بازیابی شده توسط کاربران، رابطه معنادار و منفی دارد و افزایش اضطراب و افسردگی، باعث کاهش میزان تشخیص ربط مدارک بازیابی شده توسط کاربران می شود، و بالعکس.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی فخرالسادات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    869
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

توسعه پرسش جستجو با هدف بهبود نتایج مرتبط یا به دست آوردن منابع مناسب برای پژوهش های کنونی یا آتی است و بیش تر هنگامی رخ می دهد که کاربران از نتایج جستجوی خود راضی نیستند یا نتایج کافی به دست نیاورده اند. ابزارهای کنترل زبان و در رأس آن ها اصطلاحنامه های پیوسته از منابع توسعه پرسش جستجو به شمار می روند. بر این اساس این مقاله تلاشی برای نشان دادن تاثیر استفاده از اصطلاحات اصطلاحنامه اریک در توسعه بهینه پرسش های جستجو به روش تجربی است. برای اجرا از پرسشنامه «سنجش اولیه مهارت های جستجو در اینترنت»، نرم افزار Track4Win، و اصطلاحنامه اریک (وابسته به پایگاه اطلاعاتی اریک) به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. مقایسه مراحل پیش آزمون و پس آزمون جستجوی دو گروه آزمایش و گواه نشان داد که استفاده از اصطلاحنامه پیوسته اریک در بهبود پرسش ها و زمان جستجو نقش بسزایی دارد و استفاده از اصطلاحات اعم، اخص، و وابسته اصطلاحنامه، دقت بازیابی را تغییر می دهد. همچنین استفاده از اصطلاحات اعم و وابسته اصطلاحنامه، زمان جستجو را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 869

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1501
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

بررسی همکاری های علمی میان دانشمندان، از مباحث مطرح در حوزه علم سنجی است که در سال های اخیر با استقبال بسیار از سوی پژوهشگران روبرو بوده است. همکاری دانشمندان در سطح بین المللی، شکل گسترده ای از همکاری و مشارکت علمی است که نتایج مطالعات انجام شده در این حیطه، بر اهمیت و مزایای آن تاکید دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی همکاری میان پژوهشگران ایرانی و پژوهشگران کشورهای جنوب شرق آسیا انجام گرفته است. ایران در 34 سال گذشته با هشت کشور واقع در جنوب شرق آسیا همکاری علمی داشته و مالزی، همکار اصلی ایران در میان دیگر کشورهای این منطقه محسوب می شود. همکاری های علمی ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا در این بازه زمانی از سیر صعودی برخوردار بوده و میزان همبستگی مثبت و معناداری میان تولیدات علمی این کشورها و میزان همکاری علمی ایران با آن ها به دست آمده است. بیش ترین تالیفات مشترک ایران با هشت کشور آسیای جنوب شرقی، در حوزه موضوعی شیمی منتشر شده است. همچنین دانشگاه شهید بهشتی در میان دیگر دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی کشور، بیش ترین همکاری را با کشورهای مذکور داشته. «مصطفی امینی» نیز بیش ترین میزان تالیفات مشترک با نویسندگان این کشورها را به خود اختصاص داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1501

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

یکی از پرجاذبه ترین زمینه ای کاربرد فناوری اطلاعات، کسب وکار الکترونیکی است. مدیران سازمان ها باید به نبال راهکاری برای تصمیم گیری در راستای بهینه سازی آمایش منابع در این حوزه باشند تا نحوه تخصیص های هزینه ای و سرمایه ای خود را در این حوزه در سطوح عالی و راهبردی کنترل کنند. پرداختن به این موضوع نیازمند آن است که مدیران سازمان، سطح توسعه یافتگی خود را در حوزه کسب وکار الکترونیکی مشخص نمایند و با شناسایی عوامل موثر در رشد این رویکرد، به برنامه ریزی برای بهبود وضعیت خود بپردازند. در این مقاله هدف آن است که با استفاده از ابزارهای فازی، به ساخت و توسعه مدل های هوشمند در جهت تعیین وضعیت موجود سازمان و تصمیم گیری مدیران برای بهبود این وضعیت پرداخته شود. به این منظور برای مدل سازی این عوامل و میزان تاثیر آن ها، ابتدا با بررسی پژوهش های پیشین، عوامل مؤثر در توسعه رویکرد کسب و کار الکترونیکی شناسایی، و سپس با استفاده از نظر متخصصین و به کارگیری روش دلفی، این عوامل دسته بندی شدند. در ادامه با استفاده از مدل «اف سی ام» به ترسیم روابط علت و معلولی میان عوامل و نمایش نوع و نحوه تاثیر عوامل بر یکدیگر پرداخته شده.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1593
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکترای تخصصی که در فرایند پژوهش در این مقاطع پدید می آیند، از جمله مدارک مهم علمی هر کشور هستند. توصیف و تحلیل داده های مجموعه این مدارک در کنار هم، به خودی خود و همچنین در مقایسه با داده های منابع دیگر، می توانند اطلاعات جدیدی را فراهم آورند که بسیار باارزش هستند. با این حال، الگویی یکپارچه و جامع برای چنین توصیف و تحلیلی وجود ندارد. بر این اساس در این مقاله، نتایج پژوهشی ارایه می شوند که برای تدوین الگوی تحلیل اطلاعات پایان نامه ها و رساله ها انجام شده و در نتیجه آن، اقلام قابل توصیف و تحلیل از اطلاعات پایان نامه ها و رساله ها و اطلاعات مرتبط با آن ها به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مردانی امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    4 (پیاپی 58)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

یک پیش فرض کلی وجود دارد مبنی بر این که آموزش از راه دور، بدون چون وچرا، یک گام رو به جلو برای جوامع در حال توسعه محسوب می شود. آموزش سنتی در کشور های در حال توسعه به دلایل رشد انفجارگونه جمعیت، محدودیت های اقتصادی، و تقاضای بیش از حد جامعه برای تحصیل، دیگر توان پاسخگویی و انعطاف را ندارد . با توجه به فشار وارده به این کشورها برای پیوستن به جهانی توسعه یافته و جامعه ای برخوردار از اطلاعات، به نظر می رسد که آموزش از راه دور امکان آموزش بهتر برای شمار بیش تری از افراد را با هزینه کم تر فراهم خواهد آورد. در این مقاله سعی شده است با بررسی وضعیت آموزش از راه دور علوم کتابداری و اطلاع رسانی، به چالش ها و فرصت های پیش روی این نظام آموزشی در کشورهای در حال توسعه پرداخته شود و پیوند میان آموزش با توسعه در چنین جوامعی، واقع بینانه تر تبیین شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0