راههای مختلفی برای نیل به کارایی اقتصادی در یک سیستم ریلی وجود دارد. از جمله این راهها که بویژه در شرایط کشور ما موفقیت بیشتری را نوید می دهد. مدیریت بهینه منابع با استفاده از بهینه سازی عملیات است. امروزه یکی از ابزارهای مهمی که برای این منظور در اختیار قرار دارد. استفاده از مدل های ریاضی است. در این رابطه می توان به سیستم های پشتیبان تصمیم اشاره نمود که هسته اصلی آنها را یک مدل بهینه سازی ریاضی تشکیل می دهد.در این مقاله که حاوی نتایج یک تحقیق دانشگاهی است، یک مدل بهینه سازی جدید برای سطح برنامه ریزی تاکتیکی (میان مدت) ارائه شده است که مسئله تشکیل قطارهای باری در ایستگاههای راه آهن را مورد بررسی قرار می دهد. شناسایی گلوگاه ها، تعیین طول اقتصادی قطار، اولویت بندی زوج های تقاضا و تحلل هزینه ها از جمله کاربردهای این مدل هستند. این مدل ابزار مناسبی برای مسیریابی جریان بار در شبکه و برنامه ریزی سرویس های باری تحت شرایط معین است. جواب بدست آمده از حل این مدل می تواند راهنمای مناسبی برای برنامه ریزی هوشمندانه توسط مدیران سیستم باشد.